فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش گفت: در بحث تسلیحات بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان به نیروی ارتش طرح دادند که اجرایی شده و بیش از ۱۰۰۰ دستگاه به سیستم تجهیزاتی نیروی زمینی با حضور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی الحاق شد.

از مشارکت ۱۰۰ شرکت دانش بنیان با صنایع دفاعی تا رژه بدون نیروهای پیاده

به گزارش قدس خراسان، امیرسرتیپ رضا آذریان صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته ارتش ضمن عرض ارادت به روح شهدای انقلاب و دفاع مقدس و تبریک هفته ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: شکرگزار هستیم که توفیق داریم سال دیگری برای اجرای برنامه‌های روز ارتش در خدمت شما باشیم. همانطور که مستحضرید ۲۹ فروردین یکی از روزهایی است که از امام (ره) در تقویم نظام جمهوری اسلامی به یادگار مانده است. بعد از پیروزی انقلاب، افرادی که به دنبال تغییر و کاهش سازمان ارتش بودند و شعار انحلال ارتش را سر می‌دادند، با تفکر خود می‌گفتند ارتش یا نباید باشد یا اگر باشد باید کاهش سازمانی پیدا کند. اما با تدبیر حضرت امام و پیام بسیار مهم ایشان در ۲۹ فروردین برای ارتش و ملت، ارتش مجددا در حدود دو ماه بعد از پیروزی انقلاب دوباره متولد شد.

نقش‌آفرینی‌های لشکر ۷۷ خراسان در دفاع مقدس

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش با قرائت بخشی از پیام امام خمینی (ره) در روز ۲۹ فروردین سال ۱۳۵۸ افزود: ارتش پیش از پیروزی انقلاب نیز یک ارتش انقلابی بود و در کنار مردم و با فرمان امام کارهای بزرگی انجام داد. امام فرموند ارتشیان پادگان‌ها را تخلیه بکنند و آن‌ها تخلیه کردند. بعد از آن‌ مردم در پادگان‌ها نگهبانی دادند تا تسهیلات ارتش خارج نشود. وقتی امام بعد از انقلاب حکم حافظ انقلاب و مبارزه با اشرار را به ارتش می‌دهند، در زمانی که بسیج و سپاه تشکیل نشده بود، بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مخالفت‌ها و دشمنی‌ها توسط گروهان معاند شروع شد و در برخی استان‌ها مثل گلستان، منطقه ترکمن صحرا دو جنگ را به وجود آوردند. لشکر ۷۷ از خراسان و نیروی هوایی ارتش در آن منطقه سازمان چریکان فدایی خلق را خیلی زود نابود کردند. اولین شهدای ارتش در منطقه شمالشرق کشور از همین جنگ است. در کردستان هم به همین ترتیب، باز هم لشکر ۷۷ تیپ قوچان به منطقه رفت. در ادامه علاوه بر مبارزه با ضدانقلاب، آماده سازی ارتش، برگشت به پادگان‌ها، سازماندهی و تصفیه کردن نیروها و... بعد از انقلاب رخ داد. 

وی افزود: در دوران دفاع مقدس نیز اولین کسانی که با نیروهای بعثی برخورد کردند نیروهای زمینی ارتش بودند. در روز دوم جنگ، نیروی هوایی ارتش اولین گروهی بود که با بیش از ۱۴۰ فروند بمب‌افکن و هواپیمای پشتیبانی سوخت حماسه‌ای بزرگ را خلق کرد. نیروی دریایی نیز به همین ترتیب بزرگترین ضربه را در ۷ آذر ۵۹ به نیروی دریایی بعث عراق در عملیات مروارید وارد کرد.

آذریان افزود: حماسه ۸ سال دفاع مقدس با کمک نیروهای ارتش شکل گرفته است. اولین عملیات بزرگی که دشمن فکرش را نمی‌کرد توسط عملیات ثامن الائمه لشکر ۷۷ انجام شد. شهید صیاد شیرازی که عامل اصلی وحدت میان نیروهای مسلح بود و نقش اصلی را در بیرون راندن نیروی دشمن داشت، از تمام گروه‌ها و نیروهای مسلح در عملیات‌ها استفاده کرد . این حماسه‌ها به برکت جانفشانی آن‌ها و مدیریت امام و رهبری اتفاق افتاد. ما هم در این ایام ادامه دهنده راه شهدا و امام شهدا خواهیم بود.

از نظر تجهیزات و تسلیحات هیچ گونه وابستگی نداریم

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش ادامه داد: بعد از جنگ نیز ارتش برای بالا بردن توان رزمی و عامل بازدارندگی دست به اقدامات بزرگی زد و با تشکیل سازمان جهاد خودکفایی در نیروهای چهارگانه ارتش، با استفاده از تفکر و ایده‌های جوانان خود را به مرحله عدم وابستگی رساند. امروز با اطمینان می‌گوییم که هیچ کدام از نیروهای مسلح در بعد تجهیزات و تسلیحات هیچگونه وابستگی به نیروهای خارجی ندارند. نمونه‌ای از اقتدار ارتش جمهوری اسلامی در روزهای گذشته با نمایشگاه بزرگ تجهیزات و تسلیحات تهران به تصویر کشیده شد و قلب مردم و رهبری را شاد کرد. این را با قدرت و جرات عرض می‌کنم که امروز دیگر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی نیروی قدرتمند منطقه است و این برای تامین امنیت کشور بسیار مهم است.

وی در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری در حکم انتصاب امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش در سال ۹۵ فرمودند براساس نیازهای عملیاتی کار کنید. براین اساس ارتش و شخص امیر حیدری شروع به کار کردند و اتفاقات بزرگ مبارکی در ادامه آن برای نیروی زمینی رخ داد.

رزمایش اقتدار ارتش؛ برگ برنده‌ای در تاریخ دفاعی جمهوری اسلامی ایران

آذریان افزود: تغییر در ساختار سازمانی یگان‌های ارتش، یعنی نیروهای متحرک هجومی، واکنش سریع، مکانیزه هجومی، تغییر در سیستم توپخانه‌ای، موشکی، سامانه‌های پهپادی، جنگالی، راداری و... جزو نیاز عملیاتی ما بود.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش افزود: رزمایش اقتدار نیروی زمینی ارتش در سال ۱۴۰۱ برگ برنده‌ دیگری در تاریخ دفاعی جمهوری اسلامی ایران  بود. چراکه کارهایی در آن صورت گرفت که تا به حال انجام نشده بود. تجهیز کردن بالگردها به دوربین دید در شب و انجام عملیات هلی برد شبانه برای اولین بار اتفاق افتاد و یا موشک‌های جدید ساخت صنایع دفاعی مثل شفق و الماس که به شخصه شاهد شلیک در شب آن‌ها بودم نمونه‌ای از این دستاوردهاست. در بحث پهپادی نیز امروز پهپادهای ما اشکال و ماموریت‌های مختلفی دارد و فقط معطوف به شناسایی و هدف مستقیم نیست و می‌تواند به اهداف غیرمستقیم نیز شلیک کند. در پایگاه هوایی ۳۱۳ که پارسال افتتاح شد، انواع پهپادها وجود دارد. این ها همه براساس نیاز عملیاتی ما بود. 

وی افزود: در رزمایش ذولفقار  ۱۴۰۱ که در سواحل مکران انجام شد برای اولین بار تانک‎‌ها وارد ناوشکن شدند و از دریا به ساحل و بعد به خشکی رسیدند و عملیات انجام دادند. این اتفاق نیروهای امنیتی آمریکا را به شدت نگران کرد.

مشارکت بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در صنایع دفاعی

آذریان با اشاره به نقش جوانان در طرح‌ها و ایده‌های جدید دفاعی بیان کرد: در بحث تسلیحات نیز بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان به نیروی ارتش طرح دادند که اجرایی شده و بیش از ۱۰۰۰ دستگاه به سیستم تجهیزاتی نیروی زمینی با حضور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی الحاق شد.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش ادامه داد: امروز نیروی زمینی ارتش در تمام مناطق مرزی با بهترین روش پاسداری و مرزبانی می‌کند. امام در سال ۵۸ فرمودند ارتش نگهبان مرزهای جمهوری اسلامی ایران است و این پیام هنوز در ذهن فرماندهان باقی مانده است. ماموریت ما در مرزهای شمال شرق سنگین است اما با وجود نیروی انسانی متعهد و علاقه‌مند به خوبی انجام می‌شود.

هیچ تهدیدی در منطقه شرق کشور متصور نیست

وی تاکید کرد: هیچ‌گونه تهدیدی در منطقه شرق کشور متصور نیست. ما از ناامنی کشور افغانستان نگرانیم هستیم؛  نگران مردم و کشور افغانستان نه نگران مرزهای جمهوری اسلامی. چراکه  ما اجازه نخواهیم داد گروه‌های تکفیری به مرزهای ما نزدیک شوند. چون ما دورتر از مرزهای کشور را نیز تحت کنترل داریم و اگر گروهی قصد نزدیک شدن به کشور را داشته باشد، قبل از نزدیک شدن به مرز با آن برخورد قاطعه‌ای خواهیم داشت تا از آمدنش به منطقه برای همیشه پشیمان شود.

برنامه‌های هفته ارتش جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی

آذریان در تبیین برنامه‌های هفته ارتش در استان مطرح کرد: از روز پنجشنبه، ۲۴ فروردین برنامه‌های خود را با عطرافشانی گلزار شهدا در منطقه آغاز کردیم.  یادواره شهدای ارتش در روز سالگرد شهادت سپهبد صیاد شیرازی در درگز و روز گذشته در شهرستان زاوه تربت حیدریه برگزار شد. این یادوارهها با همت مسولین، مردم و ائمه جماعت در طول سال برگزار خواهد شد. در روز ۳۰‌ام فروردین نیز ضیافت افطاری باحضور خانواوه شهدای ارتش در مشهد با پشتیبانی تولیت آستان قدس در محل تالار رز مهمان‌سرای ثامن‌الائمه در خیابان امام خمینی برگزار خواهد شد. 

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش افزود: به دلیل مصادف شدن هفته ارتش با ماه مبارک رمضان نیروهای پیاده ارتش رژه نخواهند رفت اما رژه نیروهای موتوری و محمول با حضور مسولین، خانواده شهدا، یثارگران و آحاد زائرین و مجاورین، روز سه شنبه ۲۹ فروردین از ساعت ۷:۴۵ در بلوار نماز برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این پرش چتربازان مخصوص نیروی زمینی، مسابقات ورزشی و قرانی، محفل انس با قرآن، نقاشی برای کودکان و خانواده ارتش در کوی سازمانی، دیدار با ائمه جمعه، اعزام سخنران‌ به دانشگاه و مدارس و ستادهای نماز جمع نیز در دستور کار خواهد بود.

اقدامات ارتش شمالشرق کشور برای محرومیت زدایی

آذریان در خصوص اقدامات ارتش برای محرومیت زدایی در استان بیان کرد: علاوه بر مرزها در شهرستان کلات نیز برای بهسازی جاده‌ها و روستاها اقداماتی انجام دادیم. در شهرستان‌های خواف و سنگان نیز آسفالت جاده‌ها را پیگیری و برخی محورهای مسدود شده استان را بازگشایی کردیم. در زمستان و سرمای سخت سال گذشته، در تمام استان اقدامات خوبی صورت گرفت و نیروهای ارتش با شعار ارتش فدای ملت وارد میدان شدند. تهیه مواد غذایی، سوخت رسانی، توزیع وسایل گرمایشی، پخت نان، ابرسانی، بازگشایی و راه اندازی سیستم‌های گازی شهری، پخت ۵۰هزار پرس غذا در شهرستان تربت جام و روستاهای اطراف و رفع مشکلات یخ زدگی در تایباد و روستاهای اطراف، از جمله اقدامات ارتش بود.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالشرق ارتش افزود: اخیرا نیز با تشکیل قرارگاه محرومیت زدایی در منطقه شمالشرق برای کمک به مردم اقداماتی انجام دادیم و به فرماندهان مناطق ابلاغ کردیم تا در هر شرایطی برای کمک به مردم آماده باشند. برای مثال در ساخت و بازسازی منازل محرومان در مناطق خواف و سنگان اتفاقات خوبی رقم خورد. شب گذشته نیز در مراسم ایتام در شهرستان زاوه بیش از ۱۰۰۰ نفر مهمان ارتش بودند و حدود بیست نفر از کودکان کمیته امداد را تکریم کردیم که کارهای زییایی را در نمایشگاهی به نمایش گذاشته بودند. در این راستان با بهزیستی استان و موسسه گلستان علی نیز تفاهم‌نامه‌هایی امضا کردیم و اتفاقات خوبی در زمینه کمک به محرومان رقم خواهد خورد.

وی در بحث شرکت‌های دانش بنیان افزود: توانستیم تفاهم نامه‌ای با دانشگاه فردوسی منقعد کنیم تا از جوانان و ایده آن‌ها در بحث دفاعی بتوانیم استفاده بکنیم. تا امروز تعدادی از کسانی که طرح‌های خوبی داشتند برای معافیت سربازی و استخدام در نیروهای مسلح معرفی کردیم. 

مشکلی در واگذاری سوله‌های تاریخی نداریم

آذریان در پاسخ به سوال خبرنگار قدس خراسان مبنی بر اینکه بخش فرهنگی پادگان و سوله‌های تاریخی چه زمانی در اختیار مردم قرار می‌گیرند گفت: این طرح هنوز به مرحله اجرا نرسیده چراکه هنوز مشکلاتی با شهرداری داریم که حل نشده است. باید مصوبات شورای عالی شهرسازی پله‌پله انجام شود اما ما مشکلی در واگذاری نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.