رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: آموزش و پرورش استثنایی خراسا رضوی به ۴۲۵ دانش آموز طیف اتیسم در مدارس ویژه و ۱۰ دانش آموز اتیسم در طرح تلفیقی فراگیر خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه می‌کند.

تحصیل ۴۲۵ دانش آموز طیف اتیسم در ۱۰ فضای مستقل در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، جواد روحانی، همزمان با سیزدهم فروردین ماه مصادف با دوم آوریل ۲۰۲۳ روز جهانی آگاه سازی اتیسم با بیان اینکه اتیسم اختلال پیچیده و چند وجهی رشد و شکل‌گیری سیستم عصبی‌ است، اظهار کرد: اتیسم اختلالی است که پردازش اطلاعات و ادراک را مختل می‌کند و بر شکل‌گیری تعامل اجتماعی، ارتباط‌گیری و رفتارهای انسانی اثر می‌گذارد.

وی افزود: علایم اتیسم که تا پیش از سه‌ سالگی آشکار می‌شوند و در سه عرصه تعاملات اجتماعی با اطرافیان، شکل ارتباط‌ گیری و تکرار رفتارهای کلیشه‌ای و ماشینی قابل مشاهده است.

روحانی تصریح کرد: فقدان ارتباط چشمی با مخاطب، تکان دادن مکرر دست‌ها، بی‌قراری و اضطراب، ترس از صداها یا اشیاء، تاخیر در گفتار یا تکان دادن بدن در زمان نشستن و ایستادن از نشانه‌های عمومی اتیسم هستند و اوتیسم از نظر چگونگی یا درجه‌ ابتلا شدت و ضعف دارد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی گفت: دانش آموزان اتیسمی دنیا را متفاوت‌تر از بقیه می‌بینند، می‌شنوند و حس می‌کنند. جهان ‌آنان با دیگران فرق دارد. آنان حالتی از بی قراری دارند و به محیط اطراف بی‌توجهند. حواس پنجگانه اتیست‌ها بسیار حساس‌تر از سایرین است مثلا صدای ضعیف جارو یا هم‌زن برقی که برای دیگران یک صدای پس زمینه است، می‌تواند برای یک اتیستیک ده برابر قوی‌تر از صدای فردی باشد که با او گفت‌وگو می‌کند.

وی تاکید کرد: اتیسم بیماری نیست درمان یا دارو ندارد اما توانبخشی و آموزش می‌تواند کمک بزرگی برای زندگی مستقل افراد اتیستیک باشد، روحانی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش استثنایی با استفاده از آزمون‌های تخصصی اقدام به شناسایی، تشخیص جای‌دهی و ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و پرورشی به نوآموزان و دانش آموزان با طیف اتیسم که توانایی یادگیری مفاهیم آکادمیک و مدرسه‌ای را دارند کرده است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش استثنایی به ۴۲۵ دانش آموز طیف اتیسم در مدارس ویژه و ۱۰دانش آموز اتیسم در طرح تلفیقی فراگیر خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی ارائه می‌کند.

وی بیان کرد: برنامه ریزی های متفاوت در غالب حرفه آموزی و ایجاد رشته های مهارتی خاص این گروه ، تاسیس و مناسب سازی فضای مدارس با شرایط خاص نوآموزان و دانش آموزان طیف اتیسم، آموزش معلمان با مهارت های چندگانه با توجه به شرایط خاص افراد با اختلال طیف اتیسم، تولید محتوا خاص و تسهیل شرایط حضور دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم با هوش بهر عادی در مدارس عادی در کنار سایر دانش آموزان، افتتاح مدرسه وصال در سبزوار ویژه دانش آموزان طیف اتیسم و احداث یک مرکز مستقل دیگر در سال اینده، ایجاد اتاق های چندحسی در دو مرکز و مناسب سازی محتوای آموزشی بخشی از اقداماتی است که آموزش وپرورش استثنایی برای این گروه از دانش آموزان انجام داده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.