رسانه‌ها سه‌شنبه شب فاش کردند که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از طریق هلند از طرح اوکراین برای خرابکاری در خط لوله انتقال گاز «نورد استریم» مطلع شده و پس از آن به کی‌یف هشدار داده بود که از عملی کردن این طرح خودداری کند.

هلند، طرح اوکراین برای خرابکاری در نورد استریم را به آمریکا اطلاع داده بود

به گزارش قدس آنلاین، آژانس اطلاعات نظامی هلند (MIVD) در ماه ژوئن سال گذشته میلادی از طریق یک منبع که نامش فاش نشده است، از «حمله قریب‌الوقوع» به نورد استریم مطلع شده بود.

بر اساس این گزارش، ژنرال زالوژنی فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین مسوول اجرای عملیات خرابکاری در نورد استریم بود.

به نوشته پولیتیکو، عوامل مجری این طرح گروه کوچکی از رانندگان بودند که قرار بود با یک قایق مسافرت کرده و برنامه خود را در اواسط ماه ژوئن ۲۰۲۲ اجرا کنند.

گزارش تحقیقی مشترک رسانه‌های NOS، دیت سایت و شبکه آلمانی ARD نشان می‌دهد که سرویس‌های اطلاعاتی هلند، آمریکا را از این طرح آگاه کرده بودند.

آمریکا نیز از طریق سیا به اوکراین هشدار داد که این طرح را عملی نکند.

سال گذشته، خطوط لوله نورد استریم یک و دو که گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان منتقل می‌کند هدف ۲ انفجار قرار گرفت.

روزنامه نیویورک تایمز پیشتر گزارش داده بود که یک گروه طرفدار اوکراین سال گذشته به خطوط لوله نورد استریم حمله کرده است.

این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که هیچ مدرکی که نشان دهد ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین یا مقامات ارشد او در این عملیات نقش داشته اند یا اینکه عاملان به دستور مقامات دولتی اوکراین این حمله را انجام داده اند، وجود ندارد.

نیویورک تایمز نوشت، بررسی اطلاعاتی نشان می‌دهد که گروهی که این حملات را انجام داده است با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه مخالف هستند. با این حال این اطلاعات به اعضای گروه مظنون یا اینکه چه کسی این عملیات را هدایت یا حمایت مالی کرده است، اشاره نکرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.