مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پیگیری‌های قضایی تا حصول نتیجه در جهت رفع تصرف و انجام برنامه احیاء برای اثر ملی طبیعی دریاچه «بزنگان» واقع در شهرستان سرخس این استان با جدیت ادامه داد.

پیگیریهای قضایی تا رفع تصرف اراضی اثر ملی دریاچه «بزنگان» ادامه دارد

به گزارش قدس خراسان، مهدی اله‌پور روز شنبه در حاشیه بازدید از تنها اثر ملی طبیعی خراسان رضوی در شهرستان سرخس بیان کرد: ابطال سند صادر شده برای زمینی که در بستر و حریم دریاچه صادر شده و آزادسازی چشمه های جوشان جهت احیاء دریاچه مهمترین اقدام برای حفظ این اثر طبیعی و ملی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: زمین مذکور که در سالهای گذشته سند برای آن صادر شده در بستر دریاچه است و هر گونه اقدامی برای هدایت آب های سطحی و سیلاب ها نیز باید از داخل این زمین صورت پذیرد.

وی افزود: اولین مشکلی که برای انتقال آب باید انجام شود، بازگشایی این مسیر و آزاد سازی آب چشمه به دریاچه است و قطعا هرچه تصرفات را در پیرامون دریاچه کمتر کنیم، ورود منابع آبی و افزایش ورود آب های سطحی به دریاچه را خواهیم داشت.

اله پور گفت: پرونده وضعیت حقوقی دریاچه در شورای حفظ حقوق بیت المال استان خراسان رضوی در دست پیگیری و در مرحله رسیدگی است.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: پیرامون نیاز آبی و بررسی مطالعاتی وضعیت رسوب دریاچه با سازمان حفاظت محیط زیست، پیگیریهای لازم انجام شده تا بتوانیم مطالعه فوری برای رسوب گذاری و رسوب برداری انجام دهیم.

وی ادامه داد: همچنین برای تامین نیاز آبی دریاچه نیز از مسیرهای مختلف اقدامات لازم در دست پیگیری است، چراکه اقدام بدون مطالعه منجر به بوجود آمدن چالش های جدی برای این اثر طبیعی ملی می‌شود.

مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز در جریان این بازدید گفت: زمین تصرف شده کاملاً در بستر و حریم دریاچه است و رأی رفع تصرف توسط کمیسیون ماده ۳ استان به متصرف ابلاغ شده است.

محمد رضا صادقی‌فر افزود: در این خصوص برای تعیین و تکلیف نهایی منتظر رای دیوان عدالت اداری هستیم.

حسن نوری زاده فرماندار شهرستان سرخس نیز با طرح مسائلی در خصوص خشکسالی‌های حاکم بر شمال استان خراسان رضوی بویژه در این شهرستان، برانجام هر اقدامی برای حل این معضل تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.