مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رشتخوار از آغاز مرمت و احیای خانه تاریخی شریفی این شهرستان خبر داد. 

مرمت و احیای خانه تاریخی شریفی شهرستان رشتخوار آغاز شد

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی، کاظم کامیاب اظهار کرد: این عملیات مرمتی شامل آواربرداری ساباط ورودی، استحکام‌بخشی، بام‌سازی، تراش و کاهگل کشی سر درب و دیوارهای ساباط، اجرای طاق و کاهگل کشی زیر طاق است. 

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رشتخوار ادامه داد: این مرحله از مرمت و احیا با مشارکت خاندان شریفی و اداره میراث‌فرهنگی با اعتباری بیش از  ۵۰۰ میلیون ریال توسط مرمت‌گران میراث‌فرهنگی در حال انجام است. 

وی با اشاره به اینکه مدت زمان اتمام مرمت و احیای سردرب، ساباط و دیوارهای ضلع شرقی بیش از یک ماه به طول خواهد انجامید، اظهارکرد: این خانه تاریخی در خیابان امام خمینی شهر رشتخوار و در کنار خانه تاریخی قرائی قرار دارد است. 

کامیاب تصریح کرد: خانه تاریخی شریفی رشتخوار با مساحت بیش از ۱۲۰۰ مترمربع از دو قسمت با دیوارهای خشتی و سقف‌های گنبدی شکل ساخته شده است که در قسمت جنوبی شاه نشین تابستانی قرار دارد و دارای ۳ بادگیر و فضای روشنک و حوض سنگی است. 

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رشتخوار تصریح کرد: در قسمت شمالی شاه نشین زمستانی قرار دارد و دارای شومینه‌هایی با گچ بری‌های زیبا و سنگ‌های حجاری شده با نقوش گیاهی و جانوری است و دو ضلع شرقی و غربی آن با طاق نماهایی هلالی شکل تزئین شده است. 

وی گفت: این خانه تاریخی با توجه به کتیبه سردر ورودی در ۲۲ شوال ۱۳۵۱ ه ق به دستور کاظم خان قرائی توسط معماران یزدی ساخته شده و سردر آن به طرز زیبایی با نقوش هندسی و گیاهی تزئین شده و در قسمت فوقانی آن علاوه بر کاشیکاری از تزئینات آجری نیز استفاده شده است و در دو طرف آن نقش الهه آناهیتا یا الهه آب دیده می‌شود. 

کامیاب بیان کرد: خانه تاریخی شریفی در سال ۱۳۹۹ به شماره ۳۳۳۰۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.