با اعلام جزئیات تقویم انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، انتظار می‌رود، دهم ماه مارس(چهار روز دیگر) این جزییات برای اجرا ابلاغ شود.

جزئیات تقویم انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه اعلام شد

به گزارش قدس آنلاین، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه یک هفته پیش، ۱۴ مِی ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) را زمان قطعی برگزاری انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.

به نوشته تارنمای خبر۷ ترکیه، بر اساس تقویم انتخاباتی تدوین شده که در روزنامه رسمی ترکیه نیز منتشر شده، شورای عالی انتخابات این کشور که نهاد برگزار کننده انتخابات است، بسترهای قانونی برگزاری این رقابت سیاسی را فراهم می کند و از ۲۱ مارس ۲۰۲۳(اول فروردین ماه ۱۴۰۲) تقویم انتخاباتی ترکیه به طور رسمی شروع می‌شود.

بر اساس این تقویم که چندی پیش توسط دولت این کشور تصویب شد، آخرین مهلت ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری ترکیه ۲۶ مارس ۲۰۲۳(ششم فروردین ماه ۱۴۰۲) خواهد بود و انتظار می‌رود که مقامات دولتی و شهردارانی که قصد نامزدی ریاست جمهوری را دارند، تا ۱۶ مارس(۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱) از سمت خود استعفا کنند.

بر اساس قوانین ترکیه، برگزاری انتخابات نیازمند رای مثبت حداقل ۳۶۰ نماینده پارلمان این کشور است و در صورتی که این تعداد رای به دست نیاید، انتظار می‌رود که تصمیم انتخابات به طور مستقیم با دستور رئیس جمهوری اجرایی شود و به احتمال زیاد، اردوغان روز جمعه دهم مارس(۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱) فرمان برگزاری انتخابات در کشورش را امضا خواهد کرد.

به نوشته تارنمای خبر.۷، درخواست نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از ۲۱ مارس ۲۰۲۳(اول فروردین ماه ۱۴۰۲) آغاز می‌شود و احزاب تا عصر روز یکشنبه ۲۶ مارس ۲۰۲۳(ششم فروردین ماه ۱۴۰۲) فرصت خواهند داشت تا نامزدهای ریاست جمهوری خود را به شورای عالی انتخابات ترکیه معرفی کنند.

بر اساس قوانین انتخاباتی ترکیه، نامزدهای غیرحزبی هم در صورتی می‌توانند ثبت نام کنند که ۱۰۰ هزار امضا از هواداران خود جمع کنند و بر این اساس، کسانی که خواستار ۱۰۰ هزار امضا از رای دهندگان هستند، باید امضاهای جمع‌آوری شده را تا پنجم آوریل(۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۲)، به شورای عالی انتخابات ترکیه تحویل دهند.

بنا به اعلام خبر.۷، انتظار می‌رود که فهرست نهایی نامزدهای ریاست جمهوری ترکیه هفته اول آوریل(۱۲ تا ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۲) اعلام شود.

تارنمای خبر.۷ همچنین اعلام کرد که شورای عالی انتخابات پس از بررسی میدانی و اعلام نظر هیات کارشناسی اعزامی به منطقه، نحوه رای گیری از شهروندان در مناطق زلزله زده ۱۱ استان جنوبی ترکیه را مشخص خواهد کرد.

 در حالی کمتر از ۲.۵ ماه به زمان برگزاری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس ترکیه باقیمانده است، حزب حاکم «عدالت و توسعه» به همراهی حزب «حرکت ملی» و تحت نام ائتلاف جمهور از حدود ۲ ماه قبل رییس جمهور کنونی را به عنوان نامزد خود معرفی کرده‌اند.

به رغم معرفی نامزد حزب حاکم، اپوزیسیون ترکیه که تحت عنوان «ائتلاف ملت» و با نام «میز ۶ گانه» از حدود یک سال پیش تلاشی را برای شکست اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری بهار پیش روز آغاز کرده‌اند، دچار شکاف شدند و سه روز پیش حزب نیک(خوب) به علت اصرار ائتلاف مبنی بر معرفی کمال کلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق، به عنوان نامزد نهایی این ائتلاف، از این جمع انتخاباتی جدا شد.

رهبران پنج حزب باقی مانده در این ائتلاف شامل «کمال کلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خواه خلق، «تمل کاراملا اوغلو» رهبر حزب سعادت، «گلتکین اویسال» رهبر حزب دموکرات، «علی باباجان» رهبر حزب جهش و دموکراسی(دوا) و «احمد داووداغلو» رهبر حزب آینده قرار است در جلسه مشترک امروز نامزد نهایی خود را معرفی کنند که به احتمال زیاد «کمال کلیچدار اوغلو» خواهد بود.

علاوه بر ۶ حزب مخالف، حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه که نماینده جمعیت کُرد ترکیه محسوب می‌شود و بیش از ۱۱ درصد رای سنتی را در همه مناطق ترکیه از جمله در جنوب شرق این کشور دارد، از ائتلاف احزاب مخالف کنار گذاشته شده است.

بر همین اساس، پیش بینی می‌شود که رهبران این حزب نیز که از مخالفان سرسخت اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه به شمار می‌روند، همچون انتخابات گذشته ریاست جمهوری، نامزد مستقل و اختصاصی خود را معرفی کنند.

همچنین، چند حزب کوچک و مستقل که پایگاه رای بالایی هم ندارند، در عرصه سیاسی ترکیه حضور دارند که با توجه به زمان کم موجود تا برگزاری انتخابات، بعید است که بتوانند در ائتلاف‌های انتخاباتی و نتیجه آن تاثیر عمیقی بگذارند و رقابت انتخاباتی ترکیه بین ائتلاف «جمهور» شامل حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی و ائتلاف «ملت» موسوم به «میز شش گانه/پنجگانه» ادامه خواهد یافت.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.