رئیس جمهور روسیه در نشست دیروز با هیئت آفریقایی که با هدف میانجی‌گری مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف راهی روسیه و اوکراین شده است، از توافقی پرده برداشت که کی‌یف به آن پایبند نماند!

افشاگری پوتین درباره توافق استانبول؛ «زلنسکی زیر میز زد» + فیلم

به گزارش قدس آنلاین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست با رهبران آفریقایی که با هدف میانجی‌گری مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف، دیروز راهی سن‌پترزبورگ شده بودند، برای نخستین بار اسنادی محرمانه را افشا کرد!

پوتین در این نشست فاش کرد که پس از «توافق صلح پارسال بین مسکو و کی‌یف در ترکیه»، نیروهای روسیه از کی‌یف و مناطق تحت کنترل اوکراین خارج شده بودند.

وی اضافه کرد که «پس از خروج داوطلبانه نیروهای روسیه به عنوان بخشی از این توافق، کی‌یف از امضای توافق خودداری کرده است.»

به گفته پوتین، مسکو و کی‌یف در بهار ۲۰۲۲ در استانبول به طور ضمنی با پیش‌نویس این توافق که «پیمان بی‌طرفی دائمی و ضمانت‌های امنیتی برای اوکراین» نام داشته، موافقت کرده بودند و پس از آنکه روسیه به تعهدات خود ذیل این توافق عمل کرده و از کی‌یف خارج می‌شود، اوکراین بدعهدی کرده و از امضای توافق خودداری می‌کند.

براساس این سند، انگلیس، چین، روسیه، آمریکا، فرانسه و ترکیه به عنوان ضمانت‌دهندگان ایفای نقش می‌کردند. به باور پوتین، عدم تعهد کی‌یف به این توافق ناشی از «اقدامات و تلاش‌های مخرب غرب» بوده است. رئیس جمهور روسیه به نقل از گزارش نشریه «فارین اِفرز»، خاطرنشان کرد که این تحولات (بدعهدی اوکراین) با سفر بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس به کی‌یف تلاقی داشته و جانسون، طلایه‌دار تلاش‌های غرب برای مانع‌تراشی در مسیر اجرای این توافق بوده است.

به نوشته این نشریه، چند منبع آگاه پیش‌تر درباره تأثیر تلاش‌های جانسون برای متوقف کردن مذاکرات، روشنگری و تأیید کرده بودند که در جریان سفر به کی‌یف، جانسون، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را ترغیب کرده تا مذاکرات با روسیه را به دو دلیل اصلی متوقف کند؛ نخست آنکه «مذاکره با پوتین ممکن نیست» و دوم اینکه «غرب در حال حاضر (در آن برهه) آمادگی پایان جنگ را ندارد.»

به نوشته فارین افرز، این افشاگری توصیفات اوکراین از شکست روسیه در نبرد کی‌یف و همچنین خروج مسکو از پایتخت و حوالی اوکراین در بهار پارسال را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و علاوه براین مهر تاییدی بر این جمله پوتین بوده؛ «جنگ اوکراین برای غرب، جنگی نیابتی با روسیه است.»

در همین راستا، پوتین در این جلسه تاکید کرد که «بحران غذا در بازارهای جهان ناشی از اقدامات غرب بوده نه عملیات نظامی روسیه در اوکراین و بحران در بازار بین‌المللی مدت‌ها قبل از وقوع جنگ، ایجاد شده است.»

پوتین در دیدار با هیئت اعزامی آفریقا، ضمن ابراز آمادگی روسیه برای «مذاکرات سازنده با آنهایی که خواستار صلح هستند»، «رویکرد میانه و متوازن» میانجی‌گران آفریقایی در قبال جنگ اوکراین را مورد تمجید قرار داد.

هیئتی از رهبران آفریقایی به ریاست سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، به منظور بحث و تبادل نظر درباره طرح صلح احتمالی جهت حل و فصل بحران اوکراین به مسکو و کی‌یف سفر کردند.

زلنسکی در دیدار روز جمعه با این هیئت، با رد هرگونه مذاکره با مسکو، گفت که «اوکراین به روسیه فرصت دوباره نخواهد داد.»

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.