امروز (یکشنبه) یونانی‌ها از آنجایی که احزاب پس از انتخابات پنج هفته پیش بر سر تشکیل ائتلاف به توافق نرسیدند، برای دومین بار برای شرکت در انتخابات پارلمانی به پای صندوق‌های رای می‌روند.

برگزاری دومین انتخابات پارلمانی در عرض ۵ هفته در یونان

به گزارش قدس آنلاین، برای دومین بار در عرض پنج هفته گذشته، یونانی ها امروز یکشنبه پارلمان جدید را انتخاب خواهند کرد. حدود ۹.۸ میلیون نفر از واجدین شرایط رای دان در یونان روز یکشنبه برای انتخاب پارلمان جدید فراخوانده شدند.

بر اساس نظرسنجی‌ها ناظران انتظار دارند که حزب محافظه‌کار دموکراسی نوین» (ND) به رهبری «کیریاکوس میتسوتاکیس» به پیروزی روشنی برسد و بیش از ۴۰ درصد آراء در این انتخابات را به دست آورد. دومین نیروی قوی می تواند اتحاد چپ رادیکال (سیریزا) با رهبر آن الکسیس سیپراس با حدود ۲۰ درصد آرا باشد. در مجموع ۳۲ حزب برای انتخاب وجود دارد.

انتخابات جدید به این دلیل ضروری شده بود که احزاب پس از انتخابات پنج هفته پیش بر سر تشکیل ائتلاف به توافق نرسیدند. حزب دموکراسی نوین (ND) به رهبری میتسوتاکیس با کسب ۴۰.۸ درصد آرا در رأی گیری در ۲۱ ماه مه به عنوان برنده قطعی ظاهر شد، اما نتوانست اکثریت مطلق را به دست آورد. یک قانون جدید انتخاباتی روز یکشنبه اعمال خواهد شد که بر اساس آن قوی ترین حزب تا ۵۰ کرسی جایزه دریافت خواهد کرد. بنابراین میتسوتاکیس اکنون به کسب یک اکثریت مطلق و شفاف امیدوار است.

مراکز رای گیری در ساعت ۷:۰۰ صبح به وقت محلی باز شدند و دوازده ساعت بعد بسته می شوند. بلافاصله پس از آن اولین پیش بینی ها بر اساس نظرسنجی از رای دهندگان وجود دارد. نتایج معنادار اولیه بر اساس آرای شمارش شده حدود ساعت ۸ بعد از ظهر به وقت محلی انتظار می رود.

با این حال، این بار، یک ویژگی خاص قانون انتخابات اعمال می شود: ۴۰ درصد آرا برای حزب دموکراسی نوین برای کسب اکثریت مطلق کافی است، زیرا قوی ترین حزب به طور خودکار حداقل ۲۰ نمایندگی در پارلمان با مجموع ۳۰۰ کرسی را دریافت می کند. بنابراین میتسوتاکیس می تواند اکثریت مطلق ۱۶۰ کرسی را داشته باشد.

این محافظه کار که در چهار سال گذشته به تنهایی حکومت کرده است، خود را ضامن ثبات، اقتصاد بازار اجتماعی، سرمایه گذاری و معافیت های مالیاتی معرفی می کند. او در مبارزات انتخاباتی بارها به موفقیت های دوران حکومت خود اشاره کرده و اعلام کرد: دموکراسی نوین دستگاه قدرتمند دولتی را ساده و دیجیتالی کرده بود. میتسوتاکیس موفق شد شرکت ها و سرمایه گذاران بین المللی را به کشور جذب کند. بیکاری به یازده درصد (۲۰۱۹: ۲۰ درصد) کاهش یافت، حقوق بازنشستگی و حداقل دستمزد کمی افزایش یافت.

از سوی دیگر، "الکسیس تسیپراس"، رئیس حزب سیریزا، برای بقای سیاسی خود در این انتخابات مبارزه می کند. به نظر نمی رسد که کمپین انتخاباتی او که میتسوتاکیس و دوران سلطنت او را منفی نشان می دهد و نسبت به نوعی رژیم محافظه کار و فقر اجتماعی هشدار می دهد، نظر رای دهندگان را جلب کرده باشد.. برنامه سیریزا که وعده حداقل دستمزدها و مستمری ها و گسترش دولت رفاه را می داد نیز شکست خورد، به ویژه اینکه سیریزا هرگز توضیح نداد که چگونه هزینه‌ها برای آن باید تامین شود.

و به این ترتیب این حزب در انتخابات پارلمانی پنج هفته پیش سقوط کرد و تنها ۲۰ درصد آراء را به دست آورد که ۱۱.۵ درصد نسبت به چهار سال قبل کاهش داشت. از آن زمان، انتقادات از رهبر حزب افزایش یافته است. اگر نتیجه انتخابات دوباره بد باشد، این پنجمین شکست متوالی تسیپراس پس از انتخابات پارلمانی ۲۰۱۹، انتخابات اروپا و محلی و آخرین انتخابات - و احتمالاً پایان کار او به عنوان رهبر حزب خواهد بود.

اگرچه یونانی‌ها همچنان در مقایسه با اروپایی‌ها جزو افرادی هستند که بیشتر در معرض فقر هستند، اما از زمانی که میتسوتاکیس برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ به قدرت رسید، وضعیت حداقل کمی بهبود یافته است.

علاوه بر حزب دموکراسی نوین و سیریزا، ۳۰ حزب دیگر نیز در این انتخابات شرکت دارند. از جمله قوی ترین ها می توان به حزب سوسیال دموکرات پاسوک با ۱۱.۵ درصد، حزب کمونیست یونان (KKE) با ۷.۲ درصد و پوپولیست جناح راست Elliniki Lisi (راه حل یونانی) با ۴.۲ درصد اشاره کرد. در یونان آستانه سه درصد برای مجوز ورود به پارلمان وجود دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.