همزمان با برگزاری نخستین جلسه کمیته فرش فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران به میزبانی شرکت فرش آستان قدس رضوی در مشهد، تفاهم‌نامه‌ای میان این شرکت و فرهنگستان هنر برای اعتلای فرش دستباف ایرانی به امضا رسید.

مشارکت شرکت فرش آستان قدس رضوی و فرهنگستان هنر برای اعتلای فرش دستباف ایرانی

به گزارش قدس خراسان به نقل از آستان نیوز، مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی در این جلسه درباره دستاوردهای تفاهم‌نامه منعقد شده میان این شرکت و فرهنگستان هنر اظهار کرد: این تفاهم‌نامه مشترک، فرصتی برای برنامه‌ریزی به سوی بهبود و تعالی هنر فرش ایرانی خواهد بود.

حمید کارگر با اشاره به بیش از ۴ دهه فعالیت این مجموعه در زمینه تولید فرش دستباف اصیل ایرانی اظهار کرد: در تولید دستبافته‌های ارزشمند رضوی، علاوه‌بر مفروش شدن حرم حضرت رضا(ع)، مقوله اشتغالزایی و پاسداشت هنر فرش ایرانی هم مدنظر بوده است.

وی ادامه داد: شرکت فرش آستان قدس رضوی قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مجتمع متمرکز تولید فرش در کشور است که تمام مراحل تولید فرش دستباف را در خود جای داده است.

مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی با اشاره به اشتغال حدود ۵۰۰ قالیباف در این مجموعه خاطرنشان کرد: این شرکت علاوه‌بر دو مجتمع متمرکز در کاشمر و روستای کنه بیست در مشهد، کارگاه‌های پراکنده‌ای در سطح خراسان رضوی و سایر استان‌های کشور دارد که در این کارگاه‌ها نزدیک به ۳۰۰ نفر قالیباف ذیل شرکت به صورت برون‌سپاری، در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: در شرکت فرش آستان قدس رضوی در کنار این اشتغالزایی، تمام حلقه‌های زنجیره تولید فرش دستباف شامل واحدهای طراحی، رنگرزی، ریسندگی، قالی‌شویی، پرداخت، عملیات تکمیلی فرش و همچنین فروش و بازرگانی فعال است.

کارگر فرهنگستان هنر را یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیری و اثرگذاری در هنر کشور دانست و افزود: هم‌افزایی بین شرکت فرش آستان قدس رضوی و گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی این فرهنگستان، زمینه عملیاتی شدن هرچه بیشتر تحقیقات علمی را در حوزه فرش فراهم می‌کند.

هم‌افزایی فرهنگستان هنر و آستان قدس برای حفظ هنر فرش ایرانی

رئیس گروه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر نیز در این جلسه اظهار کرد: به علت وجود تمام مراحل تولید فرش در شرکت فرش آستان قدس رضوی، این مجموعه می‌تواند مرکزی منحصربه‌فرد برای بهره‌مندی محققان کشور باشد.

محمد علی رجبی دوانی با اشاره به برنامه‌های در دستور کار فرهنگستان برای حفظ هنر فرش ایرانی گفت: به سبب فعالیت فرهنگستان هنر در حوزه فرهنگ فرش و نیز پاسداری از این فرهنگ، امیدواریم زمینه همکاری میان این مجموعه و شرکت فرش آستان قدس رضوی توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم با ایجاد ارتباط میان محققان حوزه فرش و شرکت فرش آستان قدس رضوی، ضمن انجام تحقیقات عمیق‌تر به ویژه بر محور مصداق‌ها، طرفین از تجربیات یکدیگر برای ایجاد تحولات مثبت در زمینه فرش ایرانی استفاده کنند.

رئیس گروه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر، تفاهم‌نامه منعقد شده میان شرکت فرش آستان قدس رضوی و این فرهنگستان را فرصتی ارزشمند برای اجرای تحقیقات نظری دانست و خاطرنشان کرد: هر مرکز تحقیقاتی به فضایی برای اجرا نیاز دارد، چراکه جنبه‌های نظری زمانی معنا پیدا می‌کند که به مرحله اجرا برسد.

وی ادامه داد: این تفاهم‌نامه رابطه بین عمل و نظر را برای ما فراهم می‌کند و در آینده می‌توانیم شاهد تحقیقاتی باشیم که بنیاد طرح‌ها و روش‌های جدید در حفظ و نگهداری فرش اصیل ایرانی خواهد بود.

رئیس کمیته فرش فرهنگستان هنر نیز با تقدیر از میزبانی شرکت فرش آستان قدس رضوی اظهار کرد: امیدوارم کمیته فرش بتواند با استفاده از آرا و نظرات فعالان و کارشناسان حوزه هنر و فرش دستباف، یاری‌گر تعالی و بهبود این هنر در کشور باشد.

تورج ژوله، آسیب‌شناسی فرش ایران را یکی از محورهای اصلی فعالیت کمیته فرش دانست و افزود: اعضای این کمیته که از جامعیت لازم برخوردارند می‌توانند زمینه ایجاد شرایط بهتر را برای فرش ایرانی فراهم کنند.

گفتنی است؛ پیش از برگزاری این جلسه، اعضای گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر و اعضای کمیته فرش این فرهنگستان همچنین با حضور در مجتمع مرکزی تولید فرش آستان قدس رضوی در روستای کنه‌بیست، از سالن‌های قالیبافی و واحدهای رنگرزی، چله‌دوانی، پرداخت و شست‌وشو بازدید کردند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.