بررسی محاکمه نخست وزیر سابق عراق به اتهام دست داشتن در ترور سردار شهید قاسم سلیمانی در کنار اهمیت سفر رئیس جمهور ایران از موضوعاتی است که روزنامه‌های عربی به آن پرداخته‌اند.

 عاملان ترور سردار «سلیمانی» در انتظار محاکمه

به گزارش قدس آنلاین؛ روزنامه‌های مطرح جهان عرب در صفحات نخست خود به موضوع محاکمه نخست وزیر سابق عراق به اتهام دست داشتن در پرونده ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و همچنین تحولات سودان و یمن و اهمیت سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه پرداخته‌اند.

 عاملان ترور سردار «سلیمانی» در انتظار محاکمه

روزنامه عراقی المراقب با تیتر «دست های آلوده به جنایت ترور فرماندهان پیروزی در انتظار دستبند» نوشت: دادگاه عراق منتظر حضور مصطفی الکاظمی نخست وزیر سابق این کشور به جرم اهمال کاری و کوتاهی و دست داشتن در پرونده ترور شهید سردار قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس است.

این روزنامه در ادامه نوشت: در صورت محاکمه الکاظمی و دیگر کسانی که در این ترور دست داشته‌اند، سیستم قضائی عراق یک دستاورد بزرگ در مسیر تحقق عدالت و در برابر قلدری‌های آمریکا کسب کرده است.

 عاملان ترور سردار «سلیمانی» در انتظار محاکمه

روزنامه فرامنطقه‌ای العربی الجدید با اشاره به تحولات سودان نوشت: منابع آگاه در گفتگو با العربی الجدید از یک طرح آمریکایی سعودی در خصوص سودان شامل ۳ مرحله از آغاز آتش بس گرفته تا گسترش آن و آغاز مذاکرات در این کشور میان طرف‌های درگیر خبر داده‌اند.

به نوشته این روزنامه، مشاور حمیدتی فرمانده شبه نظامیان پشتیبانی سریع به این طرح اشاره کرده است. به تازگی نیز طرف‌های درگیر از موافقت خود با آتش بس ۷۲ ساعته در سودان خبر داده‌اند.

 عاملان ترور سردار «سلیمانی» در انتظار محاکمه

روزنامه الشرق الاوسط با اشاره به انتشار اخبار مربوط به هلاکت القرشی سرکرده داعش نوشت: بیشترین سؤالی که این روزها مطرح می‌شود این است که بعد از هلاکت القرشی چه اتفاقی برای تشکیلات داعش رخ خواهد داد به ویژه آنکه طی ۴ سال از سال ۲۰۱۹ تاکنون، دست کم چهار تن از سرکردگان این تشکیلات تروریستی به هلاکت رسیده‌اند.

تحلیلگران در گفتگو با الشرق الاوسط تاکید کرده‌اند که عملیات هدف قرار دادن القرشی بیانگر آن است که این تشکیلات تروریستی توان حمایت از سرکردگان خود را چه در عراق و چه در سوریه ندارد.

 عاملان ترور سردار «سلیمانی» در انتظار محاکمه

روزنامه لبنانی الاخبار با اشاره به شهادت شیخ خضر عدنان اسیر فلسطینی در بند زندان‌های رژیم صهیونیستی نوشت: شهید عدنان یکی از برجسته‌ترین اسرای فلسطینی به شمار می‌آمد که با اعتصاب غذا، یک نبرد گسترده علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد. این ششمین اعتصاب غذای شیخ عدنان طی سالیان بازداشت وی توسط اشغالگران به شمار می‌آمد.

با شهادت خضر عدنان تعداد اسرای فلسطینی که در زندان‌های رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ تاکنون به شهادت رسیده‌اند به ۲۳۶ نفر افزایش یافت.

 عاملان ترور سردار «سلیمانی» در انتظار محاکمه

روزنامه رأی الیوم در صفحه نخست خود با اشاره به سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به سوریه نوشت: این سفر از این جهت دارای اهمیت بسیار زیادی است که مفهوم ائتلاف میان دو کشور را تقویت کرده و آنها را آماده برداشت میوه پیروزی و ورود به صحنه تغییرات منطقه‌ای و جهانی می‌کند. بعد از خنثی شدن تلاش‌های میدانی و نظامی دشمنان سوریه برای ساقط کردن نظام حاکم این کشور، اینک مرحله دوم یعنی بازگرداندن این کشور به شرایط عادی خود و بازسازی خرابی‌های جنگ در سایه تحریم‌های ظالمانه آمریکا آغاز می‌شود.

ابراهیم رئیسی در این سفر، آغازگر مرحله مهم‌تری از نبرد با آمریکا نه فقط در سوریه بلکه در کل منطقه یعنی مرحله شکستن محاصره اقتصادی سوریه و پایان دادن به انزوای این کشور در منطقه، خواهد بود. بخش اقتصادی سفر رئیسی به سوریه اهمیت راهبردی زیادی دارد.

 عاملان ترور سردار «سلیمانی» در انتظار محاکمه

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در گزارشی با عنوان «آیا تجزیه یمن عملاً آغاز شده است؟» نوشت: شورای انتقالی جنوب یمن تحت حمایت امارات، خود را برای برگزاری یک نشست در عدن با گروه‌های سیاسی جنوب آماده می‌کند. این تحولات در سایه انتشار اخباری در خصوص حل و فصل نهایی بحران یمن رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد در شرایط تاریخی و مهم کنونی، برخی طرف‌ها تلاش می‌کنند شورای انتقالی جنوب یمن را نماینده تمام گروه‌ها در جنوب این کشور در جریان هرگونه مذاکرات آتی نشان دهند.

به نوشته این روزنامه، این در حالیست که طرح تجزیه یمن بدون هیچ مانعی، در حال اجرایی شدن است. این طرح می‌کوشد یمن را از هرگونه گروه‌های مدنی مؤثر خالی کرده و به چند کشور کوچک با استقرار شبه نظامیان، تبدیل کند. شورای انتقالی جنوب یمن هرگز بدون موافقت امارات این طرح را پیش نمی‌برد.

 عاملان ترور سردار «سلیمانی» در انتظار محاکمه

روزنامه یمنی المسیره در خصوص تحرکات آمریکا در این کشور نوشت: تحلیلگران نسبت به تداوم تحرکات آمریکا برای سنگ اندازی در مسیر تحقق صلح در یمن به ویژه بعد از سخنان منفی فرستاده آمریکا به یمن در خصوص مخالفت واشنگتن با خواسته‌های ملت یمن و تحمیل دیکته‌های این کشور بر میز مذاکرات صنعاء و ریاض، هشدار داده‌اند.

مسئولان یمنی اعلام کرده‌اند که آمریکا با برخی مفاد توافقات به دست آمده میان صنعاء و ریاض مخالف است؛ این در حالیست که مذاکرات صورت گرفته میان دو طرف در صنعاء از سوی محافل سیاسی مثبت ارزیابی شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.