مدیرعامل توتال با یادآوری اینکه پارسال از آنجا که اروپایی‌ها پولی برای خرید ال‌ان‌جی نداشتند به سراغ مصرف زغال‌سنگ رفتند، گفت: آن‌ها از ما می‌پرسیدند چرا بیشتر روی منابع تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم. پاسخم این است که ما برای سود بیشتر و متناسب با نیاز بازار باید تقاضای امروز انرژی را پاسخ دهیم.

اعتراف توتال به دست خالی اروپا در حوزه انرژی/ پسرفت اروپا از گاز به زغال‌سنگ

به گزارش قدس آنلاین از وزارت نفت، پاتریک پویان بعدازظهر امروز (چهارشنبه، ۱۴ تیرماه) در نخستین میزگرد بلندپایه هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک با عنوان سه‌گانه پایداری انرژی (امنیت انرژی، مقرون‌به‌صرفه بودن انرژی، کاهش آلاینده‌ها) بر تنوع‌بخشی و دسترسی کشورهای اروپایی به انواع انرژی تأکید کرد و گفت: تنش‌های بین روسیه و اوکراین این کشورها را به سمت ابتکارهای تازه سوق می‌دهد، زیرا انسان فقط زمانی دست به خلق نوآوری می‌زند که مجبور باشد؛ از این رو ما هم به سمت تنوع‌بخشی در حوزه انرژی رفته‌ایم.

وی ادامه داد: موضوع بعدی، پایداری تأمین انرژی است. اگر می‌خواهیم ۸۰ درصد مصرف انرژی فسیلی را کمتر کنیم، باید دقت کنیم نیاز انرژی به‌دلیل افزایش جمعیت افزایش یافته است؛ از این‌رو نباید رویاپردازی کنیم. هم‌اکنون سهم انرژی‌های کم‌کربن در جهان ۱۰ درصد است و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که یک‌شبه همه شرایط متحول شود، بنابراین باید با یک نگاه واقع‌بینانه ابتدا آلاینده‌های سامانه موجود را کاهش دهیم و همزمان در سامانه‌های نو، مصرف کربن کمتر را ایجاد کنیم.

مدیرعامل توتال تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاری در نفت و گاز کم شود، بلافاصله این سرمایه‌گذاری به انرژی‌های نو منتقل نمی‌شود و در نتیجه قیمت‌ها افزایش خواهد یافت، در این زمینه باید به وضع اخیر اروپا توجه کنیم.

پویان با یادآوری اینکه پارسال اروپایی‌ها پولی برای خرید ال‌ان‌جی نداشتند از این‌رو به سراغ مصرف زغال‌سنگ رفتند، گفت: آن‌ها از ما می‌پرسیدند چرا بیشتر روی منابع تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم. جواب من این است که ما برای سود بیشتر و متناسب با نیاز بازار باید تقاضای امروز انرژی را پاسخ دهیم نه آینده را.

گاز، تنها یک پل برای آینده انتقال انرژی نیست

محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) با تأکید بر اینکه گاز تنها پلی برای آینده انتقال انرژی نیست، بلکه یک مقصد است، گفت: این حامل انرژی نقش بی‌نظیری در کربن‌زدایی از فعالیت‌ها در زمینه تولید سوخت‌های فسیلی داشته است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۷ درصد از برق جهان با استفاده از زغال‌سنگ که سوخت پاک به شمار نمی‌آید، تولید می‌شود، افزود: به همین دلیل است که معتقدم گاز در حقیقت آینده انرژی جهان را متحول خواهد کرد.

ظرفیت تولید انرژی پاک تا سال ۲۰۲۵ سه برابر می‌شود

فرانچسکو لاکامرا، دبیرکل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در این نشست با اشاره به اینکه حرکت به سمت انرژی پاک با همراهی هیدروژن به سرعت ادامه دارد، تصریح کرد: هم اکنون در این میان مسئله اصلی سرعت و مقیاس این حرکت است، زیرا ظرفیت تولید انرژی پاک تا سال ۲۰۲۵ میلادی باید سه برابر شود.

افزایش قیمت انرژی بازگشت به عصر زغال‌سنگ/ هشدار درباره نبود سرمایه‌گذاری در صنعت نفت

در ادامه امین ناصر، مدیرعامل شرکت سعودی آرامکو عربستان، نیز در این نشست گفت: امروزه جهان به همه نوع منابع انرژی نیاز دارد، زیرا مصرف انرژی هر ساله رو به افزایش است؛ از این‌رو یک راه‌حل ثابت برای همه کشورها در این زمینه وجود ندارد. با افزایش قیمت انرژی بازگشت به مصرف زغال‌سنگ و افزایش تقاضای این حامل انرژی ناپاک اتفاق می‌افتد.

وی با تأکید بر اینکه امروزه درباره هیدروژن زیاد صحبت می‌کنیم، گفت: اما آیا می‌توان آن را با بشکه‌های نفت خام مقایسه کرد؟

وی ادامه داد: اگر مقایسه و معادل‌سازی کنیم، هزینه تولید هر تُن هیدروژن به معنی پرداخت ۳۲۵ دلار برای هر بشکه نفت است، چند کشور می‌توانند این هزینه را برای هر بشکه نفت پرداخت کنند؟!

مدیرعامل آرامکو اذعان کرد: قیمت بالای تولید هیدروژن کشورها را به سمت استفاده از زغال‌سنگ سوق می‌دهد، شما نمی‌توانید یک لباس را برای همه آدم‌ها و کشورها یکسان بدوزید! امسال بر اساس پیش‌بینی‌های معتبر بین‌المللی تقاضای نفت خام ۲ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داشت.

ناصر یادآور شد: ظرفیت اضافه تولید در حال کمتر شدن است و این یعنی کشورها به کف تولید رسیده‌اند. اگر برای سرمایه‌گذاری اقدامی نشود به مشکل بر خواهیم خورد.

ناصر با بیان اینکه درآمد سرانه در قاره آسیا بیشتر شده است و به‌طور طبیعی تقاضای سوخت افزایش می‌یابد، افزود: بخش زیادی از مردم دنیا هنوز به منابع انرژی دسترسی کافی ندارند و ما نمی‌توانیم آن‌ها را برای بازگشت به مصرف زغال‌سنگ سرزنش کنیم.

مخارج بالای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت

جیم بورکهارد، رئیس بخش تحقیقات بازارهای نفت و انرژی مؤسسه «اس‌اندپی گلوبال کامودیتی اینسایت» نیز در این نشست با اشاره به افزایش تولید نفت در جهان طی سال‌های اخیر گفت: آمریکا، کانادا، مکزیک، چین و نروژ امسال در مجموع تولید روزانه خود را ۲ میلیون بشکه افزایش داده‌اند، اما تقاضا لزوماً در بازارهای جهانی این مقدار افزایش نیافته است. از سوی دیگر صنعت نفت هم‌اکنون با مخارج بالاتر برای سرمایه‌گذاری روبه‌روست.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.