کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خواستار توضیحات بلینکن درباره پرونده رابرت مالی شد.

کنگره آمریکا خواستار توضیح وزیرخارجه درباره «رابرت مالی» شد

به گزارش قدس آنلاین، «مایکل مک‌کال»، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از وزارت خارجه این کشور خواسته است تا درباره اتهامات و لغو مجوز دسترسی امنیتی «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران توضیحات لازم را ارائه کند.

مایکل مک‌کال در نامه خود نوشت: «گزارش‌ها در مورد رفتار رابرت مالی و همچنین این‌که آیا وزارت خارجه کنگره و افکار عمومی آمریکا را گمراه کرده است، نگرانی‌های جدی ایجاد می‌کند.»

رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرد: «در حالی که تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی خود به تنهایی مایه نگرانی است، نگرانی ما با قصور وزارت خارجه در پاسخ به تلاش‌های کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای نظارت بر رویکرد و مذاکرات در قبال ایران تشدید شده است.»

مک‌کال در ادامه به درخواست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان برای حضور رابرت مالی در کنگره اشاره کرد، و نوشت: «مقامات ارشد وزارت خارجه به این کمیته اطلاع دادند که فرستاده ویژه مالی به دلیل بیماری یکی از اعضای نزدیک خانواده به مرخصی رفته و قادر به شهادت یا ارائه توضیحات نیست، که کارکنان من با او ابراز همدردی کردند. وزارت خارجه آمریکا در هیچ مرحله‌ای اعلام نکرد که مجوز امنیتی فرستاده ویژه مالی به حالت تعلیق در آمده یا در حال بررسی است، یا این‌که وی به دلیل سو رفتار احتمالی تحت بازجویی قرار گرفته است.»

مایکل مک‌کال تاکید کرد که قصور وزارت خارجه آمریکا در مطلع نکردن کنگره در مورد رابرت مالی، در بهترین حالت نشان دهنده فقدان صراحت است و در بدترین حالت نشان دهنده اطلاعات غلط عمدی و بالقوه غیرقانونی است.

مایکل مک‌کال همچنین از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، خواست تا گزارش مفصلی از کلیه اتهامات، تحقیقات یا یافته‌های مربوط به سو رفتار احتمالی رابرت مالی ارائه دهد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به یک رسانه صهیونیستی گفته که «استعلام امنیتی» او تحت بررسی است، اما اطلاعات بیشتری به او داده نشده است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با اشاره به اخبار منتشرشده در رسانه‌ها درباره وی اعلام کرد که انتظار دارم تحقیقات درباره پرونده‌ام به زودی به پایان برسد و اینک در مرخصی هستم.

رابرت مالی در ادامه تاکید کرد: «به من اطلاع داده شده که استعلام امنیتی من تحت بررسی است. اطلاعات بیشتری در اختیار من گذاشته نشده اما انتظار دارم که تحقیقات به زودی و به نحو مطلوب فیصله پیدا کنند. در ضمن، من در مرخصی هستم.»

پیشتر نیز «مت میلر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که رابرت مالی، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور ایران «در مرخصی» است. او افزود که در حال حاضر آبرام پیلی بطور موقت وظایف آقای مالی را برعهده دارد.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست با خبرنگاران در وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رابرت مالی همچنان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران است؟ گفت: من هیچ نظری در مورد وضعیت (راب) مالی ندارم اما مالی همچنان نماینده ویژه در امور ایران است.

در پی این اظهار نظر متیو میلر، خبرنگاران از او درباره وضعیت رابرت مالی سوال کردند که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت رابرت مالی نماینده ویژه این کشور در امور ایران و مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتگوهای غیرمستقیم با تهران گفت: راب مالی در مرخصی است و آبرام پالی (پیلی) به عنوان جانشین موقت او در امور ایران ایفای نقش می‌کند و فعالیت وزارت خارجه آمریکا در این زمینه را رهبری می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هیچ توضیحی درباره دلیل و نوع مرخصی رابرت مالی نداد اما در عین حال تأیید کرد که معاون رابرت مالی یعنی آبرام پالی هم اکنون بطور موقت جانشین او است.

برخی منابع خبری مدعی شده‌اند که رابرت مالی هفته هاست در محل کار خود حضور نیافته و در حال حاضر درباره عملکرد او تحقیقاتی در حال انجام است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.