حجت‌الاسلام سلطانی با بیان اینکه رقیب‌تراشی برای مسجد کارکرد خانه‌های خدا را کمرنگ می‌کند، گفت:مساجد می‌توانند از ظرفیت عظیم مذهبی خود که آمیخته با فرهنگ عامه کشور است، برای تربیت دینی انقلابی جوانان و نوجوانان استفاده کنند.

رقیب‌تراشی برای مساجد کارکرد خانه‌های خدا را کمرنگ می‌کند/ امام جماعت صرفا مدیر مسجد نباشد

حجت الاسلام «محمدابراهیم سلطانی» بر لزوم داشتن نگاه عمیق و راهبردی‌ به مساجد تاکید و اظهار کرد: خانه های خدا، همانند صدر اسلام که پایگاه تعلیم و گسترش معارف اسلامی بودند، باید شأن محوری خود را برای حل و فصل تمامی گرفتاری‌های جامعه دینی به کار بگیرند.

این کارشناس حوزه دین مسجد را عامل اثرگذار در حیات و نشاط جامعه دانست و بیان کرد: محور بودن مسجد صرفاً به معنای برگزاری نماز نیست، بلکه مساجد باید مرکز تبیین و نشر معارف اسلامی و پناهگاه مردم باشند، امروز متاسفانه برخی مساجد از جایگاهی که خدا و ائمه  معصومین(ع) برای آن ترسیم کرده اند، فاصله گرفته اند، در صورتی که مسجد نماد جامعه اسلامی است.

حجت الاسلام سلطانی با بیان اینکه مساجد در صدر اسلام، جهت آشنایی با نیازهای اجتماعی جامعه، طرح و حل مشکلات مردم در همه زمینه ها خدمت رسان بودند، ابراز کرد: در صدر اسلام مساجد به مشکلات اقتصادی، معیشتی و مسئله ازدواج جوانان رسیدگی می کردند، امروز یکی از عوامل موفقیت مسجد در جذب مخاطب این است که با منازل، مدارس و کسبه های اطراف تعامل داشته باشند.

مدیر سابق حوزه علمیه استان البرز افزود: مساجد در برهه ای به جایگاه اصلی خود نزدیک شدند که نتیجه آن شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد، امروز هم اگر به مساجد توجه شود، انقلاب و تحولی بزرگ رخ خواهد داد، چراکه امام خمینی(ره) فرمودند: «مساجد سنگرند، سنگرها را حفظ کنید.»، به همین جهت زمانی که مساجد از تک بعدی بودن خارج شوند، می توانند زمینه شکوفایی استعدادهای نسل جوان را فراهم کنند و این مکان به محلی دائمی برای رفت و آمد اقشار مختلف مردم تبدیل و بهترین سنگر برای مقابله با برنامه ها و نقشه های دشمن می شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه ایجاد رقیب برای مساجد موجب شده است که کارکرد آنها در جامعه کمرنگ شود، در صورتی که توجه به مساجد موجب می شود که جوانان از تهاجم نرم افزاری و سخت افزاری دشمن مصون بمانند. از همین رو متولیان و کارگزاران مساجد می‌توانند از ظرفیت عظیم مذهبی خود که آمیخته با فرهنگ عامه کشور است، استفاده کنند تا جوان و نوجوان را با تربیت دینی و انقلابی رشد و پرورش دهند.

این کارشناس حوزه دین با اشاره به آیات متعدد قرآن کریم و احادیثی که حکایت از جایگاه رفیع مسجد دارد، خاطرنشان کرد: آیه ۱۲۵ سوره مبارکه بقره می فرماید: «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّی ۖ وَعَهِدْنَا إِلَیٰ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ، و (به یاد آر) هنگامی که ما خانه کعبه را مرجع امر دین خلق و مقام امن مقرّر داشتیم و (دستور داده شد که) مقام ابراهیم را جایگاه پرستش خدا قرار دهید و به ابراهیم و اسماعیل سفارش کردیم که حرم مرا (از بت) بپردازید و پاکیزه دارید برای اهل ایمان که به طواف و اعتکاف حرم آیند و در آن نماز و طاعت خدا به جای آرند.»، این آیه نشان دهنده اهمیت جایگاه مسجد است که پیامبران الهی مامور آماده سازی آن برای عبادت مومنین شدند. امروز امام مسجد نباید تنها به عنوان مدیر مسجد باشد، بلکه در همه فعالیت های مسجد مشارکت و همکاری داشته باشد.

پایان پیام/40

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.