دوچرخه‌سواری ایران در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ از رقابت در ماده‌هایی که در بازی های آسیایی هانگژو هم وجود دارند، جا ماند.

وضعیت نگران‌کننده دوچرخه‌سواری برای بازی‌های آسیایی

 به گزارش قدس آنلاین، مسابقات دوچرخه سواری پیست قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ به میزبانی چین برگزار شد. ایران در این مسابقات هشت رکابزن مرد و زن در رده بزرگسالان و چهار رکابزن مرد و زن در رده جوانان داشت که حاصل حضور این رکابزنان، یک مدال طلا در اسکرچ بزرگسالان و یک نقره در اسکرچ جوانان بود.

در شرایطی که رکابزنان ایران از فضای مسابقات بین المللی دور هستند، پیست چوبی ندارند و از تجهیزات و دوچرخه‌های به روز محروم هستند، محمد گنج خانلو در قهرمانی آسیا کار ارزشمندی انجام داد و توانست مدال طلا بگیرد. همین طور پوریا یعقوبی هم مدال نقره با ارزشی را گرفت و این دو نفر باعث شدند دوچرخه‌سواری ایران برخلاف مسابقات جاده آسیا، دست خالی از مسابقات پیست برنگردد.

نکته مهم این است با وجود گرفتن این دو مدال ارزشمند، نباید از ناکامی ایران در گرفتن مدال در ماده‌هایی که در بازی‌های آسیایی حضور دارند، غافل شویم.

کمیته ملی المپیک در بخش پیست به تیم مردان سهمیه داده است با این حال ایران در ماده‌هایی که در بازیهای آسیایی هم برگزار می‌شود، یا نماینده نداشت و یا نتوانست مدال بگیرد.

ماده‌های اسپرینت، تیم اسپرینت و کایرین در بخش سرعت، اومنیوم، تعقیبی تیمی و مدیسون در بخش نیمه استقامت در بازی‌های آسیایی هانگژو حضور دارند.

ایران در ماده‌های تعقیقی تیمی و مدیسون نماینده نداشت. این رشته ها تیمی هستند و تنها محمد گنج خانلو در نیمه استقامت اعزام شده بود. در این دو ماده مشخص نیست دقیقا دوچرخه سواری ایران چه وضعیتی دارد چون در قهرمانی آسیا رقابت نکرد. 

 گنج خانلو در اومنیوم با وجود تلاشی که برای گرفتن مدال داشت و حتی در برخی مواد دوم بود اما در نهایت در رده هفتم آسیا ایستاد.

در بخش سرعت نیز رکابزنان ایران در سه ماده اسپرینت، تیم اسپرینت و کایرین شرکت کردند اما به فینال نرسیدند.

این نتایج نگرانی ها را برای بازی های آسیایی بیشتر می کند چون رکابزنان ما در هانگژو باید با همین رکابزنانی که در قهرمانی آسیا بودند، رقابت کنند و به نظر نمی‌رسد در این چند ماه باقی مانده تا بازی‌های آسیایی بتوان کار خاصی انجام داد تا فاصله به وجود آمده را کم کرد.

از طرفی، در حال حاضر باید دید با توجه به این نتایج، کمیته ملی المپیک چه تعداد سهمیه به دوچرخه‌سواری ایران می دهد چون آنچه مشخص است خیلی نمی‌توان روی مدال های این رشته در بازیهای هانگژو حساب باز کند.

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد رکابزنان ایران شش ماده‌ای که در بازی‌های آسیایی هانگژو حضور دارند:

*اسپرینت

عباس زارع زاده: در مقدماتی در رده آخر و بیست و سوم قرار گرفت و به مرحله یک هشتم نهایی نرفت.

محمد امین رحیم آبادی: در مقدماتی شانزدهم شد و به دور بعد رفت. در یک هشتم نهایی به رکابزن ژاپن باخت و به یک چهارم نهایی نرفت.

مدال آوران: مالزی طلا، ژاپن نقره و ژاپن برنز 

*تیم اسپرینت

تیم ایران با ترکیب محمد امین رحیم آبادی، عباس زارع زاده و ابوالفضل امین الرعایا در مقدماتی یازدهم و آخر شد و به فینال نرفت.

مدال آوران: ژاپن طلا، چین نقره و مالزی برنز

*کایرین

محمدامین رحیم آبادی: در دور اول در رده چهارم گروه خود قرار گرفت و به شانس مجدد رفت. او در شانس مجدد در گروهش سوم شد به نیمه نهایی نرفت.

ابوالفضل امین الرعایا: در دور اول در رده پنجم گروه خود قرار گرفت و به شانس مجدد رفت. او در شانس مجدد در گروهش چهارم شد و به نیمه نهایی نرفت.

مدال آوران: مالزی طلا، ژاپن نقره و مالزی برنز 

*اومنیوم

محمد گنج خانلو: در رده هفتم قرار گرفت.

مدال آوران: ژاپن طلا، قزاقستان نقره و کره جنوبی برنز

*مدیسون

ایران نماینده نداشت.

مدال آوران:ژاپن طلا، هنگ کنگ نقره و اندونزی برنز

*تعقیبی تیمی

ایران نماینده نداشت.

مدال آوران:ژاپن طلا، چین نقره و قزاقستان برنز

جدول رده بندی مدالی کشورها در قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ چین:

رنکینگ  نام کشور

مردان بزرگسالان

زنان‌بزرگسالان مردان‌جوانان زنان‌جوانان تعداد کل مدال‌ها
۱ ژاپن

۷طلا ۴نقره ۱برنز

۷طلا۳نقره  ۵برنز

۳طلا  ۲ برنز ۴طلا  ۲۱طلا ۷نقره  ۸ برنز
۲ چین ۲نقره ۱برنز ۴طلا ۲نقره ۵طلا  ۲طلا ۱نقره ۲برنز ۱۱طلا ۵نقره و ۳برنز
۳ کره جنوبی ۲برنز ۲نقره  ۲برنز ۲نقره ۵برنز ۴طلا ۵نقره ۱برنز ۴طلا ۹نقره ۱۰برنز
۴ مالزی ۳طلا ۲برنز ۱نقره ۲نقره  ۱برنز ۱نقره ۱برنز ۳طلا ۴نقره ۴برنز
۵ چین تایپه ۱نقره ۲برنز ۱طلا ۱نقره  ۱برنز  ۱طلا ۳برنز ۲طلا ۲نقره ۶برنز
۶ اندونزی ۱برنز بدون مدال ۲طلا ۱نقره بدون مدال ۲طلا ۱نقره ۱برنز
۷ ایران ۱طلا بدون مدال  ۱نقره بدون مدال ۱طلا  ۱نقره

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.