دولت فرانسه به دنبال اعتراضات اخیر یک گروه حامی محیط زیست، فعالیت آن را به بهانه خطراتی که برای امنیت عمومی دارد، متوقف کرد.

فرانسه یک گروه محیط زیستی را به بهانه اختلال در امنیت عمومی منحل کرد

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه گاردین نوشت: فعالان محیط زیست، تصمیم دولت فرانسه درباره انحلال گروه موسوم به «خیزش زمین» را «سیاسی و به ویژه نگران کننده» توصیف کرده اند.

خیزش زمین، از انجمن های فعال در زمینه محیط زیستی در سراسر فرانسه حمایت می کند و به عنوان شکل جدیدی از یک گروه رادیکال فعال در زمینه محیط زیست در اروپا شناخته می شود که اقداماتش اغلب منافع تجاری، پروژه های دولتی و کشاورزی در سطح کلان را هدف قرار می دهد.

این گروه در اعتراضات مارس (اسفند-فروردین) گذشته بر سر پروژه جنجال برانگیز آبیاری در منطقه سنت سولین (Sainte-Soline) درغرب فرانسه که به درگیری با پلیس منجر شد، مشارکت داشت.

در این درگیری ها حدود ۵ هزار معترض در مقابل بیش از ۳ هزار مامور پلیس قرار گرفتند. این درگیری باعث شد دو نفر از تظاهرات کنندگان به کما روند و حدود ۳۰ مامور پلیس زخمی شدند.

فرانسه یک گروه محیط زیستی را به بهانه اختلال در امنیت عمومی منحل کرد

تظاهرکنندگان به مخزن عظیمی برای ذخیره آب پمپاژ شده از سطح آب زیرزمینی اعتراض داشتند و گفتند که این امر به کشاورزان کوچکتر و محیط زیست آسیب می رساند و در عین حال به نفع گروه های کشاورزی صنعتی بزرگ است.

به گفته اتحادیه حقوق بشر فرانسه، پلیس با سلاح های جنگی به معترضان حمله کرده و با اعزام نیروهایش، افراد را در معرض خطر جدی قرار داده است.

اوایل ماه جاری میلادی، کارشناسان سازمان ملل از فرانسه خواستند سیاست های نظارتی خود را بازنگری کند و از استفاده افراطی از قوه قهریه علیه معترضان، به ویژه در سنت سولین ابراز نگرانی کردند.

گروه خیزش زمین همچنین یکی از سازمان دهندگان تظاهرات علیه پروژه راه آهنی بود که قرار بود به تازگی برگزار شود اما منع شد. هدف از این اعتراضات احداث خط آهن جدید بین شهر لیون در شرق فرانسه و تورین در ایتالیا بود.

خط ریلی جدید، لیون فرانسه را به تورین ایتالیا متصل می کند و ۵۷ کیلومتر آن قرار است از طریق حفر تونل در کوه‌های آلپ عبور کند.

ژرال دارمنن (gérald darmanin) وزیر کشور، روز سه‌شنبه (دیروز) در پارلمان تأیید کرد که گروه خیزش زمین تعطیل خواهد شد و گفت: هیچ دلیلی، مجروح شدن افسران پلیس و ژاندارم‌ها را توجیه نمی‌کند.

فرانسه یک گروه محیط زیستی را به بهانه اختلال در امنیت عمومی منحل کرد

الویه وران (Olivier Véran) سخنگوی دولت فرانسه نیز این گروه ائتلافی را به تشویق به خشونت در اعتراضات سنت سولین متهم کرده و گفته که علت انحلال آن خطراتی است که برای امنیت عمومی دارد.

انحلال گروه مذکور رسما از سوی وزارت کشور فرانسه و چند روز بعد از درگیری ها در سنت سولین کلید خورد و دولت با این تصمیم از ابزارهایی استفاده می کند که تا پیش از این برای گروه های تروریستی و راست افراطی غیرقانونی استفاده می کرد.

گروه خیزش زمین در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه گفت که صنعت کشاورزی و غذا و همچنین اتحادیه کشاورزان مستقیماً به دولت برای صدور حکم ممنوعیت فعالیت، تکیه کرده اند.

حکم ممنوعیت فعالیت این گروه مدافع محیط زیست در فرانسه امروز چهارشنبه در نشست هفتگی کابینه دولت ارائه خواهد شد.

گفتنی است؛ مساله خشکسالی های اخیر در فرانسه موضوع بحران آب در این کشور را برجسته کرده است.

این درحالیست که معترضان به احداث خط ریلی نیز معتقدند اجرای این پروژه به محیط زیست آلپ آسیب می رساند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.