۱۷۸ نفر از محکومان قضایی تبعه افغانستان که در زندان های ایران به سر می‌بردند، برای گذران ادامه محکومیت خود، از طریق مرز دوغارون تایباد به کشورشان منتقل شدند.

انتقال ۱۷۸ زندانی افغانستانی به کشورشان، از مرز دوغارون تایباد

به گزارش قدس خراسان،  معاون حقوق بشر و اموربین الملل وزیر دادگستری و رئیس کمیته انتقال محکومان در حاشیه انجام فرآیند انتقال محکومان کشور افغانستان در مرز دوغارون گفت: این متهمان در اجرای توافقنامه انتقال محکومان قضایی بین دو کشور ایران و افغانستان، از زندان های استان کرمان، اصفهان، تهران و خراسان رضوی به کشورشان منتقل شدند.

دکتر عسکر جلالیان ادامه داد: در ۲۱ خرداد ماه سال جاری و برای اولین بار هم تعداد ۱۰۰ نفر از محکومان افغانستانی از طریق مرز میلک در استان سیستان و بلوچستان به کشورشان برگشتند.

وی ادامه داد: افزون بر ۹۰ درصد جرائم ارتکابی این محکومان در حوزه مواد مخدر است.

جلالیان افزود: طرح انتقال محکومان قضایی کشور افغانستان از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و تا پایان سال گذشته، بیش از سه هزار نفر از اتباع افغانستان تحویل مقامات کشورشان شدند.

معاون حقوق بشر و اموربین الملل وزیر دادگستری بیان کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که طی چندسال گذشته در گذرگاه مرزی دوغارون طی توافقنامه مشترک بین دو کشور ایران و افغانستان انجام شده، انتقال محکومان قضایی دو کشور است که مورد استقبال قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود با ادامه این طرح، اواخر شهریور ماه امسال هم تعداد دیگری از این محکومان به کشورشان منتقل شوند.

جلالیان اظهار داشت: سال گذشته و در مرحله نهم این طرح، ۸۵۸ نفر از محکومان افغانستانی از طریق مرز دوغارون تایباد تحویل مقامات کشور خود شدند.

مرز دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد، یکی از مهمترین و امن ترین دروازه‌های رسمی برای ورود و خروج اتباع کشور افغانستان به شمار می رود.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد. 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.