متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم هراس از قدرت بازدارندگی موشکی جمهوری اسلامی ایران اذعان کرد واشنگتن به همراه متحدان خود به ویژه سه کشور اروپایی به "مقابله با تهدید" موشکی ایران ادامه می دهد.

هراس آمریکا از قدرت موشکی ایران و تهدید به مقابله با آن همسو با اروپا

به گزارش قدس آنلاین، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ تحریم های موشکی ایران پس از انقضای آن در ماه اکتبر بر اساس برجام گفت: ما هیچ تغییری در تحریم های خود علیه ایران نداده ایم. تولید و گسترش تسلیحات موشکی از سوی ایران یک تهدید بزرگ برای امنیت بین المللی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد: ما به همکاری با متحدان خود از جمله سه کشور اروپایی برای مقابله با تهدید ناشی از توان موشک بالستیک ایران صرف نظر از تحریم های سازمان ملل، ادامه خواهیم داد.

میلر تصریح کرد: ما به استفاده از تمام ابزارهای خود از جمله تحریم ها و محدودیت های صادراتی برای مقابله با برنامه موشکی ایران و توانایی آن برای گسترش تسلیحات موشکی و انتقال تکنولوژی ادامه خواهیم داد. ما همچنین به مطرح کردن نگرانی های خود در مورد برنامه موشکی بالستیک ایران در مجامع عمومی از جمله سازمان ملل ادامه خواهیم داد.

میلر در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای روزنامه اسرائیلی در خصوص ربوده شدن مغز متفکر عملیات علیه صهیونیست‌ها در قبرس از ایران و ارتباط آن با سپاه و تروریستی کردن این بخش از نیروی نظامی ایران گفت: ما همچنان اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه را محکوم می کنیم و با آنها مقابله می کنیم. اما من نظر خاصی در خصوص ادعاها پیرامون طرح ایران برای حمله تروریستی علیه یهودیان در کشور قبرس ندارم.

به گزارش قدس آنلاین، پس از امضای توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» یا همان برجام، بین ایران و ۱+۵ شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۹ تیر ۱۳۹۴ (۲۰ژوئیه ۲۰۱۵)، با اکثریت قاطع، ۱۵ رای مثبت از ۱۵ عضو، قطعنامه ۲۲۳۱ را برای تایید این توافق تصویب کرد تا در کنار برجام پاره‌ای از مسائل موشکی و تسلیحاتی را حل وفصل کند.

بر این اساس، برای مبادلات تسلیحاتی محدودیتی پنج‌ساله، برای فعالیت‌های موشکی محدودیتی هشت‌ساله و برای فعالیت‌های هسته‌ای محدودیت‌هایی فراتر از یک دهه در نظر گرفته‌شد.

بر پایه بند ۵ ضمیمه B قطعنامه، ایران بعد از گذشت پنج سال از اجرای توافق می‌توانست نسبت به خرید وفروش تسلیحات اقدام کند؛ محدودیتی که اواخر مهرماه ۱۳۹۹ به رغم کارشکنی‌های فزاینده محور غربی-عبری- عربی پایان یافت.

در آن برهه، هر روز که به تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) و موعد پایان‌یافتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران نزدیک‌تر می‌شد، بر تکاپو و توطئه‌گری دشمنان نیز افزوده می‌شد. تیرماه همان سال یعنی حدود چهار ماه مانده به این موعد، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران در مردادماه امسال در شورای امنیت رای نیاورد و با ۱۱ رای ممتنع (بلژیک، استونی، فرانسه، آلمان، اندونزی، نیجر، سنت ویسنت، آفریقای جنوبی، تونس، انگلیس و ویتنام)، ۲ رای موافق آمریکا و جمهوری دومینیکن و ۲ رای مخالف روسیه و چین به تصویب نرسید.

بار دیگر در آستانه پایان محدودیت‌های هشت ساله موشکی که قرار است اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۱) انجام گیرد، در حال تکرار شدن است.

از سوی دیگر، بحث افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی انگلیس، در اوج ناآرامی های سال گذشته ایران به سوژه رسانه‌های غربی به ویژه انگلیس تبدیل شده است .سوئلا برآورمن وزیر کشور و تام توگندهات معاون امنیتی وزارت کشور انگلیس از این تصمیم حمایت می‌کنند اما وزارت امور خارجه این کشور نگران تبعات اقدام علیه سپاه است. بر اساس گزارش‌ها، دستگاه دیپلماسی انگلیس نگران بسته شدن کانال ارتباطی با ایران است و به همین خاطر از این طرح حمایت نمی‌کند.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، «برای یک دولت، بسیار غیرعادی است که سازمان نظامی یک کشور دیگر را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کند و انگلیس باید خطرات و مزایای چنین اقدامی را بسنجد.»

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید که اظهارنظر مقام‌های اروپایی «در ارتباط با تصمیم برای تحریم سپاه، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشور است که ناشی از ادامه رویکرد غلط این‌ها در ارتباط با دولت و ملت ایران است.»

کنعانی تاکید کرده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی است و امیدواریم دولت‌هایی که در این زمینه اقدامی دارند، به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به طور خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.