معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی مراحل درخواست فرزندخواندگی را تشریح کرد.

برای سرپرستی فرزند باید این مراحل را طی کنید

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا رضایی در خصوص شرایط فرزندخواندگی گفت: سامانه فرزند پذیری  با هدف شفافیت نحوه واگذاری  کودکان از تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه ۹۹ راه اندازی شده که  مراحل درخواست فرزندخواندگی از ثبت تا دریافت نتیجه از طریق  سامانه به آدرس. http://adoption Behzisti. net. صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه متقاضیان فرزند خواندگی سه گروه هستند که شامل؛ زوجین فاقد فرزند، زنان یا دختران فاقد همسر و زوجین دارای فرزند که دارای شرایط فرزندخواندگی باشند، هستند، افزود: فرزندان تحت سرپرستی قابل واگذاری بهزیستی تا ۱۶ سالگی به خانواده‌های متقاضی واگذار شده و همواره تعداد متقاضیان از فرزندان بیشتر است.

رضایی تصریح کرد: دختران و زنان بدون همسر که حداقل دارای سی سال سن بوده می‌توانند درصورت داشتن شرایط فرزندخواندگی، متقاضی فرزندخواندگی بوده و پس از ثبت نام در سامانه فرزندخواندگی در نوبت قرار بگیرند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی در خصوص شرایط متقاضیان جهت تحویل فرزند، ادامه داد: تابعیت متقاضیان  باید ایرانی بوده، زوجین فاقد فرزند که ۵ سال از ازدواج آنان گذشته باشد و اینکه یکی از زوجین بیش از سی سال سن داشته باشد، از جمله شرایط است.

رضایی گفت: زوجین نباید محکومیت جزایی داشته و دارای تمکن مالی باشند و از طرفی شغل ثابت با درآمد ثابت و وجود بیمه‌های اجتماعی پایه و درمان و خانه مسکونی اعم از ملکی یا استیجاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه داشتن سلامت جسم و روان، عدم اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان و مقید به انجام واجبات و ترک محرمات نیز از دیگر الزاماتی است که زوجین باید دارا باشند، افزود: مراحل درخواست فرزند خواندگی  از ثبت نام تا  دریافت نتیجه از طریق  سامانه http://adoption. Behzisti. Net خواهد بود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: بررسی مدارک توسط کارشناس شهرستان، اعلام رفع نقص در صورت نقص مدارک با ارسال پیامک به متقاضیان، تایید نهایی مدارک توسط کاربر شهرستان، دعوت به مصاحبه و ثبت نتیجه در سامانه از مراحل بعدی است.

رضایی تصریح کرد: همچنین اطلاع رسانی برای بازدید میدانی و بررسی وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده توسط کاربر، ثبت  گزارش بازدید  بعد از بازدید میدانی و تایید بازدید در سامانه، معرفی خانواده  به دستگاه‌های مربوطه(پزشکی قانونی، سوء پیشینه، مشاوره فرزندپذیری ) جهت اخذ استعلامات، ثبت نتیجه استعلامات در سامانه، دعوت به مصاحبه کمیته فرزندپذیری استان و تایید و یا عدم تایید خانواده و معرفی کودک به خانواده در صورت تایید مراحل بعدی است.

وی بیان کرد: قبول کودک از سوی خانواده و دریافت تقاضانامه  از متقاضیان جهت کودک معرفی شده، معرفی جهت مشاوره مذهبی و محرمیت، معرفی  به دادگاه جهت صدور حکم فرزند خواندگی یا امین موقت، تحویل کودک به خانواده پس از صدور حکم سرپرستی و معرفی به دفتر اسناد رسمی جهت اخذ تعهد محضری نیز مراحل بعدی است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: انجام بازدید منزل و نظارت دوران آزمایشی شامل؛ شش ماه برای فرزند خواندگی و ۲ سال و ۶ ماه برای امین موقت، معرفی  خانواده بعد از پایان دوران آزمایشی به دادگاه خانواده جهت صدور حکم  دائم  و صدور شناسنامه و نظارت تا پایان دوره سرپرستی یعنی ۱۸ سال مراحلی است که باید طی شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.