مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: به علت بالا بودن احتمال فعالیت عوامل خسارت زای گندم شامل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و عوامل غیرمترقبه مانند سیل، گرما یا تندباد شدید ممکن است وضعیت مطلوب فعلی رشد گندم زارهای این استان

آفات گندم زارهای استان بوشهر را تهدید می کند

به گزارش قدس انلاین، احمد سبحانی روز چهارشنبه در نشست بررسی وضعیت گندم زارهای استان بوشهر افزود: امسال به علت بارش‌های خوب در این استان وضعیت رشد گندم در شرایط مطلوبی قرار گرفته است.

وی یادآورشد: باتوجه به پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی استان بوشهر از اواسط اسفند تا اواسط فروردین شرایط جوی ابرناکی بر استان غالب می‌شود که در این شرایط بیماری زنگ و آفت شته در مزارع با تراکم بالا ایجاد خسارت می‌کنند.

سبحانی اظهارداشت: زنگ گندم از جمله بیماری‌های خسارت‌زایی است که در صورت کنترل نشدن گندم زارهای استان بوشهر را تهدید می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: مبارزه به موقع با بیماری زنگ و آفت شته از طریق سموم مناسب از بروز خسارت‌های حتمی به محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کند.

وی با تاکید بر کنترل علف‌های هرز در مزارع گفت: باتوجه به وضعیت مطلوب مزارع گندم دیم، لازم است علاوه بر کنترل علف‌های هرز در مزارع گندم آبی، این عملیات در مزارع گندم دیم نیز انجام شود.

سبحانی ادامه داد: از دیگر آفاتی که توانایی خسارت رساندن در ادامه فصل به گندم‌های استان را دارد، شته‌های غلات است.

وی درباره شرایط رشد شته افزود: شته‌ها از شیره برگ وخوشه تغذیه می‌کنند و اگر شرایط بارندگی مساعد باشد و دما در شرایط متعادل قرار گیرد در ادامه فصل نیز آفت شته می‌تواند برای گندم‌های استان خطرآفرین باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.