رئیس پارلمان لبنان با تاکید بر لزوم معرفی سریع نامزدهای جدی برای ریاست‌جمهوری این کشور از جانب همه احزاب اعلام کرد که کاندیدای مورد نظر ما سلیمان فرنجیه است.

نبیه بری: سلیمان فرنجیه نامزد ما برای ریاست‌جمهوری لبنان است

به گزارش قدس انلاین، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان طی سخنانی درباره آخرین تحولات مربوط به پرونده سیاسی این کشور به ویژه مسئله انتخاب رئیس جمهور، اعلام کرد، کشور ما مصیبت‌زده است و وضعیت آن روز به روز بدتر می‌شود. تاثیرات مخرب این وضعیت، حال و آینده لبنان را تهدید می‌کند و بنابراین نمی‌توان به این شکل ادامه داد.

نبیه بری در گفتگو با روزنامه الجمهوریه اظهار داشت، تکمیل پرونده ریاست‌جمهوری تبدیل به یک وظیفه ملی، انسانی و اخلاقی شده و از این رو ابتکار ما برای اعلام حمایت از نامزدی «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده گامی است که ممکن است سایر احزاب را برای معرفی نامزد یا نامزدهای مورد نظرشان ترغیب نماید.

وی افزود، برای معرفی نامزد ریاست جمهوری و انتخاب رئیس جمهور لازم است رقابت وجود داشته باشد و ما حاضریم به پارلمان برویم و من فورا خواستار تشکیل جلسه برای انتخاب رئیس جمهور خواهم شد تا هر فردی که شایسته است انتخاب گردد.

رئیس پارلمان لبنان تصریح کرد، من یازده جلسه در پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور برگزار کردم و همانطور که همه شاهد بودیم این جلسات نمایشی و مسخره بودند. بنابراین من دیگر حاضر نیستم برای جلساتی که در آن نمایش‌ها تکرار می‌شود فراخوان دهم و می‌گویم تا زمانی که رقابت جدی برای نامزدی ریاست‌جمهوری وجود نداشته باشد، جلسه‌ای برگزار نمی‌شود.

نبیه بری گفت،برخی می‌گویند که تیم ما نمی‌خواهد رئیس جمهور انتخاب شود. اما این درست نیست و ما از ابتدا بر لزوم انتخاب رئیس جمهور تاکید داشتیم و داریم و همه شرایط را فراهم می‌کنیم تا بر سر نامزدی یک یا دو نفر یا بیشتر برای ریاست‌جمهوری آینده به توافق برسیم. در هر صورت من گفتم که کاندیدای مورد نظر ما سلیمان فرنجیه است پس سایر احزاب نیز روی یک یا چند نامزد مورد نظر خود توافق کنند تا به پارلمان برویم و جلسه را در یک فضای رقابتی سالم برای انتخاب رئیس جمهور برگزار کنیم.

این مقام لبنانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان کسب حد نصاب برای جلسه انتخاب رئیس جمهور وجود دارد گفت که هرکس با عدم حضور در جلسه موجب به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان شود، در این زمینه مسئول است.

وی همچنین ایجاد اخلال در روند نقش پارلمان در قانون‌گذاری را رد کرده و گفت، هیچکس نمی‌تواند پارلمان را مختل یا نقش قانون‌گذاری آن را سلب کند. پارلمان بیکار ننشسته و طی دوره اخیر جلساتی برای قانون‌گذاری برگزار نمودیم که برخی احزاب از مشارکت در آن خودداری کردند که این اقدام آنها درواقع واکنشی اعتراضی به برگزاری جلسات شورای وزیران بود نه پارلمان.

درحالی که دو ماه از سال جدید میلادی گذشته و قرار بود در ابتدای این سال دست کم لبنانی‌ها در حل بحران سیاسی خود گام پیشرفته‌ای بردارند، اما این کشور همچنان درگیر پرونده‌های متعدد در سطح سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و ... است.

در سطح پرونده ریاست‌جمهوری هنوز بسیاری روی مداخله خارجی‌ها شرط‌بندی می‌کنند. درحالی که اجلاس 5 جانبه پاریس طی هفته‌های گذشته با حضور آمریکا و عربستان و قطر و مصر و فرانسه نتیجه ملموسی برای حل پرونده ریاست‌جمهوری لبنان نداشت اما برخی طرف‌ها در داخل این کشور معتقدند که 5 بازیگر مذکور خارجی می‌توانند برای رسیدگی به بحران سیاسی لبنان به ویژه در سطح انتخاب رئیس جمهور به توافق برسند اما نیاز به تلاش و زمان و بحث بیشتر است.

در این میان سعودی‌ها مخالفت خود را با «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده اعلام کردند و نماینده عربستان در اجلاس پاریس گفت، ما صراحتا می‌گوییم که سلیمان فرنجیه را رد می‌کنیم. نمایندگان عربستان همچنین تاکید کردند که تنها نامزد مورد نظر ما به این منظور ژوزف عون، فرمانده ارتش لبنان است و همچنین در میان مسیحیان شخصیت‌های مستقلی وجود دارند که می‌توانند به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.