معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: کانون‌های بحرانی بیابان در کشور افزایش پیداکرده و متأسفانه تاکنون بیش از ۱۴ میلیون کانون بحرانی شناسایی‌شده است.

۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی بیابان در کشور شناسایی شده است

به گزارش قدس خراسان، حسن وحید عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید از پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متأسفانه مساحت بیابان‌ها در کشور به بیش از ۳۲ میلیون هکتار رسیده که این موضوع ناشی از عواملی همچون بهره‌برداری مفرط از عرصه‌های منابع طبیعی و کشاورزی، خشک‌سالی، چرای دام، اجرای برخی از پروژه‌ها، کاهش سفره‌های زیرزمینی و عدم رعایت الگوهای کشت است.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: به علت اینکه سطح مراتع درجه سه در حال افزایش است و به ۵۵ میلیون هکتار رسیده اگر این بحران کنترل نشود به مساحت بیابان‌های کشور افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به شناسایی بیش از ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی در این زمینه در سطح کشور و ضرورت انجام اقدامات در حوزه بیابان‌زدایی، گفت: حدود ۴۰۰ هزار هکتار در سال بیابان‌زدایی در کشور انجام می‌شود اما بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده، بیابان‌زایی ما به یک‌میلیون هکتار می‌رسد، یعنی سرعت بیابان شدن عرصه نسبت به احیا بیشتر است.

وحید افزود: در قالب برنامه‌ای که سازمان آبخیزداری تدوین کرده، باید سالی سه میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی مدیریت شود که این مسئله نیازمند هماهنگی دولت و مردم در کنار هم بوده تا اجازه تخریب و افزایش بیابان‌ها را ندهند.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با یادآوری اینکه اگر پوشش گیاهی در مناطقی همچون شمال خراسان از دست داده شود با معضل سیلاب و فرسایش خاک روبرو خواهیم بود، خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری راه برون‌رفت از این مشکلات بوده که ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات مالی ۱۴۰۱ در قوچان طرح‌های آبخیزداری اجرا می‌شود.

وی، حوزه اترک را یکی از حوزه‌های درجه‌یک کشور دانست که با مشکلات زیادی روبرو است و افزود: حوزه اترک عملاً پتانسیل و ظرفیت خود را از دست داده و میزان آبدهی آن به دلایل مختلف همچون خشک‌سالی کم شده است.

وحید اضافه کرد: علاوه بر انسجام در بدنه حوزه دولت، برای مجموع پروژه‌های عمرانی به‌منظور سلامت حوزه آبخیزداری باید نقش مردم در علاج‌بخشی این‌گونه موضوعات فراموش نشود یعنی مردم را در منافع حوزه آبخیز سهیم کنیم.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به تنظیم لایحه‌ای در این زمینه و تقدیم آن به دولت برای ارسال به مجلس شورای اسلامی، گفت: دستور وزیر کشور به استانداران و وزارت جهاد در این زمینه پیگیری می‌شود تا بر اساس زمان‌بندی برنامه مدیریت جامع حوزه آبخیزداری در اترک اجرا شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.