نقاشی های دیواری مزین به نام و تصاویر شهدای ۲۲ منطقه تهران در قالب پروژه «سرو قامتان» روی دیوارهای شهر خواهد رفت.

تصاویر «سرو قامتان» روی دیوارهای شهر

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری رویداد هنری«سرو قامتان تهران »  با حضور علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، محمد زوریی نصرآباد مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه و مجید قادری معاون فرهنگی زیباسازی شهرداری تهران بعداز ظهر امروز ۲۲ اسفندماه در حوزه هنری برپا شد.

رویداد هنری«سروقامتان تهران» با هدف پاسداشت مقام شهدا و زنده نگاه‌داشتن یاد و نام اسطوره‌های ایران اسلامی ساماندهی شده و قرار است هر کدام از مناطق پایتخت با ابردیواری به نام شهدای منطقه مزین ‌شود. ۲۲ هنرمند طراح و نقاش صاحب‌نام کشور در این رویداد دعوت شده‌اند تا متناسب با رویکرد این پروژه میدانی، طرح‌های خود را آماده و ارائه کنند.

فروانفر در ابتدا با اشاره به گرامیداشت روز شهدا و با تاکید بر ضرورت گرامیداشت یاد اسطوره ها اظهار کرد: فعالیت های هنری باید به نحوی ساماندهی شود که پاسداشت مقام شهید و مقام شهادت یک جلوه متمایزی داشته باشد. در دهه های گذشته بخش عمده ای از فعالیت های حوزه هنری به موضوع شهید و شهادت و انتقال پیام آنان و زنده کردن نام شهیدان اختصاص داشته و این آثار بارها در زمان های مختلف بروز رسانه ای داشته ودر معرض دید مردم قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: امروز ضرورت دارد با جدیت مضاعفی به این موضوعات پرداخته شود و ‌توجه مردم و آحاد جامعه را با استفاده از ابزار رسانه به موضوع شهادت جمع کنیم. زیبنده است مجموعه‌های فرهنگی و با همراهی بخش خصوصی توجه و تمرکز ویژه ای بر این موضوع داشته باشند و در تولید آثار هنری و ارتقاء ذائقه مردم نقش بسزایی بازی کنند.

فروزانفر تاکید کرد: در یک سال و نیم گذشته موسسه «نام» که مرتبط با حوزه هنری است، در همین مسیر قدم برداشته و کارهای درخشانی نیز در آن انجام شده است و تولیدات آن به خانه های مردم رفته و یا آثار شاخص تبدیل به پازل و بازی شده است.

وی ادامه داد: اما جدا از این مسئله نیاز داریم یک سری کارهای میدانی انجام شود که یکی از این فعالیت ها رویداد «سرو قامتان» تهران است و دوستان ما در موسسه نام توانسته اند با موضوع شهید و شهادت کارهای شاخصی را از گنجینه‌های هنری استخراج و آن را در دیوارهای شهری و عرصه‌های قابل نمایش ثبت کنند.

در ادامه قادری معاون فرهنگی شهرداری با بیان اینکه سازمان زیباسازی شهرداری در یک سال گذشته تمام تلاش خود را کرده که در راستای هویت بخشی به سیمای شهر کارهای مختلفی انجام دهد، یادآور شد: یکی از همین اتفاقات خوب در حوزه نقاشی های دیواری بود و سعی کردیم که آثار که از افراد صاحبنام و هنرمندان شاخص انتخاب شود و علاوه بر هویت‌بخشی به شهر، ذوق هنری مردم را نیز ارتقا دهیم که این اتفاق با کمک دوستان در موسسه نام به وقوع پیوست و ۲۲ هنرمند آثاری را خلق کردند که خوشبختانه می توانیم مجموعه کاملی از شهدای مناطق را داشته باشیم.

قادری با تاکید بر اینکه این اتفاق نتیجه درخواست های مکرر خانواده های شهدا بود، تصریح کرد: علاوه بر این سازمان زیباسازی در طول سال کارهای زیادی انجام می دهد و دیوار یادمانی شهدا نیز همواره در دستور کارش است اما با توجه به تعداد بالای شهدا این طرح خوب به اتفاق آرا در سازمان تصویب شد و با همکاری موسسه «نام» به اجرا درآمده و فکر می کنم از فروردین سال آینده می توانیم کار را آغاز کنیم.

در ادامه زرویی نصرآباد، دبیر هنری این رویداد با اشاره به فعالیت های موسسه «نام» گفت: این موسسه تمرکز و توجه اش به رویکرد اجتماعی هنر است و آثار هنری را در قالب مصنوعات هنری بین مردم انتشار می دهد. علاوه بر این بخشی از این آثار در معرض دید عموم قرار می‌گیرد که پروژه سرو قامتان یکی از فعالیت ها در این زمینه است که با کمک سه چهار نسل از هنرمندان به سرانجام خواهد رسید.

وی تاکید کرد: مهرماه امسال شورای تخصصی با حضور مصطفی گودرزی، غلامعلی طاهری ومحمدرضا دوست محمدی تشکیل شد و در آن جلسه بررسی شد که چه هنرمندانی برای این پروژه دعوت شوند. در نهایت ۲۲ هنرمند پیشکسوت و جوان دعوت به همکاری شدند.

زرویی نصرآباد تاکید کرد: البته این آثار طرح‌های نهایی نیست‌ و باید در منطقه جانمایی شود و ممکن است براساس مکان که برای نقاشی ها در نظر گرفته شده و با توجه به جداره های شهری، اندازه طرح ها با تغییراتی هم همراه باشد. اما نکته مهم این است که این آثار قرار است ماندگار باشند و ‌تاکید زیادی بر این مسئله داریم. 

وی افزود: برای اجرایی کردن طرح ها از رنگ اتومبیل استفاده می شود تا در اثر آفتاب، و باران و ... مشکلی برایشان پیش نیاید. زمانی که اثر تکمیل شد توسط هنرمند امضاء و به نزدیکترین مسجد محل تحویل داده می شود و در واقع مسجد تولیت اثر را برعهده دارد.در هر منطقه سه دیوار برای نقاشی پیش بینی و با مالک صحبت و توافق شده است؛ در برخی از مناطق که شهدای بیشتری دارد آثار روی سه دیواره طراحی خواهد شد و در برخی مناطق نیز با یک دیواره کار را تکمیل می کنیم. تصاویر شهدای انقلاب، دفاع مقدس، شهدای ترور، مدافع حرم و مدافع سلامت  روی  دیوارها نقش خواهد بست .

زرویی نصرآباد ابراز امیدواری کرد که این پروژه فتح بابی برای فعالیت های بعدی است و امیدواریم به استان های دیگر هم تعمیم داده شود. همچنین با کشورهای منطقه هم رایزنی خواهد شد تا اتفاق را برای شهدای کشورهایی مانند سوریه و عراق رقم بزنیم.

در ادامه نمایشگاه سروقامتان تهران با حضور محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری و جمعی از مسئولان و هنرمندان افتتاح شد.

خبرنگار: صبا کریمی

تصاویر «سرو قامتان» روی دیوارهای شهر

تصاویر «سرو قامتان» روی دیوارهای شهر

تصاویر «سرو قامتان» روی دیوارهای شهر

تصاویر «سرو قامتان» روی دیوارهای شهر

تصاویر «سرو قامتان» روی دیوارهای شهر

تصاویر «سرو قامتان» روی دیوارهای شهر

تصاویر «سرو قامتان» روی دیوارهای شهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.