وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دشمن هزینه می‌کند تا دانشگاه را مقابل حکومت و نظام قرار دهد، باید هوشیار باشیم و برعکس عمل کنیم.

وزیر علوم: دشمن می‌خواهد دانشگاه را مقابل نظام قرار دهد

به گزارش قدس انلاین، محمد علی زلفی‌گل ظهر امروز  در یادواره ۱۱۵ شهدای علمی لرستان و همایش ملی مقاومت و پایداری که در سالن اجتماعات شهید قاسم سلیمانی دانشگاه لرستان برگزار شد، با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با دانشجویان و ذکر نام چند شهید توسط معظم له، تاکید کرد: هدف ایشان از ذکر نام شهدا در دیدار با دانشجویان تذکر این نکته بود که امروز اگر آسایش و امنیتی داریم مدیون گذشت و ایثار شهدا هستیم.

وی بیان کرد: اگر امروز در کمال امنیت رشد علمی و پیشرفت را داریم به خاطر گذشت و ایثار مردان روز تنگ است، کسانی که برای دفاع از کیان و ناموس سینه سپر کردند.

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: اگر امروز هم امنیتی داریم، علتش جانفشانی رزمندگان در اقصی نقاط کشور است.

زلفی‌گل با بیان اینکه شهدا سرمایه‌های نمادین کشور هستند،گفت: نام شهدا به هر کوچه و برزن وجاهت می‌بخشد.

وی بیان کرد: اگر شعار استقلال آزادی و جمهوری اسلامی تحقق پیدا کرد به خاطر جانفشانی شهدا و رزمندگان بود. ما استقلال سیاسی را هم مدیون ایثار شهدا، رزمندگان و ایثارگران هستیم. اینکه کشور ما برای خودش تصمیم می‌گیرد، آسان به دست نیامده که آسان تر است بدهیم.

زلفی‌گل گفت: اگر امروز در دانشگاهی یادواره شهدا حضور برگزار می‌شود، به خاطر این است که به نسل جوان بگوییم امنیت و آرامش شما در حوزه امنیت و تحصیل به خاطر گذشت چه کسانی است.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین سرمایه هر جامعه فرهنگ سالم است، عنوان کرد: از بدو ورود به حوزه وزارت علوم به روسای دانشگاه‌ها گفتیم که سه درصد از اعتبارت خود را برای امور فرهنگی هزینه کنند، اختصاص ۵ درصد از بودجه ۱۴۰۲ به امور فرهنگی نیز از گام‌های موثر در حوزه فرهنگ است.

 وزیر علوم تاکید کرد: سهم اعتبارات برای امور فرهنگی باید ویژه دیده شود، زیرا به هر میزان که در حوزه فرهنگ سرمایه گذاری کنیم، چندین برابر آن را برداشت می‌کنیم.

زلفی‌گل تاکید کرد: ما وارث شهدا هستیم، کارمان سخت است و وظیفه داریم فرهنگ و اهداف آنها را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه منشأ تحول است، بیان کرد: حاکمیت ما دانشگاه را محیط ویژه تشخیص داده است و ورود هر گونه نیروی امنیتی را محدود کرده است، زیرا محیط دانشگاه با سوال و پرسش و مطالبه‌گری رشد می‌کند.

وزیرعلوم با تاکید بر اینکه امروز کشور گشایی با علم و فناوری روا و مقدور است، گفت: امروز قدرت سخت ضرورت است، اما جنگ و صلح در دنیای امروز ارزان است. با قدرت نرم کشورها را تسخیر می‌کنند و قدرت نرم در دست دانشجو و دانشگاه است.

زلفی‌گل تاکید کرد: خام فروشی نفت و معادن در کشور نشان دهنده این است که ما برای علم و فناوری شایسته هزینه نکرده‌ایم، بنابراین دانشگاه باید دست فرمان خود را تغییر دهد، قوانین باید تغییر کند و توسعه آموزش عالی باید بازنگری شود.

وی با طرح این پرسش که چرا دشمن دانشگاه ما را هدف قرار داده است، توضیح داد: دشمن دو راهکار اساسی دارد؛ یک، شناسایی و برجسته کردن نقاط ضعف، و دوم شناسایی نقاط قوت و مقابله کردن برای سرکوب آنها. یکی از نقاط قوت کشور دانشگاه است.

وزیر علوم گفت: دشمن هزینه می‌کند تا دانشگاه را مقابل حکومت و نظام قرار دهد، باید عاقل باشیم و برعکس عمل کنیم.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: ما در عرصه‌های مختلف پیشرفت داشته‌ایم اما کافی نیست، و باید کار کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه خوشبختانه با وجود سلایق مختلف اما همه گروه‌های سیاسی در یک جا وحدت نظر دارند، گفت: با وجود سلیقه‌های مختلف اما شهدا سیاسی نشده‌اند، شهدا همچنان محور وحدت هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در وزارت علوم برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت درسی پیش بینی شده و من از روسای دانشگاه درخواست می‌کنم، اینگونه مراسم را در اولویت قرار دهند و برای راهیان نور سرمایه گذاری کنند. 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.