هنر انقلاب، حبیب الله صادقی ـ هنرمند نقاش ـ‌ را سال گذشته به طور ناگهانی از دست داد. او که در طول حیات خود درباره مناسبت‌های مذهبی آثار بسیاری را خلق کرده بود، چند اثر نیز مرتبط با حضرت امیرالمومنین، امام علی(ع) دارد.

امام علی (ع) در ۳ نقاشی حبیب الله صادقی + تصاویر

به گزارش قدس آنلاین، بسیاری حبیب‌الله صادقی را روایتگر صادق انقلاب و حماسه به‌شمار می‌آوردند. او سال ۱۳۳۶ به دنیا آمده و پنجم مرداد ماه ۱۴۰۰ به دلیل عارضه قلبی درگذشت. 

صادقی فارغ‌التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه تهران و فوق‌لیسانس نقاشی و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس بود. او تدریس در دانشکده‌ هنر دانشگاه‌های شاهد، الزهرا و تربیت مدرس را تجربه و با نشریاتی از جمله روزنامه‌های اطلاعات، ادبستان و اهل قلم به عنوان طراح، گرافیست و کاریکاتوریست همکاری کرده بود. 

او مدتی ریاست موزه هنرهای معاصر تهران را بر عهده داشت و به عضویت شورای‌ عالی تمبر، شورای فرهنگ عمومی، شورای مجسمه‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمده بود. داوری و دبیری جشنواره و رویدادهای هنری از جمله داوری دو دوره بخش پوستر جشنواره بین‌المللی فجر و دبیری اولین دوسالانه‌های نقاشی و گرافیک جهان اسلام نیز را می‌توان در میان فعالیت‌های او دید. 

در آثار این نقاش می‌توان تکنیک‌های مدرن و نوگرایانه و بازی با رنگ و عناصر بصری را مشاهده کرد. او گاه نور و تاریکی را هم در آثار خود به بازی گرفته و برای رساندن معنا از آن استفاده کرده است. صادقی آثار بسیاری را با موضوعاتی از جمله دفاع مقدس، جنگ و حماسه خلق کرده است. نقاشی از معصومین و تصویرگری موضوعات مذهبی هم در میان آثار او به وفور دیده می‌شود. 

صادقی چند اثر هنری نیز مرتبط با امام علی (ع) دارد. یکی از آثار او با نام «دشمنان علی(ع) » در سال ۱۳۷۹ در سایز ۱۵۰ در ۱۰۰ سانتی متر خلق و به گنجینه موزه هنرهای معاصر اهدا شده است.

مهدی تمیزی درباره این اثر چنین نوشته است: «در تصویر به نمایش در آمده می توان شیوه برخورد با موضوع مذهبی را که بر ساختاری از نقاشی که بر ساختاری از نقاشی خیالی نگاری ترسیم شده است، مشاهده کرد؛ چند روایت غیر همزمان در یک تصویر. این شیوه به خصوص در پرده های خیالی نگاری که از روایت های برآمده از مذهب تشیع ـ به ویژه از حماسه عاشورا ـ همچنین از روایت های شاهنامه تصویر می شد و نقال باید از هر داستان نقلی می‌گفت، بسیار دیده شده است.»

امام علی (ع) در ۳ نقاشی حبیب الله صادقی + تصاویر
« دشمنان علی (ع) »‌ اثر حبیب الله صادقی 

«من مرغ عشق حیدرم» (ولایت) نیز اثر دیگری از صادقی است که درباره امام اول شیعیان ـ حضرت علی (ع) ـ به تصویر کشیده است. در این اثر که هم‌زمان با گشایش نمایشگاه «غدیر» در حوزه هنری در سال ۹۸ ، بازنمایی شد شمشیر ذُوٱلْفَقَارِ ایشان که دو سر یا دو لبه داشت، به وضوح دیده می شود.

خلق اثر نقاشی رنگ و روغن روی بوم با عنوان «من مرغ عشق حیدرم» در سال ۱۳۷۶ توسط زنده یاد صادقی اتفاق افتاد.

امام علی (ع) در ۳ نقاشی حبیب الله صادقی + تصاویر
« من مرغ عشق حیدرم» اثر حبیب‌الله صادقی

همچنین نقاشی دیگری از این هنرمند نیز مربوط به واقعه غدیر خم است که پیامبر اسلام (ص) هنگام بازگشت در مکانی به نام غدیرخم، امام علی (ع) را جانشین خود معرفی کرد. در این اثر هم سبک حبیب الله صادقی به وضوح قابل تشخیص است.

امام علی (ع) در ۳ نقاشی حبیب الله صادقی + تصاویر
اثری از حبیب الله صادقی 

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.