ریزش زمین و کوه به داخل رودخانه کرج زمینه انسداد رودخانه و بروز بحران در تامین منابع آب تهران را ایجاد کرد و این مشکل با برداشت سنگلاخ‌ها و بازگشایی مسیر رودخانه به وسیله ماشین‌آلات سنگین مرتفع شد.

جدال با صخره و باتلاق برای تامین آب شرب پایتخت

به گزارش قدس آنلاین، طی روزهای گذشته مخابره اخبار افت فشار و قطعی آب در برخی از محلات تهران در فضای خبری منعکس شد. در این راستا اخبار ضد و نقیض بسیاری در ارتباط با علت این مسئله در رسانه‌های دست به دست می‌شد.

بر اساس گزارش شرکت آب منطقه ای تهران که در اختیار خبرنگار فارس قرار گرفته است، علت مسئله ایجاد شده برای مناطقی از تهران، خارج شدن منابع آب سد امیرکبیر از مدار به دلیل مسدود شدن رودخانه کرج بوده است.  بر این مبنا قصد داریم در این گزارش، دلیل شکل‌گیری این مسئله را به صورت دقیق بررسی کنیم.

جدال با صخره و باتلاق برای تامین آب شرب پایتخت

*بارش سیل‌آسیا و ریزش گسترده مسیر رودخانه کرج را مسدود کرد

بنابر اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های آب و هواشناسی شرکت آب منطقه‌ای تهران مستقر در حوضه آبریز سد امیرکبیر، ساعت 17 تا 19 عصر روز پنجشنبه 18 خردادماه، با فعالیت سامانه بارشی ناشی از رشد ابرهای همرفتی بارندگی رگباری قابل توجه حدود  30 میلیمتر در ایستگاه نساء و حدود 20 میلیمتر در محل ایستگاه سیرا در منطقه سد کرج ثبت شد.

شدت لحظه‌ای بارندگی‌های رگباری در ایستگاه‌های یاد شده به حدود 47 میلیمتر در ساعت هم رسیده است و همین مسئله سبب شد تا بخشی اعظمی از کوه و دیواره مجاور رودخانه سد کرج بر اثر پدیده زمین‌لغزش در ارتفاعات بالادست جناح راست سد به داخل رودخانه ریزش کند.

بر اساس بررسی‌های میدانی منطقه ریزش، حجم قابل توجهی از رسوبات واریزه ای، صخره و سنگلاخ به ابعاد هر قطعه معادل یک خودروی سواری زمینه انسداد رودخانه را ایجاد کرد. بررسی دقیق‌تر منطقه مشخص کرد، حدود یک میلیون متر مکعب از ارتفاعات مشرف به کیلومتر 24 جاده کرج- چالوس حد فاصل تونل 2الف و 2ب وارد رودخانه کرج در پایین دست سد، حدفاصل نیروگاه تا سد تنظیمی شده است.

در اثر این ریزش، توده عظیمی از رسوبات واریزه ای و سنگ به ارتفاع حداکثر 30 متر مسیر روخانه کرج را به طور کامل مسدود و موجب قطع کامل مسیر انتقال آب از سد اصلی به سد تنظیمی شد که به تبع آن آبرسانی جهت تامین آب شرب کلانشهرهای تهران متوقف شد.

جدال با صخره و باتلاق برای تامین آب شرب پایتخت

*چالش با باتلاق برای رفع انسداد رودخانه کرج

بر اساس اطلاعات ثبت شده از تیم عملیاتی حاضر در صحنه، رفع مسدودیت رودخانه با برداشت سنگلاخ‌های گسترده با یک چالش جدی مواجه شد. بر این اساس، گل‌ولای ایجاد شده از این زمین لغزش و همچنین آب موجود در پایین دست سد زمینه باتلاقی شدن مسیر دسترسی به توده سنگلاخ را ایجاد کرد.

همین مسئله سبب شده است که انتقال تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین به محل ریزش به امری ناممکن بدل شود. در این راستا، یکی از متخصصین حفر فضاهای زیرزمینی حاضر در صحنه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: سخت‌ترین بخش کار برای رفع انسداد رودخانه کرج، مسئله انتقال تجهیزات در یک زمین تمام باتلاقی بود.

وی افزود: راهکارهای متعددی را دنبال کردیم و به واسطه روش‌های مختلف تحکیم، توانستیم، بستر عبوری برای ماشین‌آلات سنگین مهیا کنیم.

جدال با صخره و باتلاق برای تامین آب شرب پایتخت

*وضعیت مناطق دارای افت فشار پایدار می‌شود

بر اساس آخرین گزارشات رسیده از محل سد کرج با عبور ماشین آلات سنگین از ناحیه باتلاقی فرآیند رفع انسداد به سرعت انجام شده و هم اکنون جریان آب پایداری معادل 4.5 متر مکعب در ثانیه از سوی سد کرج به سمت سامانه‌های آبرسانی شهر تهران در حال انجام است.

بر اساس این گزارش همزمان با جبران کمبود منابع و همچنین افزایش تراز مخازن شهرهای تهران، پیش‌بینی می‌شود، شبکه آب مناطق دارای افت فشار تا پایان روز جاری تثبیت شده و شرایط به حالت عادی باز گردد.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.