مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی گفت: تغییرات اقلیمی و به سبب آن خشکسالی و کاهش ۲۰ درصدی بارندگی‌ها باعث شده تا آب استحصالی از منابع آبی کاهش یافته و تامین آب شرب را در بسیاری از مناطق با مشکل مواجه شود.

بارندگی‌ها در خراسان‌شمالی ۲۰ درصد کاهش یافته است

به گزارش  قدس انلاین، ظهر امروز رضا نعیمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی، در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: شعار هفته صرفه‌جویی آب در سال جاری به نام «ایران، تغییر اقلیم، مسئولیت‌پذیری» نامگذاری شده و بیانگر این موضوع است که تغییرات اقلیمی و به سبب آن خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، توجه به امر مدیریت مصرف آب به ضرورت اجتناب ناپذیر در کشور تبدیل شده است.

وی گفت: در حال حاضر آب شرب هم‌استانی‌های عزیز از طریق ۴۲۴ حلقه چاه، ۲۰۶ دهنه چشمه و ۱۳ رشته قنات تامین می‌شود که بخش زیادی از این منابع متاثر از کاهش بارندگی‌ها، خشک شده و به تبع آن آبرسانی سیار نیز افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی با بیان اینکه متاسفانه خشکسالی‌های شدید سبب شده تا در این استان نسبت به دوره بلند مدت ۲۰ درصد کاهش بارندگی داشته باشیم، افزود: این امر سبب شده تا منابع آبی موجود در استان به شدت تحت تاثیر قرار گیرد و با کمبود شدید آب مواجه باشیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه باید مشترکان در مصرف آب صرفه‌جویی‌های لازم را داشته باشند، تصریح کرد: در واقع خشک شدن برخی از منابع آبی موجب شده تا به دنبال انتقال آب از سایر منابع آبی باشیم که این امر بسیار پرهزینه و زمان بر است.

وی ادامه داد: هر بار با خشک شدن یک منبع آبی کلیه تاسیسات احداث شده از مدار بهره‌برداری خارج می‌شود و می‌بایست برای منابع جدید، تاسیسات جدید احداث کنیم و برای توزیع مناسب در شبکه آب شرب، رینگ جدید احداث شود که تمامی آن‌ها نیازمند هزینه‌کرد سنگین است.

نعیمی ضمن قدردانی از همیاری و همراهی هم‌استانی‌های عزیز در مدیریت مصرف آب شرب در تابستان سال گذشته، گفت: شعار «ایران، تغییر اقلیم، مسئولیت‌پذیری» بیانگر توجه پیش از پیش مردم به مسئله صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب می‌باشد و امیدواریم این مسئولیت‌پذیری در روزهای گرم سال جاری نیز ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: هزینه تولید، انتقال و توزیع آب شرب بسیار بالاست و از مردم فهیم استان درخواست داریم از آب شرب برای مصارف غیرشرب بخصوص در روستاها استفاده نکنند و مدیریت مصرف آب را سرلوحه کار خود قرار دهند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.