رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نتایج تحقیق آینده طب داخلی ایران را اعلام کرد و گفت: بر اساس نتایج این تحقیق حدود ۳۴ درصد از پزشکانی که رشته طب داخلی را انتخاب کرده اند، پشیمان هستند.

نارضایتی یک‌سوم پزشکان متخصص داخلی از شرایط شغلی

ایرج خسرونیا در دومین روز از کنگره سالیانه طب داخلی ایران در سالن همایش‌های رازی اظهار کرد: در سال‌های اخیر به طور مکرر از پزشکان متخصص داخلی و رزیدنت‌های این رشته گلایه و شکایت های مختلفی را می‌شنیدیم و اغلب اعلام می‌کردند که از وضعیت خود ناراضی هستند.

وی گفت: بارها این موضوع را در مکاتبات با مسئولان دولت و مجلس مطرح کرده بودیم اما از سال گذشته به این فکر افتادیم که یک تحقیق ریشه‌ای درباره علل و عوامل نارضایتی پزشکان متخصص داخلی در ایران و علت شکایت‌ها و نگرانی آنها انجام دهیم.

رئیس سی‌وسومین کنگره پزشکان داخلی ایران افزود: بر این اساس پروپوزال این تحقیق با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه شد. این تحقیق به روش "دلفی" و از طریق پرسشنامه انجام شد و از حدود 5 هزار پزشک متخصص داخلی، حدود هزار نفر در این تحقیق شرکت کردند و به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند.

وی گفت:‌ هدف از انجام این تحقیق این بود که عوامل موثر بر آینده شغلی رشته داخلی از لحاظ جایگاه شغلی، میزان درآمد سالیانه، رضایت شغلی و از لحاظ مکان اشتغال به کار بررسی شود.

34 درصد پزشکان داخلی از انتخاب خود پشیمان هستند

خسرونیا افزود:‌ یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که 34.1 درصد متخصصان داخلی در ایران از انتخاب این رشته ناراضی هستند و این انتخاب خود را نامطلوب می‌دانند البته 32.72 درصد آنها علاقه شخصی را علت این انتخاب خود اعلام کرده بودند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ادامه داد:‌ 25.4 درصد پزشکان و رزیدنت‌های طب داخلی معتقدند که بین نیاز آموزشی و آموزش‌های موجود در کشور تناسبی وجود ندارد. 17 درصد نیز اعلام کردند اساتید خوبی ندارند. 32 درصد رزیدنت‌های طب داخلی نیز علت نارضایتی خود را کشیک زیاد و غیر استاندارد اعلام کردند.

وی گفت: در بین رزیدنت‌های طب داخلی، مهمترین علل نارضایتی کشیک زیاد و غیر استاندارد، آموزش نامناسب، درآمد کم،‌ استرس زیاد و کمبود خواب از جمله علل نارضایتی اعلام شد.

خسرونیا تصریح کرد:‌ 39.9 درصد پزشکان متخصص داخلی در ایران علت نارضایتی شغلی و مهمترین چالش فعالیت خود را درآمد پایین اعلام کردند و نبود امنیت شغلی، اشباع بازار کار،‌ سختی گرفتن مجوز مطب و نبود حمایت از سوی مسئولان از دیگر علل نارضایتی شغلی آنها اعلام شد.

وی گفت: 55.7 درصد پزشکان متخصص افزایش درآمد و اصلاح تعرفه‌های پزشکی را مهمترین عامل موثر بر ارتقای رضایتمندی شغلی اعلام کردند.

وی خاطرنشان کرد:‌ بسیاری از پزشکان متخصص در کشور به علت درآمد ناکافی و نامناسبی که دارند، به دنبال رها کردن این حرفه هستند یا برای تامین معاش خود به شغل دوم و سوم رو آورده اند. نتایج این تحقیق نشان داد که 20 درصد پزشکان برآورده نشدن انتظاراتشان از این رشته را مهمترین علت مهاجرت پزشکان می‌دانند. 18.3 درصد درآمد ناکافی و 17 درصد نداشتن آینده روشن در این رشته را عامل مهاجرت دانستند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ادامه داد:‌ درباره راهکار اعزام متخصصان داخلی به مناطق محروم شرکت‌کنندگان این تحقیق، نبود امکانات رفاهی برای پزشکان، درآمد کم و نبود امکانات و تجهیزات پزشکی و تشخیصی لازم در مناطق کمتر توسعه یافته را علت عدم تمایل پزشکان برای اعزام به این مناطق اعلام کردند.

وی گفت: پزشکان متخصص داخلی برای فعالیت در شهرهای کوچک نیازمند وجود مراکز کافی تشخیصی، آزمایشگاهی و رادیولوژی هستند و در صورت نبود این امکانات حضور خود را در شهرستان‌ها چندان موثر نمی‌دانند.

جایگاه پزشک متخصص داخلی در برنامه پزشکی خانواده مشخص نیست

خسرونیا ادامه داد:‌ مطالعه مقالات بین‌المللی و تحقیقات اولیه برای انجام این پژوهش نشان داد که چالش‌های طب داخلی فقط مخصوص ایران نیست و در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا نیز این رشته رو به افول است.

وی گفت: از زمان جنگ جهانی اول طب داخلی به عنوان یک رشته مادر در پزشکی مطرح بود و پزشکان متخصص داخلی می‌توانستند برای درمان اکثر بیماری‌ها اقدام کنند اما در سال‌های اخیر توجه به رشته‌های فوق تخصصی موجب بی‌توجهی به این رشته شد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران بیان کرد:‌ وضعیت و جایگاه پزشکان متخصص داخلی در ایران مشخص نیست و حتی در برنامه پزشک خانواده نیز پزشک عمومی بیمار خود را مستقیم به فوق تخصص و بیمارستان ارجاع می دهد و جایگاه پزشک متخصص داخلی در این برنامه تعریف نشده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.