رشد ۲۷۰ درصدی آموزش‌های مهارتی جوار کارگاهی به کارجویان با مشارکت صنایع یکی از اقدامات دولت سیزدهم است که در ضمانت برای ورود نیروی کار به بازار تاثیر بسیاری دارد.

رشد ۲۷۰ درصدی آموزش‌های مهارتی به کارجویان در بنگاه‌های اقتصادی

به گزارش قدس آنلاین، ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای جوار و بین کارگاهی در بنگاه های اقتصادی با هدف آموزش های کاربردی و عملی در تربیت نیروی کار ، تضمین اشتغال جوانان در رشته های مختلف را فراهم می‌کند.

مهارت های مورد نیاز که در بازار کار مد نظر قرار می گیرد در مراکز کارگاه ها به جوانان ارائه می شود و این قشر از نزدیک با کسب تجربه و صلاحیت حرفه ای و شایستگی های شغلی در حرفه می توانند جذب بازار کار شوند.

این ارتقای مهارت آموزی در بنگاه های اقتصادی با هدف کاهش هزینه‌های جانبی تولید، استفاده بهینه از امکانات آموزشی جهت شاغلین، صیانت از نیروی کار و همچنین تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر در دستور کار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور قرار دارد.

تسیهل در صدور و اعطای مجوزها به مراکز کارآموزی جوار و بین کارگاهی نیز با رشد قابل توجهی نسبت به زمان مشابه روبرو بود.

توسعه مراکز بین کارگاهی از ۵۵۰ مرکز به سه هزار مرکز، طراحی، استقرار و رونمایی از سامانه های نوین تحت عنوان سامانه استعداد سنجی، ثبت نام دو مرحله ای، ثبت تقاضاهای آموزشی ویژه بنگاه های اقتصادی برای ثبت مشارکت در طرح های مهارت آموزی در محیط کار واقعی و دوگانه و سامانه جامع رهگیری اشتغال، بازنگری و اصلاح دستورالعمل مهارت آموزی در محیط کار واقعی از مهمترین اقدامات در سازمان فنی و حرفه ای به عنوان متولی آموزش های مهارتی به تمام اقشار جامعه است.

ارائه آموزش‌های مهارتی محیط کار واقعی در قالب ۹۳ هزار نفر آموزش

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره گزارشی از آموزش و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در محیط کار واقعی ارائه کرد.

غلامحسین حسینی نیا در این باره می گوید: در سال گذشته ۹۳ هزار و ۷۲۵ نفر آموزش به مهارت آموزان متقاضی در بخش صنوف و صنایع و ۳۴ هزار و ۵۵۹ نفر آموزش در واحدهای پذیرنده ارائه شده است.

وی اضافه می کند:کارجویان در قالب طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی از نزدیک و در ارتباط با صنایع آموزش های فنی و حرفه ای را دریافت می کنند و بعد از آن به صورت تضمینی وارد بازار کار می شوند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به توسعه مهارت و تربیت نیروی انسانی ماهر در بنگاه های اقتصادی اشاره کرده و می گوید: جوانانی که دارای مهارت های لازم باشد به طور قطع بیکار نبوده و جذب بازار کار خواهند شد نقش آموزش ها در صنایع مختلف به نفع کارجویان است تا از نزدیک در رشته های مختلف حرفه ای شوند.

وی راه اندازی بیش از سه هزار مرکز جوار کارگاهی را در حوزه های تولیدی و صنعتی از مهمترین اقدامات سازمان فنی و حرفه ای با مشارکت بنگاه های اقتصادی عنوان کرده و اضافه می کند: این کارگاه ها برای آموزش نیروی های کارآموز برنامه های مختلف را در نظر گرفته اند که به نفع کیفیت تولید و افزایش بهره وری خواهد بود.

حسینی نیا ادامه می دهد: طرح «طرح آموزشی در محیط کار واقعی» با کمک اصناف در سطح کشور به اجرا در آمده است که طبق ارزیابی صورت گرفته یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی قابلیت ارائه آموزش های مهارتی را به کارآموزان دارند.

رییس سازمان فنی و حرفه ای از ارائه مدرک بین المللی برای کارآموزان در محیط های کار واقعی گفت: کارآموزان پس از سپری کردن آموزش ها در بنگاه ها، در آزمون پایان دوره شرکت می کنند و برای قبول شدگان مدرک بین المللی مطابق با دوره‌های آموزشی در مراکز دولتی صادر می شود.

وی به ارتقای مهارت جوانان در طرح مهارت آموزی در محیط واقعی تاکید کرده و می گوید: این طرح با هدف تربیت و ارائه مهارت های شغلی به جوانان جویای کار ۱۵ ساله و بالاتر فاقد مهارت یا کم مهارت با قدرت در حال اجراست.

حسینی نیا بیان می‌کند: از دیگر اهداف اجرای این طرح یادگیری عملی و کاربردی مهارت های آموزشی، آشنایی با محیط کسب و کار واقعی، افزایش خودباوری مهارت‌ آموزان، حفظ مشاغل فعلی و سنتی و جذب نیروی کار ماهر در بنگاه‌ها است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.