۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
کد خبر: 880619

کتاب «سیر تربیت دینی؛ از تولد تا ۶ سالگی» تألیف زهره اخوان‌مقدم و ربابه عزیزی منتشر شده است.

کتاب «سیر تربیت دینی» به پیشخان آمد

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «بدیهی است که نهاد خانواده مهم‌ترین رکن جامعه است و تربیت فرزندان در این نهاد شکل می‌گیرد. چنان چه تربیت به صورت صحیح صورت پذیرد؛ در موفقیت فرزندان نقش به‌سزایی دارد.

به یاد داشته باشیم که مدرسه به عنوان یکی از نهادهای آموزشی مهم نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای کانون خانواده جهت تربیت دینی فرزندان باشد. هم‌چنین پیشرفت فناوری ارتباطات و فضاهای مجازی متنوع، علاوه بر این که مزایایی دارد، معایبی نیز به همراه داشته که از جمله معایب آن شکل گیری شیوه‌های تربیتی نامناسب است. بدین جهت یادگیری اصول تربیت کودک و راهکارهای تربیتی توسط والدین مهم است. وقتی اهمیت یک موضوع را بدانیم ولی از راهکارهای تربیتی آن آگاه نباشیم و از آن‌ها استفاده نکنیم، سودمند نیست.
انسان از زمان تولد تا پیری مراحلی متفاوت از رشد را طی می‌کند که در هر مرحله نسبت به مرحله قبلی از رشد و بالندگی بیشتری برخوردار است، البته به شرط آن ‌که با علم و آگاهی این مراحل سپری شود.

روان‌شناسان، زمان تولد تا پیری را به مراحل طفولیت، کودکی، نونهالی، نوجوانی، جوانی، بزرگسالی، میان سالی و پیری تقسیم نموده  که هر مرحله متشکل از چهار بُعد جسمی،  ذهنی-شناختی، عاطفی و روان- حرکتی است. ساختمان بدن در هر مرحله نسبت به مراحل قبل میزان رشد، تکامل و پیچیدگی بالاتری را تجربه می‌کند.

تربیت دینی صحیح نیز زمانی است که راهکارهای تربیتی همگام با این مراحل رشد صورت پذیرد. با توجه به تحقیقات روان‌شناسان، بدن و مغز انسان تناسب بیشتری با راهکارهای تربیتی همسو با مراحل رشد دارد. با توجه به این امر، موضوع کتاب پیش رو راهکارهای تربیت دینی  همگام با سیر رشد است که همگی برگرفته از  قرآن و روایات می‌باشد.

از نظر نگارندگان، راهکارهای تربیت دینی شامل پنج مرحله: انس ‌دینی (از تولد تا سه سالگی)، ایجاد عادت‌ دینی (3-6 سالگی)، معرفت‌ دینی (6-12سالگی)، مقید ‌سازی به آموخته‌های دینی (12-18سالگی) و خودجوشی دینی (18-25 سالگی) است که در این کتاب (جلد اول) دو مرحله «انس‌ دینی» و «ایجاد عادت ‌دینی» بررسی می‌شود.»

 کتاب «سیر تربیت دینی؛ از تولد تا ۶ سالگی» تالیف زهره اخوان‌مقدم و ربابه عزیزی از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی اراک منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.