سرپرست اداره حقوقی و املاک اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: با بررسی یک پرونده حفاری غیرمجاز در دامغان، عاملان آن به ۳ سال حبس محکوم شدند.

گنج‌یابان دامغانی به ۳ سال حبس محکوم شدند

به گزارش قدس آنلاین، یدالله یحیی‌پور، سرپرست اداره حقوقی و املاک اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: با بررسی یک پرونده حفاری غیرمجاز در دامغان، مجازات حبس برای متخلفان و حفاران غیرمجاز این شهرستان صادر شد.

وی بیان کرد: این حکم از سوی مراجع قضایی برای سه نفر از حفاران غیرمجاز در شهرستان دامغان صادر شد و یک نفر از متخلفان به سه سال حبس تعزیری و دو متخلف دیگر به ۶ ماه حبس تعزیری و ضبط آلات و ادوات حفاری و دستگاه فلزیاب محکوم شدند.

سرپرست اداره حقوقی و املاک اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع وزارت و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

یحیی‌پور گفت: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

وی با قدردانی از همکاری صمیمانه نیروی انتظامی شهرستان دامغان و برخورد قاطع دستگاه قضایی با حفاران یادآور شد: این حفاران غیرمجاز با تلاش نیروهای یگان حفاظت اداره میراث‌فرهنگی شهرستان دامغان و همکاری نیروی انتظامی هنگام حفاری غیرمجاز در منطقه‌ای در این شهرستان دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شده بودند.

سرپرست اداره حقوقی و املاک اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: حفاران به‌قصد به دست آوردن اشیای تاریخی و فرهنگی اقدام به حفاری غیرمجاز کرده و آلات و ادوات حفاری، دستگاه فلزیاب، مواد منفجره و مقداری فشنگ از آن‌ها کشف و ضبط شد.

 هم‌وطنان و دوستداران میراث‌فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود در خصوص تعرض یا تخریب آثار تاریخی استان را از طریق تماس با سامانه خبری به شماره تلفن ۳۱۷۰۵ اعلام کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.