رئیس اداره محیط زیست سرخس گفت: بخش غربی دریاچه بزنگان در سال های گذشته در تصرف فرد خاصی بوده و دارای سند بوده است بنابراین ما هیچ اقدامی نمی توانیم بکنیم.

بخش غربی دریاچه بزنگان دارای سند شخصی است

به گزارش قدس خراسان، محمد ملتجی  در خصوص متصرفات بستر دریاچه که گاها از سوی افراد محلی و دوستداران محیط زیست عنوان می شود، تصریح کرد: "بخش غربی دریاچه بزنگان در سالهای گذشته در تصرف فرد خاصی بوده و دارای سند بوده است بنابراین ما هیچ اقدامی نمی توانیم بکنیم."

وی با اشاره به خشک شدن تدریجی دریاچه بزنگان گفت: تا کنون سه طرحِ زیست محیطی برای تداوم حیات این دریاچه صورت گرفته که یکی از این طرح ها احداث دیوار ساحلی بتونی به طول ۲۰۰ متر بوده است تا سیلابهای موجود به سمت دریاچه هدایت شود.

محمد ملتجی با بیان اینکه احداث دیوار ساحلی بیش از یک میلیارد تومان هزینه داشت، افزود: با بهره برداری از دیوار ساحلی در سال ۱۴۰۱ بخش قابل ملاحظه ای از سیلابها و آبهای جاری وارد دریاچه شد اما از آنجا که شدت گرما و تبخیر بالاست و بارش ها ادامه نداشت، حجم آب ورودی برای احیای دریاچه کافی نبود.

وی ادامه داد: انتقال آب مازاد کشاورزان توسط لوله و احداث کانال بتونی در مجاورت خط لوله از دیگر اقداماتی بود که برای نجات این دریاچه انجام شد.

دریاچه بزنگان در سرخس به عنوان تنها تالاب خراسان رضوی در شمال شرق کشور قرار دارد و روزگارانی محل اتراق هزاران پرنده آبچر مهاجر از شمال کشور بود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.