معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد از جنایت سیاه شیطان مجازی که با جلب اعتماد زنان و دختران اقدام به رفتارهای خلاف اخلاق و مستهجن، سو استفاده و کلاهبرداری می‌کرد، پرده برداشت.

جنایت سیاه شیطان مجازی؛ از جلب اعتماد تا تجاوز و کلاهبرداری

به گزارش قدس خراسان، وقت‌گذرانی و تفریح در دنیای مجازی همیشه هم بی‌دردسر نیست به خصوص وقتی که با ارتباط‌های نامتعارف و هرزه‌گردی همراه شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و سرپرست دادسرای جرایم رایانه‌ای مشهد با بیان این موضوع که بسیاری از جرایمی که در فضای حقیقی به وقوع می‌پیوندند در پی اعتماد به اشخاص با هویت‌های نامعلوم در بستر فضای مجازی است، در مورد اعتماد کردن به پیام‌های تبلیغاتی منتشر شده در فضای مجازی و انجام ملاقات حضوری با آگهی‌دهندگان بدون در نظر گرفتن تمهیدات لازم هشدار می‌دهد.

قاضی فرزاد بهشتی توندری ضمن برشمردن تعدادی از آسیب‌هایی که در پی آشنایی‌های مجازی رخ می‌دهد، اظهار می‌کند: در موارد متعددی ملاحظه ‌می‌شود شخص بزه‌دیده با بی‌دقتی و نادیده گرفتن هشدارهای قضایی و انتظامی، اسباب گرفتاری خود و اطرافیانش را فراهم می‌کند.

وی به یکی از پرونده‌های در دست اقدام اشاره و عنوان می‌کند: در این پرونده با مجموعه کاملی از جرایم مانند انواع کلاه‌برداری، سرقت، رابطه نامشروع و انتشار تصاویر مبتذل و مستهجن مواجه هستیم. نکته جالب این است که همه این جرایم بر مبنای آشنایی و جلب اعتماد بزه‌دیدگان در فضای مجازی صورت گرفته است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد می‌گوید: متهم (ح.ح) که دارای سوابق فراوان کیفری بوده و گاه با نام مستعار «احسان» نیز خود را معرفی می‌کرده، قربانیان خود را از طریق فضای مجازی شناسایی و پس از جلب اعتماد و قرار حضوری با عنوان همکاری شغلی، دوستی یا آشنایی به منظور ازدواج، اقدام به سرقت اموال و طلاجات و برقراری رابطه نامشروع با قربانیان و تهیه عکس و فیلم از نامبردگان می‌کرده تا نتوانند شکایت کنند.

بهشتی ادامه می‌دهد: وی همچنین در مواردی کارت عابر بانک بزه‌دیدگان را نیز به زور دریافت و آن را تخلیه کرده است. در یک مورد نیز کارت بانکی شاکیه و خواهر وی را دریافت کرده و از آن به منظور واریز و برداشت وجوه حاصل از کلاه‌برداری (پولشویی) بهره برده است. یکی دیگر از اقدام‌های مجرمانه متهم، کلاه‌برداری در قالب آگهی اجاره سوئیت و اماکن اقامتی و دریافت بیعانه و پاسخگو نبودن به افراد و بلاک کردن آنان بوده است!

 معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد با بیان اینکه بخش دیگری از جرایم مهم این فضا مربوط به آگهی‌های استخدام به خصوص استخدام بانوان به عنوان منشی است، متذکر می‌شود: در موارد فراوانی پس از حضور اشخاص، اقدامات مجرمانه از قبیل سرقت طلاجات رخ می‌دهد و حتی در یک پرونده، فرد پس از برقراری ارتباط نامشروع و اقدامات مجرمانه نسبت به فیلم‌برداری از بزه‌دیده اقدام کرده، سپس با تهدید به انتشار فیلم و عکس، وی را از طرح شکایت منصرف و حتی در برخی موارد بارها عمل مجرمانه خود را تکرار کرده است.

بهشتی بیان می‌کند: بارها هشدار داده شده شهروندان در مواجهه با تبلیغات فضای مجازی پیش از رؤیت کالا و انجام تحقیقات لازم، از هرگونه پرداخت وجه به عنوان بیعانه یا هر عنوان دیگر جداً خودداری کنند. با این حال هنوز بسیاری از اشخاص به این مهم توجه نمی‌کنند و بخش عمده‌ای از مراجعه‌های روزانه به مراجع انتظامی و قضایی مربوط به همین مسئله است.

وی با بیان این نکته که در بیشتر موارد بزه‌دیدگان، قربانی ساده‌لوحی یا طمع خود می‌شوند، اکیداً توصیه می‌کند: افراد نسبت به رعایت توصیه‌های قضایی و انتظامی اهتمام ویژه داشته باشند و از ملاقات حضوری با افرادی که در فضای مجازی با آن‌ها آشنا شده‌اند، خودداری کنند. یکی از شایع‌ترین راه‌های تجاوز به عنف، سوءاستفاده از موقعیت شخصی است. بنابراین هنگام مواجهه با آگهی جذب منشی و... پیش از مراجعه و شروع به کار، تحقیقات کافی را انجام داده و اطمینان حاصل کنید. از در اختیار گذاشتن تلفن همراه، دوربین و عکس خود به افراد نامطمئن خودداری کنید. هنگام احساس ناامنی و تهدید افراد به انتشار فیلم، تصاویر و اطلاعات شخصی، مراتب را سریعاً به پلیس اطلاع دهید. برای خرید کالایی که از طریق فضای مجازی تبلیغ شده، از پرداخت وجه بیعانه، پیش از اطمینان خودداری کنید.

بهشتی تأکید می‌کند: شهروندان از خرید کالایی که با تبلیغات در فضای مجازی با آن آشنا شده‌اند و عرضه آن در محل‌های غیر عمومی است، خودداری کنند. افراد سودجو با استفاده از صفحات مجازی نامعتبر و یا آیدی‌های ناشناس، با انتشار پیام‌هایی مثل اجاره منزل، استخدام با حقوق و مزایای عالی از طریق سایت دیوار یا شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام اقدام به شناسایی و اغفال سوژه‌های خود می‌کنند و با این شگرد، کلاه‌برداری‌های متعددی انجام می‌دهند. بنابراین لازم است افراد هنگام مواجهه با این‌گونه آگهی‌ها، در صورت بروز هرگونه مشکل، مراتب را سریعاً به پلیس اطلاع دهند. 

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.