۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷
کد خبر: 868350

رئیس دامپزشکی کلات از پلمب تنها کشتارگاه سنتی این شهرستان به دلیل عدم رعایت حداقل نکات بهداشتی خبر داد.

کشتارگاه سنتی کلات پلمب شد

به گزارش قدس خراسان، میثم صبور اظهار کرد: بی‌توجهی متولیان کشتارگاه به رعایت حداقل‌های مسائل بهداشتی منجر به ارائه گزارش تخلفات توسط شبکه دامپزشکی به دادستانی و صدور حکم پلمب مکان شد.

رئیس دامپزشکی کلات با انتقاد از اینکه شهرستان کلات با داشتن ۴ شهر حتی یک کشتارگاه نیمه صنعتی ندارد، عنوان کرد: هرچند مکانی توسط شهرداری برای کشتار دام در مرکز شهرستان پیش‌بینی شده اما فاقد حداقل‌ امکانات بهداشتی است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تمام تلاش ما بر رساندن گوشت سالم و عاری از بیماری به دست مردم است، اما به رغم اینکه بارها از متولیان خواسته شده مشکلات کشتارگاه را رفع کنند هر دفعه موضوع اعتبار و نبود سرمایه‌گذار را مطرح می‌کنند که پذیرفتنی نیست.

صبور اظهار کرد: از متولیان خواسته شده حداقل‌های ملزومات بهداشتی را برای کشتارگاه فراهم کنند اما از سوی کارفرما و پیمانکار اصلاً این مسائل رعایت نمی‌شود.

هیچ کس این مکان را تائید نمی‌کند

رئیس دامپزشکی کلات افزود: به دلیل این بی‌تفاوتی‌ها اگر مشکلی پیش بیاید چه کسی می‌خواهد جوابگو باشد؟ نه تنها ما نگران وضعیت موجود کشتارگاه هستیم بلکه هیچ کس این مکان را از نظر زیست‌محیطی، بهداشت، منابع آبی تائید نمی‌کند و نوعی تهدید محسوب می‌شود.

وی اذعان کرد: اگرچه روزانه برای رعایت مسائل بهداشتی توصیه‌هایی به متولیان داده می‌شد، اما به دلیل بی‌توجهی مداوم کارفرما مکاتبات لازم با مقام قضایی انجام و منجر به پلمب کشتارگاه شد.

صبور گفت: نه تنها امکانات و نظافت کشتارگاه مورد تائید دامپزشکی نیست از سویی شهرداری اعلام نموده این مکان به دلیل کشتار کم، درآمد و صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس دامپزشکی کلات افزود: علیرغم اینکه شهرداری از پلمب کشتارگاه خوشحال است، اما از سویی قصاب‌ها نیاز به گوشت دارند، می‌طلبد برای رفع مشکل و بازگشایی مجدد مکان حداقل‌ها اعمال شود.

کشتار دام خارج از ساعت کشتار انجام می‌دهند

وی با بیان اینکه تنها کشتارگاه سنتی شهرستان فاقد حداقل‌های مسائل بهداشتی بوده است، بیان کرد: حتی برای حمل گوشت خودرو مخصوص ندارند و کارگر نظافت را رعایت نمی‌کند.

صبور گفت: متأسفانه کشتار دام را خارج از ساعت کشتار انجام می‌دهند و از سویی انتظار دارند بر روی لاشه دام مهر دامپزشکی هم زده شود.

رئیس دامپزشکی کلات با بیان اینکه از حدود یک سال قبل خودروی حمل گوشتی که از کشتارگاه لاشه دام را حمل می‌کند فاقد سیستم سرمایشی است، افزود: یک خودروی پراید گوشت‌ها را در سطح شهر پخش می‌کند.

وی عنوان کرد: علیرغم اینکه برای حمل لاشه دام از هر قصاب ۵۰ هزار تومان می‌گیرند اما با این وضعیت دام را حمل می‌کنند که از نظر بار میکروبی امکان بروز مشکلاتی وجود دارد.

چاه‌های کشتارگاه بسیار قدیمی و پر هستند

صبور تصریح کرد: هرچند بارها مکاتبه نموده‌ایم تا خودرو را مجهز به سیستم سرمایشی کنند اما توجهی نشده است، از سویی حتی خود پیمانکار نیز کارت بهداشت ندارد.

رئیس دامپزشکی کلات با اشاره به اینکه هر زمان به خصوص در ساعات غیر اداری به محل کشتارگاه مراجعه داشتیم شاهد وجود لاشه‌های دام بودیم، بیان کرد: نه تنها اصلاً نظافت قبل و بعد کشتار رعایت نمی‌شود بلکه چاه‌های کشتارگاه بسیار قدیمی و پر هستند.

وی خاطرنشان کرد: در محل کشتارگاه چاه دفن و محل معدوم‌سازی لاشه وجود ندارد، متأسفانه یک سیستم به تمام معنا سنتی است.

صبور اظهار کرد: علیرغم اینکه بارها در جلسات تصویب کردیم حداقل‌ها را در کشتارگاه رعایت کنند و لااقل چکمه و روپوش، عینک و دستکش داشته باشند اما به تمامی مسائل و هشدارها بی‌توجه بودند.

مسئولان اعتبار مورد نیاز کشتارگاه نیمه صنعتی را جذب کنند

رئیس دامپزشکی کلات گفت: اگرچه نظارت باید قبل، حین و بعد کشتار و در مکان مناسب باشد اما اکنون که پلمب شده موجب بروز مشکلاتی برای دامپزشکی شده است.

وی خاطرنشان کرد: کارفرما و پیمانکار باید به ناظر بهداشتی احترام بگذارد و به توصیه‌های بهداشتی که حق مسلم همه مردم و جزء ملزومات است در راستای هدف دامپزشکی که تولید گوشت و غذای سالم است عمل کند.

صبور عنوان کرد: امیدواریم مسئولان شهرستان هر چه زودتر اعتبار مورد نیاز کشتارگاه نیمه صنعتی را از استان جذب کنند. در حال حاضر ۴ شهر و ۴ شهرداری داریم اما حتی یک کشتارگاه با حداقل‌های بهداشتی نداریم.

رئیس دامپزشکی کلات ادامه داد: به دلیل پلمب شدن کشتارگاه روز گذشته هیچ کشتاری در شهرستان کلات انجام نشد، اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد قصابان باید خودشان دام را کشتار کرده و به قصابی ببرند.

سلامت جامعه، خط قرمز دامپزشکی است

وی از فعالیت ۱۰ تا ۱۲ واحد قصابی در شهرستان خبر داد و گفت: روزانه بین ۵ تا ۶ دام سبک در کلات کشتار می‌شود.

صبور با توجه به احتمال بروز بیماری‌های مشترک از شهروندان تقاضا کرد، گوشت بدون برچسب دامپزشکی تهیه نکنند.

رئیس دامپزشکی کلات با تأکید بر اینکه سلامت جامعه، خط قرمز دامپزشکی است و در این خصوص با هیچ کس تعارف نداریم، گفت: کشتارگاه به عنوان مکانی حائز اهمیت بهداشتی در تولید فراورده‌های خام دامی و نیز زنجیره غذایی سالم محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.