رئیس پیشین انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران بیشتر سرطان ها را در کشور قابل درمان می داند و می گوید:این موضوع البته به شرطی است که در مراحل ابتدایی تشخیص داده شوند.

رئیس پیشین انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران در گفت‌وگو با قدس آنلاین: بیشتر سرطان‌ها در کشور قابل درمان است / روند معکوس مرگ و میر در سرطان‌ها

رئیس پیشین انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران با بیان اینکه سرطان، دومین عامل مرگ براثرابتلا به بیماری های غیرواگیر در جهان است که سالانه بیش از ۱۵۰ هزار ایرانی به آن مبتلا می شوند،می گوید:با پیشرفت علم پزشکی،هم اکنون بیش از نیمی از بیماران سرطانی کشورمان با روش های مختلفی مثل شیمی درمانی، رادیوتراپی، جراحی و … درمان می شوند.

دکتر محمدرضا قوام نصیری در گفت و گو با قدس آنلاین با اشاره به اینکه شیوع سرطان در کشور متأسفانه رو افزایش است، می گوید: یکی از مهمترین سرطان های شایع در کشور سرطان معده است که درحال افزایش است؛ البته در برخی مناطق شمال کشور، شمال شرق و شمال غرب سرطان مری بیشتر شیوع دارد.

وی با اشاره به اینکه سرطان معده درحال حاضر بیشترین آمار ابتلا و کشنده ترین نوع سرطان در آقایان را به خود اختصاص داده است، می گوید: البته این به غیراز سرطان های پروستات و روده بزرگ است که در درجه های دوم و سوم قرار دارند.

وی ادامه می دهد: در بین خانم ها شایعترین نوع سرطان، سرطان سینه است و البته سرطان پوست که بین خانم ها و آقایان مشترک است.

افزایش سرطان در ۱۰سال اخیر

وی به افزایش سرطان در ۱۰ساله اخیر در کشور اشاره می کند و می افزاید:آمار مرگ و میر در سرطان ها از بیش از ۴۰ هزار در سال به ۱۰۰ هزار نفر در سال رسیده،یعنی بیش از دو برابر شده است؛این غیر از سرطان هایی است که درمان شده و پیگیری برای درمان آن‌ها انجام می شود و فقط سرطان های جدید را شامل می شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مرگ و میر در سرطان ها به نسبت شیوع روند معکوسی را نشان می دهد،می گوید: درهر دهه ای به دو علت تشخیص های زودرس و درمان های جدید مرگ و میر هم کاهش پیدا کرده است؛یعنی در سرطان هایی که ۲۰ تا ۲۵ سال پیش بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران از بین می رفتند در حال حاضر به ۳۵ تا ۴۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه سرطان،اساسا بیماری کشورهای توسعه یافته محسوب می شود و با توجه به این که ایران یک کشور درحال توسعه است،آمار بروز سرطان از متوسط جهانی کمتر است،عنوان می کند:در کشور هم وجود استرس های مداوم و تغییر بسیار زیاد رژیم های غذایی، فست فودها و استفاده از نان های با آرد سفید،طبخ در روغن های با ناخالصی فراوان و استفاده چندین باره از این روغن ها و توجه نداشتن دست اندرکاران تهیه مواد غذایی و خوارکی البته به علت مسائل اقتصادی موجب افزایش بیش از پیش سرطان ها شده است.

رئیس پیشین انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران با تأکید بر اینکه کمبود بودجه نظام سلامت کشور و واقعی نکردن نرخ تعرفه های درمانی منجر به کمبود و فرسودگی دستگاه های موجود برای درمان سرطان بخصوص در حوزه رادیوتراپی شده است؛ عنوان می کند:تداوم این روند می تواند در آینده ای نه چندان دور بیماران مبتلا به سرطان در ایران را از دریافت خدمات پزشکی با کیفیت مطلوب محروم کند.

آلودگی هوا؛عامل سرطان

قوام نصیری به آلودگی هوا بخصوص عدم پالایش و تصفیه بنزین و بی توجهی مسئولان دولتی در طی سالیان سال به عنوان یکی دیگر از عوامل مهم بروز سرطان در کشور اشاره می کند و می افزاید: انتشار مواد زیان آور در بنزین از طریق دود و اگزوز خودروها و ایجاد سرب و همچنین سوزاندن سوخت مازوت به جای گاز و نفوذ این مواد مضر در بدن موجب بروز انواع سرطان ها می شود.

وی ادامه می دهد: احتمال رشد شدید آمار ابتلا به سرطان در ایران در سال های آتی نشان می دهد که  حتماً باید برای بهبود زیرساخت های درمان این بیماری در کشورمان سرمایه گذاری بیشتری انجام دهیم. البته قطعاً ارتقای زیرساخت های درمان سرطان در کوتاه مدت امکان پذیر نخواهد بود، ولی با توجه به این که همین حالا سرطان دومین عامل مرگ بر اثر ابتلا به بیماری های غیرواگیر در جهان محسوب می شود، از اکنون باید به فکر تقویت امکانات کشور برای مبارزه با سرطان باشیم.

وی دخانیات را هم یکی از جدی ترین عوامل ایجاد سرطان بخصوص سرطان ریه می داند و توضیح می دهد:قطران و مواد دیگری که در بعد از سوخت تنباکو یا دود سیگاری که از آن استفاده می کنند، می تواند جهش و تغییرات ابتدایی همراه با تغییرات ژنتیک روی دی ان ای ایجاد کند که این غیر قابل برگشت هم هست.

سبک زندگی نامناسب یکی از عوامل سرطان

این متخصص درمان سرطان با اشاره به این نکته که در فرضیه پدیده ایجاد سرطان مراحل مختلفی وجود دارد، ادامه می دهد: یکی از آن‌ها موتاسیون یا جهش است که در سلول های طبیعی بوجود می آید و به علل مختلف که ممکن است تغذیه ای و ناشی از سبک زندگی نامناسب باشد  و نیز استفاده از برخی دارو ها ،دخانیات،هوای آلوده و استرس می تواند از مهم ترین عوامل این پدیده باشد.

وی در خصوص راه های درمان در برخی از سرطان ها به طولانی کردن مرحله موتاسیون یا جهش و مرحله بینابینی اشاره می‌کند و می افزاید:در اکثر سرطان ها بخصوص سرطان روده بزرگ که در بین آقایان بسیار شایع است، داروهایی کشف شده که می تواند مدت را دو برابر کرده و شخص در مسیر طبیعی از نظر زمان قرار بگیرد و عمر کامل تری داشته باشد.

وی اکثر سرطان ها در کشور را قابل درمان می داند و می گوید:این موضوع البته به شرطی است که در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود؛ بیش از ۷۰ درصد سرطان ها تا ۳۰ سال قبل در مراحل ۳ و ۴ مراجعه می کردند،اما خوشبختانه درحال حاضر این مراحل تشخیصی در سرطان های شایع به ۱ و۲ رسیده است.

وی درمان سرطان را به نوع و مرحله پیشرفت آن مرتبط می داند و ادامه می دهد: درمان سرطان برای بهبود وضعیت سرطان یا جلوگیری از پیشرفت آن انجام می شود؛ با توجه به وضعیت خاص بیمار، می توان از یک روش درمانی یا ترکیبی از دو روش برای بهبود وضعیت بیمار استفاده کرد؛اگرچه بیماران ممکن است یک سری درمان یا رژیم خاصی برای سرطان خود دریافت کنند،اما اکثر درمان ها شامل عمل جراحی،شیمی درمانی،پرتو درمانی،هورمون درمانی و ایمونوتراپی هستند.

قوام نصیری با اشاره به لزوم کاهش هزینه‌های درمانی بیماران مبتلا به سرطان،می گوید:مراکز درمانی و مسئولان باید کاری کنند تا بیمار تنها رنج بیماری را داشته باشد و دغدغه هزینه‌ها کاهش یابد؛ در گذشته این موضوع با بیمه شدن مریض بر روی تخت بیمارستان و پرداخت تمام هزینه توسط مراکز درمانی انجام می شد،اما این موضوع بعد از چند سال به یکباره به دلایل نامشخص متوقف شد.

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.