وزیر علوم گفت: باید سرفصل های دروس براساس اموزش مهارتی تغییر کند راهی نداریم جز اینکه اشتغال پذیری دانش آموختگان را بالا ببریم.

وزیر علوم: راهی نداریم جز اینکه اشتغال پذیری دانش آموختگان را بالا ببریم

محمد علی زلفی گل صبح امروز در همایش ملی آموزش هدفمند،مهارتی و نیاز محور که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد گفت: آنقدر نیاز به اشتعال در کشور ما بالااست که هر چه وزارتخانه‌ها تلاش کنند باز کم است.

وی ادامه داد: همه در جورچین آموزش عالی و مهارتی می توانیم جایگاه خاص خود را داشته باشیم. نخست اینکه ما راهی جز این نداریم که خودمان را بنا به تغییرات اقلیم آموزش جهانی تغییر دهیم.

وزیر علوم افزود: در حال حاضر ما شرایطی را درک می‌کنیم که با سرعت درحال تغییر است. ما راهی جز این نداریم که با تغییرات گسترده در شیوه های آموزش خود را با شغل های آینده تطبیق دهیم و منعطف باشیم. راهی جز این نداریم که آموزش های جدید را در حد توان بومی کرده و خود را با آن وقف بدهیم وگرنه از اثر گذاری طرد می شویم.

زلفی گل افزود: ویژگی آموزش عالی این است که قدرت پیشگویی و نیازآفرینی داشته باشد. دانشگاه باید برای دانشجویان فعلی و دانش آموختگان آموزش هدفمند داشته باشد و حتی باز آموزی دانش آموختگان شاغل هم در دستور کار ما باشد.

وزیر علوم با طرح این پرسش که آیا باید توجه ما به دانشگاه مهارت محور باشد و یا آموزش مهارت محور؟ افزود: باید به هر دو توجه داشته باشیم. حتی باید برای آموزش مهارت محوری سراغ مراکز علم و فناوری هم برویم. نه تنها دانشگاه، بلکه پارک های علم و فناوری هم در بحث مهارتی باید فعال باشند.

زلفی گل افزود: در حوزه معاونت پژوهشی وزارت علوم در خصوص ارتباط با صنعت مباحث خوبی طراحی شده است. آیین نامه های تدوین شده در حال بررسی است و ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین باید از ظرفیت موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به عنوان قوه عاقله آموزش عالی استفاده شود فقط یک نگرانی وجود دارد که نتوانیم این بخش ها را هماهنگ کنیم. برای همین یک شورای راهبری در وزارت علوم وجود دارد .

زلفی گل به تدوین سند نظام ملی نوآوری اشاره کرد و گفت: نقش زیرنظام ها در این سند مشخص شده است و نقش دو دانشگاه مهارت محور باید در این سند پررنگ تر شود.

وزیر علوم به بحث وحدت در بخش های مهارت محوراشاره کرد و خطاب به روسای دانشگاه ها افزود: این فرصت را مغتنم بشمارید بحث آموزش مهارت محور را جدی بگیرید. دانشگاه تهران ۳ واحد درس آموزش مهارتی برای فارغ التحصیلی لحاظ کرده است.

وی ادامه داد: باید سرفصل های دروس براساس آموزش مهارتی تعییر کند راهی نداریم جز اینکه اشتغال پذیری دانش آموختگان را بالا ببریم.

زلفی گل به روسای دانشگاه ها تاکید کرد: ارتباط با صنعت را جدی بگیرید. این فرصت را غنیمت بشمارید. در هر ماه به شهرهای صنعتی سفر کنید.

وی ادامه داد: در برنامه توسعه هفتم برای توسعه اموزش مهارتی برنامه خوبی پیش بینی شده است. آموزش مهارتی نیاز به عزم فرابخشی دارد.

وزیر علوم ادامه داد: به عنوان‌مثال دانشجوی معدن حتماً باید در معدن حاضر شود به این دلیل صنایع باید از دانشجویان کارورز ما استقبال کنند. باید در دستورالعملی که براساس حکم برنامه هفتم وزارت علوم و بهداشت تدوین می شود منافع صنایع با وزارتخانه ها همسو باشد و دانشجوی ما را بپذیرند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.