درفضای پسا ۱۱سپتامبر، سونامی خودکشی بین نظامیان آمریکایی به راه افتاد به طوری که تاکنون بیش از ۳۰ هزارنظامی بر اثر اقدام به خودکشی جان باخته‌اند؛ سونامی که در اسرائیل نیز جریان یافت .

سونامی خودکشی در ارتش آمریکا و اسرائیل

به گزارش قدس آنلاین، کشتن و خودکشی کردن با سلاح گرم در آمریکا سال هاست که به مساله ای عادی تبدیل شده است. حال این کشتار می تواند در پی تیراندازی جمعی در اماکن عمومی انجام گیرد یا در قالب خودکشی بین نظامیان و کهنه سربازان.

به تازگی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به دلیل آمارهای صعودی میزان خودکشی در بین نظامیان این کشور، یک کمیته تحقیقاتی برای بررسی این موضوع تشکیل داده است. یکی از توصیه‌های این کمیته تحقیقاتی تشدید قوانین حمل سلاح از سوی نظامیان آمریکایی در پایگاه‌های نظامی بوده است.

بر اساس پژوهش‌های انجام شده اکثر اقدام به خودکشی از سوی نظامیان آمریکایی با استفاده از سلاح گرم رخ می‌دهد و در صورتی که برای حمل سلاح موانعی ایجاد شود این آمارها ممکن است روند کاهشی پیدا کند. اعضای کمیته تحقیقاتی پنتاگون در مجموع ۱۲۰ توصیه مختلف را مطرح کرده و از مقامات ارتش خواسته نظارت بیشتری بر موضوع حمل سلاح گرم از سوی نظامیان آمریکایی در پادگان‌های نظامی داشته باشد.

یکی دیگر ازتوصیه‌های این کمیته، تغییر قوانین خرید سلاح گرم از سوی نظامیان در پایگاه‌های نظامی بوده است.درشرایط کنونی نظامیان آمریکایی می‌توانند به راحتی از فروشگاه‌های درون پایگاه نظامی، سلاح گرم خریداری کنند اما این کمیته پیشنهاد داده که برای تحویل سلاح به نظامیان یک مهلت چهار تا هفت روزه در نظر گرفته شود.

نقطه آغاز سونامی را می توان حادثه ۱۱ سپتامبر و متعاقب آن، اشغال افغانستان و عراق به ترتیب در سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ دانست. برخی از روانشناسان معتقدند تقریبا تمامی کسانی که در طول عمر خود بیش از ۴۰ روز در خط مقدم یک جبهه جنگی حضور یافته‌اند، احتمالا تا پایان عمر خود به نوعی با مشکلات روحی و روانی دست و پنجه نرم خواهند کرد.

حال این پرسش به ذهن می رسد کشوری که ۹۳.۵ درصد از عمر خود را در جنگ سپری کرده، نظامیان آن از لحاظ روحی و روانی در چه وضعیتی هستند؟

یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۲۰۲۱ تحت عنوان «پروژه هزینه جنگ» نتیجه‌گیری کرد که از زمان حمله ۱۱سپتامبر تعداد اعضای ارتش و کهنه‌ سربازانی که بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند، چهار برابر شده است. این مطالعه عواملی مختلفی از جمله آسیب‌های روحی، فیزیکی، اخلاقی، جنسی، فرسودگی شغلی، استرس و دسترسی مداوم به اسلحه را از عوامل دخیل در خودکشی‌ها دانسته است.

همچنین براساس داده‌های وزارت دفاع آمریکا، خودکشی نیروهای ارتش این کشور بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته و این آمار فقط در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۵ درصد با روند افزایشی همراه بوده است.

افزون بر آن مطالعه‌ای که سال گذشته توسط «پروژه هزینه جنگ دانشگاه براون» منتشر شد، تخمین زد که ۳۰ هزار ۱۷۷ سرباز وظیفه و نظامی کهنه کار از سال ۲۰۰۱ تاکنون بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند. در سال ۲۰۲۰، میزان خودکشی برای نیروهای نظامی ۱۸ تا ۲۴ ساله بیش از دو برابرغیرنظامیان در این کشور بود.

اما سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) وضعیت خودکشی در بین نظامیان آمریکا چگونه بوده است؟ در پاسخ باید گفت که پارسال بیش از ۵۰۰ مورد خودکشی در بین نظامیان آمریکایی به ثبت رسید. در بین اعضای خانواده نظامیان آمریکایی نیز میزان خودکشی آماری تصاعدی داشت و طی سال گذشته به ۲۰۰ مورد خودکشی رسید.

آمار جدید منتشر شده از سوی ارتش آمریکا تنها حکایتگر بخش کوچکی از مشکلات روانشناختی سربازان آمریکایی است که در جریان یک دهه جنگ در کشورهای عراق و افغانستان از نظر روانی فرسوده شده اند.

در اسرائیل هم وضعیت تا حدی به همین منوال است و خودکشی و فرار از خدمت به معضلی برای سران رژیم تبدیل شده است. به گزارش روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت»، ۱۴ نظامی در سال ۲۰۲۲ میلادی به زندگی خود پایان داده اند که بالاترین رقم در طول پنج سال اخیر به شمار می رود.

همان طورکه اشاره شد، فرار از خدمت هم معضل دیگری برای بدنه نظامی رژیم صهیونیستی است و بنابر آمارهای انتشاریافته ۳۶ درصد از جوانان اسرائیلی از خدمت سربازی فرار می‌کنند که سهم زنان در فرار از سربازی حدود ۴۵ درصد است. در ارتباط با خدمت در نیروهای ذخیره هم لازم به ذکر است که بیش از ۶۰ درصد آن را انجام نمی‌دهند، هرچند برای مردان اجباری است.

دلیل خودکشی و فرار از خدمت را می توان در وهله نخست به افراط گرایی و اشغالگری رژیم ارتباط داد که سربازانش تمایلی برای فداکاری برای جامعه و نظام سیاسی خود ندارند.

دلیل دیگر نیز به خشونت و حملات وحشیانه صهیونیست ها به مناطق فلسطینی وکشتار زنان، کودکان و نوجوانان بیگناه ارتباط می یابد. وقتی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ یعنی طی ۲۲ سال حدود ۲۵۰۰ کودک فلسطینی کشته می شوند، طبیعی است که بسیاری از نظامیان صهیونیسم دچار افسردگی و اختلالات روحی-روانی شده و دست به خودکشی بزنند یا دستکم از خدمت سربازی متواری شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.