رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر مشهد با بیان اینکه پروژه احداث بزرگراه دوم مشهد در مراحل پایانی مطالعات قرار دارد، این پروژه را راه حل بسیاری از مشکلات در این مناطق و سدی در برابر گسترش حاشیه نشینی دانست.

بزرگراه دوم مشهد، سدی در برابر گسترش حاشیه نشینی

به گزارش قدس خراسان، غلامحسین صاحبی که صبح پنجشنبه ۲۴ فروردین با رادیو خراسان گفتگو میکرد اظهار کرد: از سال ۹۲ در دوره چهارم شورای شهر کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر برای حل معضلات و مشکلات در این مناطق ایجاد شد، مهمترین مشکل در حاشیه شهر سرانه های خدماتی است، اختلافی که در ۳۰ سال گذشته به وجود آمده عدم تامین سرانه های خدماتی در این مناطق است.

افزایش سرانه فضای سبز در حاشیه شهر 

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر مشهد افزود: در سال ۹۲ حاشیه شهر سرانه فضای سبز به ازای هر شهروند ۲ مترمربع بوده در حالی که در برخی مناطق شهر این عدد ۷۰-۶۰ متر مربع بوده است. بنابراین تمام تلاش این بود که سرانه های حاشیه شهر تامین شود. در نتیجه این پیگیری ها در کمیسیون حاشیه شهر، سرانه فضای سبز از سال ۹۲ تا الان با۲.۵ برابر افزایش به حدود ۵ مترمربع رسیده و تلاش داریم در صورت تامین اعتبار تا پایان سال جاری این عدد را یک متر مربع افزایش دهیم.
 
اختصاص ۵۱ درصد بودجه های عمرانی مشهد به مناطق حاشیه ای

وی عنوان کرد: ما در شورای ششم تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد حداکثر اعتبارات عمرانی را به حاشیه شهر اختصاص دهیم تا بتوانیم سرانه ها را تامین کنیم. امسال حدود ۵۱ درصد بودجه های عمرانی را به مناطق حاشیه شهر اختصاص دادیم تا هم بتوانیم عدالت را برقرار کنیم هم عقب ماندگی های چند سال گذشته جبران شود.

صاحبی گفت: اگر این مبلغ تامین اعتبار شود و بتوانیم برای تامین سرانه ها زمین مورد نیاز را تملک کنیم اتفاقات خوبی امسال رقم میخورد.

احداث ۵۰ سالن ورزشی در حاشیه شهر تا پایان امسال 

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر مشهد از کمبود سرانه های ورزشی در مناطق حاشیه شهر خبر داد و گفت: امسال بیش از ۵۰ سالن ورزشی روباز و سرپوشیده برای حاشیه شهر در نظر گرفته ایم.

طبق گفته وی، حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان پروژه زودبازده  در حاشیه شهر تعریف شده است که با نظر و پیشنهاد مردم در سال ۱۴۰۲ در این مناطق اجرا خواهد شد.

بزرگراه دوم مشهد جلوی گسترش حاشیه شهر را می‌گیرد 

صاحبی از چند پروژه کلان مقیاس در حاشیه شهر خبر داد و گفت: این پروژه ها پیشران محسوب میشوند که از آن جمله می‌توان به احداث بزرگراه دوم در جاده گاز اشاره کرد، برای اجرای این پروژه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص دادیم. فاز اول این پروژه از بلوار طبرسی و پنجتن شروع و تا جاده خین عرب ادامه دارد.

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر مشهد با بیان اینکه این پروژه الان در مراحل پایانی مطالعات قرار دارد، افزود: با اجرای این پروژه به عنوان یک پروژه پیشران توسعه در حاشیه شهر، مشکلات عدیده ای حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: با اجرای این پروژه گره های ترافیکی منطقه پنجتن،رسالت و جاده کلات حل خواهد شد چون تقاطع ها را به هم وصل میکند و از طرفی اجرای این پروژه مانع ادامه گسترش حاشیه شهر میشود چون بعد این بزرگراه تا کال کشف رود را فضای سبز در نظر گرفته ایم.

صاحبی متذکر شد: یکی از اقداماتی که بعد از اجرای این پروژه انجام میشود اشتیاق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حاشیه شهر خواهد بود چون با اجرای این بزرگراه زمین های زیادی در آن منطقه ارزش و امکان توسعه پیدا خواهند کرد.

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر مشهد در ادامه بیان کرد: علاوه بر این پروژه، شریان های حیاتی دیگری را مد نظر داریم، به عنوان مثال پل ابوطالب را با ساخت سه کیلومتر راه به جاده گاز متصل میکنیم تا به این وسیله گره ترافیکی بهمن باز شود؛ همچنین پل همت آباد که بین همت آباد و دهرود قرار دارد امسال تعریض و دوبانده میشود که برای آن اعتباری حدود ۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته ایم.

وی گفت: برای بازگشایی معبر رسالت از میدان بار نوغان تا کال دروی اعتبار در نظر گرفتیم تا با عقب نشینی هایی که انجام می‌شود گره های ترافیکی برطرف میشود.

صاحبی از اختصاص اعتبار برای بازگشایی معابر در منطقه پورسینا خبر داد و اظهار کرد: با اتصال بخشی از این منطقه با یک معبر ۳۰ متری به مفتح شمالی گره ترافیکی شهرک حر حل میشود.

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر مشهد ادامه داد: بازوی چهارم مصلی که به بلوار حر وصل می‌شود را تا ۲۰ متری انصار ادامه دهیم و به انتهای گلشهر متصل کنیم.

وی گفت: پروژه اتصال خیابان ۳۵ متری خیام را از کنار اسماعیل آباد به خیابان طرحچی را تلاش میکنیم طی دو سه ماه آینده به اتمام برسانیم.

گفتنی است، حاشیه شهر مشهد با گستره‌ای که ۱۳ درصد از مساحت این کلانشهر را دربرمی گیرد، ۳۲ درصد جمعیت مشهد را در خود جای داده‌ است، یعنی افزون بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت ۳.۵ میلیون نفری این کلانشهر در ۶۶ پهنه حاشیه شهر مشهد سکونت دارند که ۳۰۰ هزار نفر از این تعداد را مهاجران خارجی تشکیل می‌دهند.

مشهد دومین کلانشهر کشور است که با معضل حاشیه نشینی مواجه بوده و جمعیت ساکن در حاشیه آن ۱۲ درصد از متوسط کشوری بیشتر است، این در حالی است که در طرح جامع شهری، استاندارد تراکم جمعیت به ازای هر هکتار ۴۰ نفر است، اما این رقم در مشهد ۴۰۰ نفر یعنی ۱۰ برابر میانگین استاندارد سکونتی است که بخش اعظم آن در حاشیه شهر سکونت دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
    1 0
    خدا کنه فقط زمینارو از دست کشاورزان مفت در نیارین
  • OmnD ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 0
    انشالله خداوند هرچه زودتر این اتفاق بیفتد