انتظار می‌رفت طرح کارت‌ خوان هوشمند جلوی تخلف برخی نانوایی‌ها را بگیرد و مبنای سهمیه آرد و نظارت بر نانوایی‌ها باشد اما برخی نانوایی‌ها با ترفندهای جدید راه میان‌بری برای فروش این سهمیه به قیمت آزاد هم پیدا کرده اند.

نانوایی‌های حمیدیه؛ به ازای هر نفر ۵ هزارتومان نان/آرد فروشی در روز روشن

به گزارش قدس آنلاین، روزه در هوای گرم روزهای بهاری سال را نادیده می‌گیرم و به چند نانوایی سر می‌زنم، نانوایی‌ها خلوت است، شاید بخاطر ماه رمضان است، یک دلیل دیگر هم دارد، مردم ترجیح می‌دهند عصرها  نان خود را  بخرند تا گرمِ گرم سر سفر افطار بگذارند.

عصرها اما صف نانوایی‌ها شلوغ می‌شود، پرداخت پول نقد برای خرید نان و گشتن دنبال مابقی پول به واسطه نانوا دیگر وقت مشترهای را نمی‌گیرد.

هر نفر فقط ۵ هزار تومان بکشد

نانوا دستگاه پز را در پیشخوان نانوایی روبروی مشتری‌ها گذاشته تا مشتری خود مبلغ نان خود را بکشد، اما مدام تکرار می‌کند هر نفر فقط پنج هزار تومان بکشد بیشتر از این نمی‌توانیم نان بفروشیم، ۱۰ تومانی‌ها سر صف نایستند! فقط پنج تومان نان می‌فروشیم.

نانوایی‌های حمیدیه؛ به ازای هر نفر ۵ هزارتومان نان/آرد فروشی در روز روشن

برای همین حجیه زهرا،(کنایه از حاج خانم به زبان عربی) یاسر نوه پسری خود را همراه خود آورده تا در صف مردانه بایستد تا دو تا پنج هزار تومانی نان بخرند، معمولاً اینجا اغلب بزرگترها درب نانوایی می‌روند، گونه‌های یاسر از گرما سرخ شده، قد و قواره‌اش کوچک است، پشت میز توری پیشخوان روی نوک انگشتان پای خود ایستاده تا راحت‌تر بتواند داخل نانوایی را دید بزند، فروشنده بعد از دادن نان دست هر مشتری داد میزند، نوبت کیه؟ و یاسر با اینکه هنوز نوبتش نرسیده با نشان دادن کارت عابر بانکش و تکرار رمز آن داد میزند مَن ! مَن!

منزل حجیه حوالی همان نانوایی است، خسته و کلافه به نظر می‌رسد تمام هیکل سنگین خود را روی دو پای نحیفش رها کرده است، روی دیوار کنار نانوایی تکیه داده تا پاهایش کمی نفس راحت بکشند، فکر می‌کردم نانوا بخاطر ماه رمضان و خستگی روزه و... فروش نان  راکم کرده اما حجیه می‌گوید: قبل از ماه رمضان هم وضعیت اینطور بود به ظاهر نانوایی پخت می‌کند اما نان را سهمیه‌بندی کرده و به هر نفر فقط پنج تومان نان می‌فروشد، یک ساعت یک ساعت و نیم از زمان پخت که می‌گذرد به هر مشتری جدیدی که سر صف بیاید می‌گویند: نان تمام شده و مال مشتری‌هاست.

 ظهر هم که می‌شود نانوا از خلوتی خیابان سوءاستفاه می‌کند و کیسه کیسه آرد دست مشتری‌ها می‌دهد، اینجا اغلب مردم نان خانگی را بر نان نانوایی ترجیح می‌دهند برای همین فروش آرد سود خوبی دارد.

از گله‌مندی مردم از عدم پخت به موقع، کم فروشی نان، کیفیت نان، فروش آرد دولتی به قیمت آزاد و... در شهر حمیدیه که بگذریم تقلب در کسر هزینه نان به وسیله دستگاه‌ها توسط یکی از نانوایی‌ها در نوع خود جالب و البته یک شیطنت حرفه‌ای است.

برداشت مضاعف هزینه نان با دستگاه پُز

یکی از مشتری‌های این نانوایی می‌گوید: این نانوایی در قبال خرید چند عدد نان چند بار کارت بانکی را با دستگاه پُز می‌کشد اما پول اضافه‌ای را که کشیده به صورت نقد به مشتری برمی‌گرداند، چند بار به این مساله اعتراض کردم  و نانوا هر بار  عنوان می‌کند اشتباه کرده و عذرخواهی می‌کند، مساله خیلی طبیعی بود و هیچ وقت به عذرخواهی وی شک نکردم، تا اینکه چند وقت پیش یکی از مشتری‌ها با صدای بلند و جلوی مشتری‌های نانوایی سر همین موضوع داد و بیداد راه انداخت.

بعدها متوجه شدیم این نانوایی با این ترفند تراکنش‌های خود را بالا می‌برد تا هم اخطار نگیرد و هم به راحتی بتواند آرد دولتی را با قیمت آزاد بفروشد.

نانوایی‌های حمیدیه؛ به ازای هر نفر ۵ هزارتومان نان/آرد فروشی در روز روشن

تخلفات نانوایی‌ها مال دو ماه گذشته است

مصطفی عبیات مدیر جهاد کشاورزی حمیدیه در این رابطه  اظهار کرد: اطمینان دارم این تخلفات مربوط به دو ماه گذشته است چرا که سهمیه آرد نانوایی‌ها شناور شده و سهمیه‌ها بر حسب فروش نان توسط نانوایی‌ها کم و یا زیاد می‌شود.

وی افزود: ممکن است ناظرین ما فرصت نداشته یا این تخلف را ندیده باشند انتظار می‌رود کسانی که تخلفات را مشاهده می‌کنند ما را در جریان بگذارند.

مدیر جهاد کشاورزی حمیدیه با بیان اینکه اگر تخلف ثابت شود قطعاً نانوایی متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهد شد، گفت: تعزیرات حکومتی برای کسانی که اقدام به فروش آزاد آرد می‌کنند جرایم سنگینی را در نظر می‌گیرد و قابل بخشش نیست، مدتی پیش یک نانوایی را ۷۰ میلیون تومان جریمه کردیم.

 انتظار می‌رفت طرح کارت‌ خوان هوشمند جلوی تخلف برخی نانوایی‌ها را بگیرد و مبنای سهمیه آرد و نظارت بر نانوایی‌ها باشد اما برخی نانوایی‌ها با ترفندهای جدید نه تنها تمام سهمیه آرد را تبدیل به نان نکردند بلکه راه میان‌بری برای فروش این سهمیه به قیمت آزاد هم پیدا کردند.

در شهرستان حمیدیه در مجموع ۵۴ واحد نانوایی شهری و روستایی وجود دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.