۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 884260

یک کارشناس کشاورزی می گوید: هر یک تکه یخی که از قطب شمال می افتد جهان را یک گام به ناامنی غذایی نزدیک تر می کند.

رکوردزنی قیمت محصولات اساسی در بازار جهانی

به گزارش قدس آنلاین، قیمت محصولات اساسی در بازارهای جهانی در آخرین روز کاری این هفته هم رکورد شکنی‌های جدید داشت و بیشترین افزایش قیمت در دانه های روغنی، گندم و ذرت تجربه بود.

۲ اتفاق مهم، بیماری کرونا و جنگ روسیه و اوکراین بیشترین تاثیر را در رشد قیمت‌های جهانی طی ۴ سال گذشته داشته است. روسیه و اوکراین  ۳۰ درصد غلات جهان را تولید می کردند که تولیدات آنها پس از جنگ کاهش یافت و صادرات از بندر دریای سیاه هم به کشورهای دیگر با نوساناتی همراه شد که برخی زمان‌ها کاملا قطع می‌شد.

به گزارش بلومبرگ: در آخرین روز کاری این هفته در بازارهای جهانی، قیمت هر بوشل گندم برای تحویل در ماه سپتامبر با ۲۸.۷۵دلار  افزایش به قیمت ۷۰۱ دلار و ۵۰ سنت معامله شد، قیمت هر بوشل ذرت هم با۲۳ دلار افزایش به قیمت ۵۹۷ دلار و ۵۰ سنت به فروش رفت. بیشترین رشد قیمت مربوط به دانه های روغنی بود که دانه روغنی سویا ۵۰ دلار افزایش قیمت را تجربه کرد، گیاه روغنی کانولا هم از این رشد قیمت هم عقب نماند و ۱۷.۴ دلار در یک روز رشد قیمت داشت.

علی حسینی کارشناس کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت:‌ « امنیت غذایی جهان امروز بیش از هر زمانی حیاتی تر شده است، از یک سو با تغییرات آب و هوایی و گرم تر شدن کره زمین، تولید غذا سخت تر می شود از سوی دیگر با رشد جمعیت تقاضا بیشتر می گردد که موازنه عرضه و تقاضا را به هم می زند.»

وی گفت: « هر تکه یخی که از قطب های شمال می افتد،‌ تامین غذایی  جهان را مشکل تر می‌کند.»

گزارش هایی وجود دارد که یخ های قطب هر روز نحیف تر می شود اینها نشانه گرم شدن کره زمین و علامتی برای به هم خوردن تعادل دمای تولید است. اخیرا سازمان خواربار جهانی ملل متحد هم گزارش داده بود که هر یک درجه ای که کره زمین گرم می شود قوه نامیه بذرها را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

با شوک جنگ‌ها به بازار، عطش زیادی بین کشورها برای ذخیره سازی ایجاد شده به طوری که چین نیمی از گندم صادراتی جهان را در انبارهای خود ذخیره کرده و باعث شده بخشی از غذا که باید بین مرزها بچرخد در  انبارها محبوس بماند که خود  عاملی برای رشد قیمت ها است.

سیاست در جهان امروز بیش از هر زمانی به غذا گره خورده است و برخی کشورها از آن ابزاری برای فشار بر دیگر دولت ها استفاده می کنند،‌ به این دلیل کشورها برای فائق آمدن به این مشکلات، تولید کالاهای اساسی در داخل و کاهش وابستگی به واردات را در پیش گرفته اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.