رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت، مقامات طالبان و هیئت حاکمه موقت افغانستان نرمش‌هایی را در زمینه مذاکره در خصوص حق‌آبه ایران از هیرمند نشان داده‌اند اما هنوز امکان بازدید هیئت‌های کارشناسی از سدهای کجکی و کمال‌خان فراه نشده است.

نرمش طالبان در مذاکرات حق‌آبه/ افتتاح ۱۰۱ پروژه در هفته محیط زیست

قدس آنلاین: علی سلاجقه امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره آخرین پیگیری‌ها و نتایج رایزنی‌ها در خصوص حق‌ابه کشورمان از رودخانه هیرمند با بیان اینکه هیئت حاکمه موقت طالبان بباید ه خواسته‌های قانونی جمهوری اسلامی ایران وفق معاهده ۱۳۵۱ عمل کند، تصریح کرد: بر اساس اطلاعات موثق از تصاویر ماهواره‌ای و گزارشها از میزان بارش‌ها و نزولات جودی و وضعیت رودخانه کارشناسان ما اعلام کردند که این آب به مقدار کافی در حوزه‌های آبخیز وجود دارد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه تماس‌ها و رایزنی‌ها در این خصوص با طرف افغانستانی در جریان است، اظهار داشت: طرف مقابل حالت نرمی از خود نشان داده و امیدواریم که رایزنی ها ادامه داشته باشد و از مسیر دیپلماسی این موضوع حل شود اما هنوز امکان بازدید هیئت های کارشناسی از سدها فراهم نشده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به این پرسش که در مورد ۴۱۰ پروژه‌ای که ارزیابی محیط زیستی نداشته و به بهره برداری رسیده اند، چه پیگیری‌هایی انجام شده است؟ بیان کرد: پیرامون این ۴۱۰ پروژه با توجه به دستوری که شخص رئیس جمهور دادند و پیگیری خود سازمان، یک کمیته سه نفره با حضور معاونت حقوقی ریاست جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان محیط زیست تشکیل شده است. این پروژه‌ها کاملاً طبقه بندی و غربالگری شده‌اند. بر اساس اینکه در چه طبقه ای قرار خواهند گرفت تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد و ان شاءالله به مردم نیز اعلام می شود.

سلاجقه همچنین با اشاره به در پیش بوده هفته محیط زیست و تبریک این مناسبت، از برنامه بهره‌برداری از ۱۰۱ پروژه در ۱۹ استان کشور  به صورت وبیناری توسط معاون اول رئیس جمهور در روز پنجشنبه(فردا) خبر داد و گفت: بالغ بر ۸۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در این بخش هزینه شده است. ما همچنین تقدیر از محیط بانان نمونه کشور و جایزه ملی محیط زیست را نیز داریم که بعد از پنج سال وقفه مراسم برگزار خواهد شد، منتخبان نیز تعیین شده‌اند. سعی می‌کنیم با حضور ریاست جمهور این برنامه اجرا شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.