بوی گل محمدی حیاط خانه را برداشته و باران دم صبح همه‌جا را قشنگ شده است. صدای صلوات است که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. هرکسی که می‌خواهد دست به کار شود اول آستین‌هایش را بالا می‌زند و وضو می‌گیرد و بعد پای سفره گل می‌نشیند.

نذر گل و گلاب از حرم امام رضا(ع) تا حرم امام حسین(ع) / باغدار فرخدی، محصول یک روز از فصل گل‌چینی‌اش را به امام رضا(ع) هدیه کرده است

اطراف مشهد روستاهای زیبا و جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که بسیار دیدنی هستند. یکی از خاص‌ترین روستاهای خراسان و مشهد در ۸ کیلومتری جاده مشهد به کلات نادری واقع شده است که به مهد گل محمدی خراسان معروف است. آقای شکروی راد یکی از اهالی همیت روستا است که برکت خانه‌اش را از همین ارادت‌هایی می‌داند که به ائمه (ع) دارد. از لطفی که حضرت رضا (ع) به خانه و خانواده‌اش داشته و از سفرهای اربعینی که هرسال پای پیاده عازم آن می‌شود تا گلاب دستساز خودش را به موکب زائران پیاده هدیه کند. آقای شکوری خرداد ماه با مادرش عازم مکه است. او قصد دارد گلابی که تولید می‌کند را تا خانه خدا هم ببرد و به آن‌جا هم این عطر ناب محمدی را هدیه کند، هدیه‌ای که برکت آن را از امام رئوف خراسان می‌داند.

بوی گل محمدی حیاط خانه را برداشته و باران دم صبح همه‌جا را قشنگ شده است. صدای صلوات است که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. هرکسی که می‌خواهد دست به کار شود اول آستین‌هایش را بالا می‌زند و وضو می‌گیرد و بعد پای سفره گل می‌نشیند. سفره‌ای که به نیت ادای یک نذر پهن شده و قرار است حاجت خیلی‌ها را برآورده کند.

گفتم شما پشتوانه من باش

بانی مجلس، مهدی شکوری جوانی 37ساله از اهالی روستای فرخد مشهد است. روستای فرخد با مزارع زیبای گل محمدی و گلاب‌گیری در فصل بهار، قمصر خراسان نامیده شده است.

 او سال‌هاست که در کار گل و گلاب است. گلابی که از گل‌های محمدی زمین‌ها و باغ‌های اطراف روستا تهیه می‌شود؛ گلابی که یک روز با توسل به حضرت رضا (ع) قدم در تولید آن گذاشته است. «وقتی می‌خواستم کار گل و گلاب را شروع کنم از نظر مالی صفر بودم. آن زمان گل زیاد بود ولی مردم خیلی از آن استفاده نمی‌کردند و به قیمت پایین می‌فروختند. تصمیم گرفتم وارد کار گل و گلاب شوم و گل‌های محمدی مردم روستا را به  قیمتی خوب و نقد بخرم ولی می‌ترسیدم که کار نگیرد و زمین بخورد. قبل از شروع کار نیت کردم و حرم آقا امام رضا (ع) رفتم. رو به گنبد ایستادم و گفتم آقاجان من این کار را می‌خواهم شروع کنم. اگر زمین بخورم باید کل زندگی‌ام را بگذارم. شما پشتوانه من باش، من هم 40 گلاب دو آتشه نذر حرم شما می‌کنم. این شد که مراسم گلابگیری ما از سال 99 راه افتاد و هرسال باحضور خدام حضرت رضا (ع) که از دوستان زمان خدمت من هستند و مردم روستا که با نذر و نیاز پای کار می‌آیند مراسم به صرف شیرینی و شربت با سلام و صلوات برگذار می‌شود. در این مراسم و در این روز تمام گلابی که گرفته می‌شود که حدود 40 تا 60 لیتر است تقدیم بارگاه امام رضا (ع) می‌شود. گل‌های مراسم نذر حرم آقا هم فقط از من یک نفر نیستند؛ مردم روستا و همسایه‌ها هم کمک می‌کنند و با نیت و نذر پای کار می‌آیند. ارادت به آقا امام رضا (ع) در قلب همه هست و همه از او حاجت گرفته‌اند.»

من از آقا حاجت زیاد گرفته‌ام

تا گل‌ها باز می‌شوند، مراسم را برگزار می‌کند؛ پیش از هر تجارتی به فکر ادای دین خود است. مراسم باحضور خدام و همسایه‌ها برگزار می‌شود و هرآنچه که از این مراسم تولید شود جمع و بسته بندی و راهی حرم مطهر امام رضا (ع) می‌شود. «هرسال مراسم را روز عید فطر برگزار می‌کردیم ولی امسال ایام عید هنوز گل‌ها باز نشده بود و مراسم به بعد از عید افتاد. هرسال سحر روزی که می‌خواهیم گلابگیری برای حضرت را داشته باشیم حرم می‌روم و به آقا متوسل می‌شوم و از او تشکر می‌کنم که حاجتم را روا کرد. البته من از آقا حاجت زیاد گرفته‌ام. یکبار که خیلی گرفتار بودم در خواب دیدم که برای حل مشکلم می‌خواستم سمت خیابان کارگر بروم ولی جوانی به من گفت اشتباه می‌روی باید بروی سمت باب الجواد! محبت آقا به من زیاد بوده است. سال 89 هم جواز خدمت گرفتم و خادم افتخاری شدم و تا سال گذشته در حوزه انتظامات خدمت می‌کردم ولی بعد از آن تصمیم گرفتم به شکل دیگری خادم آقا باشم. هرچند که قبل از آن هم خانه‌ام پیشکش زائران آقا بود ولی بعد از آن در همه ایام سال اگر در حرم یا پارکینگ‌ها خانواده‌ای نیازمند می‌دیدم، خانه خودم می‌بردم و خرج‌شان هم با خودم بود. البته که خرج مهمان را خود آقا می‌رساندند و من وسیله بودم. یک بار 80 زائری که با مینی‌بوس از آبادان به مشهد آمده و جایی نداشتند را خانه بردم. بعد از آن هم سمت موکب‌های اربعین رفتم. نیت کردم که برای موکب‌های زائران اربعین هم گلاب ببرم. الان چندسالی می‌شود که توفیق انجام این کار را داشته‌ام و توانسته‌ام در مراسم اربعین شرکت کنم و گلابی که خودم تولید کرده بودم را به موکب‌ها برای شربت و گلاب‌پاشی برسانم. هدیه دادن گلاب برنامه ثابت زندگی من است. برای مسجدها، برای مراسم‌ها، حسنیه‌ها و امام زاده‌ها هرسال این کار را انجام می‌دهم. یکی از این امامزاده‌ها سیدمحمد حاتم روستای رضوان در جاده کلات است. هرجا هم بروم گلابم را باخودم می‌برم از حرم امام رضا (ع) تا حرم امام حسین (ع).»

آرزومند این سفره زیاد است

او امسال هم 40 لیتر گلاب به حرم مطهر رضوی هدیه کرده و دو ژتون غذا هدیه گرفته‌است. این ژتون‌ها را هرسال هدیه می‌کند و برای خودش نگه نمی‌دارد. ژتون‌های امسال را بین بچه‌های مدرسه روستا که برای بازدید از کارگاه گلاب‌پاشی او آمده بودند قرعه‌کشی کرد. سال قبل هم ژتون‌های غذا را به دو زائر عراقی داد که مهمان خانه‌اش بوده‌اند. «فقط سال اول ژتون‌های غذا را برای خودم و خانواده‌ام برداشتم. بعد از آن به دیگران می‌دادم. ما غذای حضرت زیاد خورده‌ایم ولی آرزومند این سفره زیاد است.»

آقای شکوری اسم پسرش را هم محمدرضا گذاشته است. او سه روز قبل از شهادت امام رضا (ع) به دنیا آمده است. «قبل از تولد بچه پای منبر شنیده بودم که هرکسی اسم پسرش را محمد بگذارد ملائک برای او ثواب می‌نویسند و این اسم به خانه برکت می‌دهد برای همین اسم پسرم را محمدرضا گذاشتم. سه روز قبل از شهادت امام رضا (ع) به دنیا آمد این اسم را گذاشتم تا ارادتی به نام مبارک پیامبر (ص) و حضرت رضا (ع) باشد و برکت خانه‌ام شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.