صبح امروز دوشنبه در جلسه علنی شورای شهر مشهد مقدس قلندر شهردار مشهد شد.

قلندر شهردار مشهد شد/ مهمترین برنامه‌های شهردار جدید مشهد از زبان وی

به گزارش قدس خراسان، بالاخره بعد از وعده های متعدد و حواشی مختلف روز دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ اعضای شورای شهر مشهد در جلسه علنی شورا دور هم جمع شدند تا درباره انتخاب شهردار کلانشهر مشهد که بعد از تعلیق عبدالله ارجایی در تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۴۰۱ با سرپرست اداره می‌شود، تصمیم گیری کنند.

این در حالی است که از ۸ گزینه نهایی شورای شهر برای کلیدداری شهر بهشت، خلیل الله کاظمی در روز ارائه برنامه ها انصراف داد و اصغری سرپرست شهرداری نیز یکشنبه ۲۰ فروردین از انصراف خود برای افزایش وحدت نیروهای انقلاب و همبستگی بیشتر اعضای شورا در انتخاب شهردار خبر داد؛ موضوعی که گفته می‌شود بر اثر فشار یک نفر از اعضای شورا برای افزایش شانس گزینه خود، رخ داده و در نهایت با واکنش برخی دیگر از اعضا و اصرار برای برگشت وی مواجه شده است!

امروز، ۲۱ فروردین ماه، در هفتادوهفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، محمدرضا قلندر با ۸ رای به عنوان شهردار مشهد انتخاب شد. رای بعدی متعلق به جواد اصغری با ۶ رای بود.

محمدرضا قلندر، از شهرداران سابق مناطق مشهد است وی  مدیرکلی راه‌وشهرسازی قم و خراسان‌رضوی، سرپرست شهرداری منطقه۸ و شهردار منطقه۲  را در کارنامه سوابق خود دارد.

ارتقای جایگاه مردم در اجرای برنامه های شهرداری 

محمدرضا قلندر روز ۱۶ فروردین در ارائه برنامه های خود برای شهرداری مشهد ضمن بیان اینکه من کار در شهرداری را میشناسم، گفت: آمده ام تا گزینه اجماع حداکثری باشم و جدا از ورود به دوقطبی های سیاسی پرهیز خواهم کرد. من گزینه وحدت و مخالف دوقطبی سازی و طرفدار تعامل بین بخشی هستم. 

قلندر، ارتباط و تعامل سازنده با مدیران ملی و استانی و دستگاه‌های امنیتی و نظارتی خصوصا آستان قدس رضوی و استانداری را مورد تاکید قرار داد و در ادامه عنوان کرد: خط قرمز اینجانب شورای اسلامی شهر و مصوبات شوراست.

شهردار مشهد  افزود: ما برای اجرایی کردن برنامه های مصوب شورای اسلامی حدود ۲۸ ماه فرصت داریم. من برنامه های خود را بر اساس سیاست‌های ابلاغی شورای شهر، بودجه ۱۴۰۲ و قانون درآمدهای پایدار شهرداری تدوین کرده ام. ما در این فرصت باید شهر مشهد را به صورت برنامه ریزی شده و با نظم خوب تبدیل به یک کارگاه عمرانی کنیم. پروژه ها باید با حداقل زمان و هزینه با مهندسی ارزش عملیاتی شوند. 

قلندر: برای اجرای پروژه شهدای گمنام در کوهسنگی از طرف اصلاح طلبان تهدید شدم

قلندر با اشاره به اجرای موفق پروژه های عمرانی در دوره مسئولیت خود در شهرهای قم و مشهد، گفت: یکی از افتخارات بزرگ من این است که مدیر اجرایی پروژه دفن شهدای گمنام در کوهسنگی مشهد بودم و علیرغم همه تهدیدهایی که از طرف اصلاح طلبان شدم کار را به انجام رساندم.

وی مدل برنامه خود را "توسعه پایدار، منابع پایدار" عنوان کرد و گفت: از آنجا که توسعه شهر مشهد صرفا اقتصادی بوده مشکلات زیادی دارد که حاشیه نشینی یکی از مهمترین آنهاست. برنامه من یک وجه تمایز نسبت به برنامه های دیگر دارد و آن چرخش شهرداری به سمت ارتقای جایگاه مردم در اداره شهر بر مبنای توسعه پایدار است. سیاست این برنامه همسوسازی منافع شخصی با منافع اجتماعی و رفع تضاد منافع است. 

قلندر بیان کرد: در موضوع اقتصادی، اعتمادسازی یکی از مهمترین موضوعات در جلب مشارکت مردمی و سرمایه گذاران است. همچنین تعیین تکلیف اراضی قولنامه ای بسیار مهم است ۵۰ درصد املاک این شهر به شکل قولنامه‌ای است یا پایانکار ندارد که باید ساماندهی شود. همچنین بخش‌های اقتصادی غیررسمی شهر باید شناسایی و تعیین تکلیف شود. 

شهردار مشهد افزود: ارتقای اقتصاد خانوار مخصوصا در حاشیه شهر باید مورد توجه باشد و یکی از مسائلی که به این موضوع کمک می‌کند فعال کردن صنعت ساختمان است. 

استقرار نظام جامع برنامه ریزی تامین منابع، شفاف سازی مالی، تدوین برنامه جامع مشترک، مطالعات جامع موضوعی و موضعی، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، هوشمندسازی فرآیندها در راستای مشارکت حداکثری مردم، ارزیابی هوشمند شاخص های جهانشهر برکت و کرامت از دیگر موضوعات اقتصادی تاکید این گزینه شهرداری مشهد بود که به آنها اشاره کرد. 

وی در خصوص برنامه های فرهنگی خود گفت: ارتقای فرهنگ شهروندی با توجه به فرهنگ رضوی، ارتقای فرهنگ شهروندی در حوزه پسماند، فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی از جمله نکات مهم فرهنگی است که برنامه های این حوزه با محوریت مساجد و خانواده باید عملیاتی شود. همچنین در حوزه فرهنگی باید جوری عمل کنیم که حال مردم خوب شود و با گسترش شادی های مؤمنانه این امر را محقق کنیم. 

حوزه حقوقی و قراردادها پاشنه آشیل شهرداری مشهد است

قلندر با بیان اینکه حوزه حقوقی و املاک و قراردادها یکی از پاشنه آشیل های شهرداری است، متذکر شد: در این حوزه موضوعات مختلفی است که مثلا قراردادها مشکل دار است و برنامه جامع در بخش تملکها نداریم، یکی از موضوعات مورد غفلت آموزش پرسنل حقوقی است که باید به آن توجه کنیم. یکی از مشکلات ما این است که حقوقی های شهرداری بعد از مدتی که در حوزه های مختلف متخصص می‌شوند از شهرداری می‌روند و وکیل شاکیان شهرداری می‌شوند!

وی در حوزه خدمات شهری بر اقتصاد چرخشی به ویژه در حوزه پسماند اشاره کرد و گفت: برنامه ای دارم برای اینکه سالانه حداقل ۲۰ درصد از هزینه های حوزه پسماند و رفت و روب را کم کنیم. 

تعیین تکلیف بازار آب با توسعه تصفیه خانه ها، ساماندهی مشاغل مبتنی بر رقابت، استفاده از ظرفیت آرامستان ها مخصوصا برای کاربری چند منظوره مثل تولید برق از انرژی خورشیدی از دیگر موضوعاتی بود که قلندر در حوزه خدمات شهری به آنها اشاره کرد. 

شهردار مشهد گفت: پاشنه آشیل حوزه حمل و نقل این بوده که تا الان ارتباط مناسبی با طرحهای توسعه شهری نداشته است، اولویت اول ما کاهش هزینه های شهروندی در حوزه حمل و نقل عمومی است و این موضوع با طرحهای توسعه حمل و نقل محور محقق می‌شود.

قلندر خاطرنشان کرد: در حوزه فنی و عمران بزرگترین چالش ما بحث مطالعات است که متأسفانه در برخی موارد پیوستهای کارشناسی ندارد، چالش دیگر در حوزه عمرانی شلختگی و افزایش هزینه ها و زمان پروژه هاست. تصویب و ابلاغ طرحهای تفصیلی کار بزرگی بود که شورا انجام داد امیدوارم در ۶ ماهه اول امسال طرح بلندمرتبه سازی هم به سرانجام برسد. 

وی از برنامه ویژه برای ارتقای بافت‌های فرسوده مانند وکیل آباد و آبکوه بدون هزینه برای شهرداری خبر داد. 

شهردار مشهد کلید موفقیت در حاشیه شهر را اثبات انتفاع مردم در اجرای برنامه های شهرداری در تمام حوزه ها دانست و گفت: با توجه به عدم عدالت توزیعی در حاشیه شهر باید پروژه های پیشران و محرک توسعه مانند شبکه راههای مناسب، افزایش سرانه ها و فعالیت‌های زیربنایی انجام شود.

قلندر اذعان کرد: در تنظیم برنامه های شهری باید بانوان را به صورت تشکلی مشارکت دهیم، مطمئنا در هر پارکی که بالای ۵ هکتار باشد باید برای بانوان محوطه ای اختصاصی در نظر گرفت. 

وی گفت: در حوزه توس باید گردشگری فرهنگی، گردشگری مزرعه و گردشگری تاریخی را مد نظر داشته باشیم. در حوزه ورزش یکی بحث سرانه ها و دیگری آموزش به شکل مسجدمحوری و مدرسه محوری است. 

 شهردار مشهد تصریح کرد: در حوزه بدهی های شهرداری تا وقتی وضعیت ثبات اقتصادی نداریم تا جایی که می‌توانیم باید تسهیلات را بگیریم چرا که تورم هزینه اجرای پروژه ها را هر سال افزایش می‌دهد و سودی که به بانک پرداخت می‌کنیم از آن خیلی کمتر است. 

قلندر با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ملزم به رعایت قانون درآمدهای پایدار هستیم، گفت: در حوزه بهای خدمات و کارهای مختلفی که در کاهش هزینه ها باید انجام دهیم، در برنامه خودم به صورت ویژه دیده ام با اجرای این برنامه در پایان سال ۱۴۰۴، حدود ۵۰ درصد هزینه های شهرداری بدون فشار بر مردم محقق شود. 

وی بر اجرای طرحهای توسعه شهری حمل و نقل محور تاکید کرد و آن را موجب توانمندسازی در حاشیه شهر دانست و گفت: اولویت اجرای این طرحها را برای  طبرسی شمالی و محدوده سیدی و بلوار صبا برنامه ریزی کردیم، همچنین اتمام حفاری خط ۴ و بهره برداری از فاز یک قطار شهری از جمله برنامه هایی است که باید حتما عملیاتی شود. 

قلندر، سه پروژه اجرای زباله سوز هزار تنی با مشارکت بخش خصوصی، کارخانه بازیافت خاک و نخاله و بهره برداری از نیروگاه بیوگاز را از عایدی های صفر کردن حوزه خدمات شهری دانست.

باید ماندگاری زائر را در مشهد افزایش دهیم  

 شهردار مشهد تصریح کرد: ماندگاری زائر در شهر یکی از موضوعات بسیار مهم و اصلی است که باید به آن توجه کنیم، ما باید زائر پذیری و زیارت را در مشهد تسهیل و ارزان کنیم و از این طریق مدت اقامت مردم را در شهر اضافه کنیم چراکه این موضوع به اقتصاد شهر کمک می‌کند.

وی ایجاد میدان بار مرکزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: گام بعدی ایجاد مرکز لجستیکی مصالح ساختمانی مورد نیاز بخش ساختمان در شرق کشور است.

قلندر، بر ایجاد معابر بزرگ مقیاس شهری کنارگذر شمالی و شریان های فرعی آن شامل ابوطالب شمالی و خیام شمالی، اجرای تقاطع های غیرهمسطح در سه  راه فردوسی، چهارراه ابوطالب، سه راه خیام ملک آباد، اصلاح هندسی معابر و کاهش نقاط حادثه خیز و بهبود معابر حاشیه شهر و برطرف کردن معضل ترافیک در مناطقی مانند جاده سیمان به عنوان برنامه های عملیاتی خود در حوزه حمل و نقل تاکید کرد. 

 کلیددار شهر بهشت گفت: پارک بانوان ریحانه یکی از الگوهای مناسب است که باید با جانمایی مناسب در چند نقطه شهر تکرار شود. 

وی با تاکید بر جلب مشارکت سرمایه گذاران گفت: در خصوص بودجه ما باید از مصارف به منابع برسیم در حالی که الان بر عکس است و درآمد های نقدی را صرف پروژه ها می‌کنیم.

گفتنی است؛ مهدی برادران از گزینه‌های مطرح شهرداری مشهد  بود و د  حالی که گمانه زنی های افراد  مطلع او را گزینه نهایی برای کلیدداری شهر بهشت میدانستند، اما امروز هیچ اسمی از او روی برگه ها نوشته نشد و ۸ نفر از اعضا به محمدرضا قلندر و ۶ نفر به اصغری رای دادند.

خبرنگار: معصومه مومنیان 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.