عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان با تاکید بر اینکه اگرچه دو هفته به پایان سال باقی مانده؛ اما مسکن رشد قیمت خواهد داشت، گفت: هنوز مسکن خود را با رشد نرخ ارز تطبیق نداده است.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان: مسکن تا پایان سال افزایش قیمت دارد

به گزارش قدس آنلاین، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال برخی بازارها به خصوص بازار ارز و طلا و مسکن روزهای حساسی را به لحاظ نامشخص بودن وضعیت تورم سپری می کنند.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که با روند صعودی ارز اکثر بازارها یا بلافاصله و یا با تاخیر به نوسانات بازار ارز واکنش نشان خواهند داد. یکی از بازارهایی که همواره و با تاخیر به نوسانات نرخ ارز واکنش نشان می دهد بازار مسکن است.

اگر چه هنوز برخی از فعالان بازار مسکن و کارشناسان اقتصاد مسکن معتقد هستند که مسکن به اندازه تورم رشد نکرده است اما برخی فعالان نیز می گویند که همین الان هم قدرت خرید متقاضیان به قدری کاهش یافته است که رکود معاملات مسکن به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران یکی از همین کارشناسان مسکن است که می گوید مسکن هنوز خود را با تورم و افزایش نرخ ارز تطبیق نداده است.

وی معتقد است مسکن از نرخ ارز و تورم عقب مانده است.

متن کامل گفت‌وگوی خبرنگار ما با حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران را با هم می خوانیم:

آگاهان و کارشناسان مسکن بر این باور هستند که هنوز مسکن به اندازه تورم رشد قیمت نکرده است. آیا با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم رشد قیمت مسکن متوقف شده است؟

با این شرایط اقتصادی کشور و اداره آن بر اساس تورم و استفاده از پول پر قدرت، مشخص است که تورم نامحدود است. برای افزایش قیمت محدوده ای نمی توان متصور بود. برای همین این است که برخی از کارشناسان معتقد هستند قیمت مسکن هنوز به میزان تورم رشد نکرده است. بنده معتقد هستم که با توجه به افزایش نرخ ارز و با توجه به اینکه ما در حال حاضر روزهای پایانی سال را سپری می کنیم و سال آینده هم دولت بودجه ای را که تنظیم کرده است نشانه هایی از تورم ۴۰ درصدی می دهد، بنابراین مسکن که مجموعه ای از اقلام را تشکیل می دهد از جمله نهاده های ساختمانی، خدمات عمومی، عوارض شهرداری، سازمان نظام مهندسی به اضافه نیروی انسانی و پول زمین دیگر در حال حاضر از میزان افزایش نرخ ارز عقب است و خود را تطبیق نداده است، بنابراین متاسفانه باید بگوییم که انتظار افزایش قیمت مسکن را باید شاهد باشیم.

یعنی باید منتظر افزایش قیمت مسکن در ۱۵ تا ۲۰ روز آینده باشیم؟

به نظر اینگونه می رسد که مسکن نتوانسته است خود را با افزایش نرخ ارز و تورم وفق و تطبیق دهد و عقب است. رشد نرخ ارز مدتهاست که هر بازاری را به خصوص بازار مسکن را تحت تاثیر خود قرار می دهد. اگرچه مسکن نسبت به سایر بازارها دیرتر به رشد نرخ ارز پاسخ و واکنش نشان می دهد؛ اما مطمئن باشید این بازار نیز تحت تاثیر تورم و رشد نرخ ارز افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.

چرا؟ چون مسکن نقد شوندگی دیرتری دارد؟

به دو دلیل می توان گفت که مسکن از نرخ ارز و تورم عقب مانده است. ممکن است که یک سری تقاضاها که سرمایه ای یا مصرفی هستند در این ۱۵ روز خود را وارد بازار مسکن کنند و این تقاضا به خوبی می دانید که باعث افزایش قیمت مسکن می شود. و دلیل دوم هم اینکه سال آینده فرصت دیگری نداریم که استارت آن بخورد و با بودجه جدید که تورم ۴۰ درصدی را پیش بینی کرده و شکل خواهد گرفت قائدتا این اتفاق ممکن است که رخ دهد.

پس با این حساب سال آینده نیز این افزایش قیمت ادامه خواهد داشت؟

گاردی که بازار مسکن به خود گرفته نشان می دهد که قیمت مسکن در همین یک ماه باقی مانده تا پایان سال، تورم جدیدی را شاهد خواهیم بود، البته باید اذعان کرد که تا حدودی مسکن به رشد تورم عمومی نزدیک شده است؛ اما هنوز جا دارد. اینکه سال آینده نیز مسکن افزایش یابد از تورم عمومی مشخص است که این اتفاق رخ خواهد داد. آیا کالایی با این تورم کاهش دارد که بگوییم مسکن نیز کاهش قیمت می تواند داشته باشد یا اینکه بگوییم تولید مسکن به اندازه ای رونق گرفته که عرضه از تقاضا به شدت پیشی گرفته است.

با این وضعیت اقتصادی موجود پیش بینی قیمت‌ مسکن برای سال آینده سخت است؟

سالهاست که با عرضه پایین مسکن و عدم رغبت سازندگان به ساخت مسکن مواجه هستیم؛ اما امیدواریم طرح نهضت ملی مسکن بتواند تا حدودی به تقاضای انباشته مسکن پاسخ دهد. به هر حال اگر می خواهیم تعادل میان عرضه و تقاضا ایجاد کنیم باید سخت تلاش کنیم و دولت بخش خصوصی را حمایت بیشتری کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.