نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به نقش و اهمیت رسانه ها در جهان اسلام گفت: رسانه ها می توانند شکاف های فکری و اجتماعی را میان مسلمانان زدوده و باعث تقریب هر چه بیشتر آنها شوند.

حجت الاسلام نواب: رسانه‌ها باعث نزدیکی مسلمانان و از بین رفتن شکاف‌های فکری می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب در همایش نقش رسانه‌ها در تحکیم وحدت اسلامی در جهان اسلام که در مکه مکرمه برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: براساس آیات قرآن وحدت امت سبب مصونیت دین، تایید الهی و نصرت است و نعمتی است که هیچ مسئله ای با آن برابری نمی کند. قرآن کریم حفظ وحدت و پیشگیری از هرگونه تفرفه را فلسفه تشریع دین و بعثت پیامبران معرفی کرده و مسلمانان را از تفرقه اینگونه برحذر می دارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب راهکار وحدت را هوشیاری در برابر توطئه های تفرقه انگیز دشمن و ایجاد نهضتی درونی در برابر این توطئه ها می داند، گفت: ایشان می فرمایند: « در آنجایی که بهانه اختلاف هست و دشمن می تواند آنجا مستمسکی برای اختلاف درست کند، بیشتر مواظب باشید. در مساله مذهب و اختلافات مذهبی که قرن های متمادی دشمنان از آن سوء استفاده کردند بیشتر باید مواظب باشید؛ هم شیعه باید مواظب باشد و هم سنی.»

حجت الاسلام والمسلمین نواب خاطرنشان کرد: امروز جهان اسلام راهی جز حرکت بر محور اسلام ندارد. توجه به نقاط مشترک، چنگ زدن به ریسمان الهی، مراجعه به سنت پیامبر(ص)، مراعات حقوق برادری، اصلاح ذات البین و جلوگیری از توهین به مقدسات از جمله عواملی است که می تواند زمینه تحکیم وحدت اسلامی را فراهم سازد.

وی با طرح این پرسش که «این اتفاق مهم در جهان سراسر متلاطم فعلی چگونه و با چه ابزارهایی می تواند اتفاق بیفتد؟» گفت: برای پاسخ به این دغدغه اساسی باید به یک کلید واژه اساسی در حوزه امت سازی توجه نمود و آن هم افکار عمومی است. این پدیده شگرف و پویا که سرنوشت جوامع را رقم می زند به موتوری می ماند که چرخ های ماشین اجتماع را به چرخش در می آورد که سوخت این ماشین رسانه است.

سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: رسانه ها چنان در تار و پود زندگی بشر رخنه کرده اند که امروز زندگی انسان ها کاملا به آنها وابسته شده است. طی چندین دهه اخیر نقش رسانه‌ها در آموزش، تربیت و کنترل و مدیریت افکار عمومی به حدی مهم بوده که برخی رسانه ها را هدایتگران اصلی جوامع دانسته اند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با طرح پرسش دیگری مبنی این که «رسانه‌ها به عنوان سوخت موتور تحرک اجتماعی چه نقشی در وحدت بین امت اسلامی ایفا می کنند؟» سخنان خود را اینگونه ادامه داد: طبعا باید ازدو بعد سلبی و ایجابی در شکل گیری وحدت اسلامی یاد کرد زیرا رسانه می تواند با نقش مثبت و ایجابی خود، شکاف های فکری و اجتماعی را میان مسلمانان زدوده و باعث تقریب هر چه بیشتر میان مسلمانان شود و از سوی دیگر رسانه می تواند مروج تفاوت های مذهبی و فرقه ای بوده و با نوع خاصی از تولید محتوا، به تعارض های درونی دینی میان فرق مختلف اسلامی دامن بزند و آنان را به تقابل هر چه بیشتر در برابر یکدیگر بکشاند و آتش اختلاف و تفرقه را شعله ور سازد.

وی در مورد نقش رسانه ها در تحکیم وحدت اسلامی در جهان اسلام به چند نکته اشاره کرد و افزود: اولین موضوع آموزش است. رسانه ها راهی موثر برای آموزش گروه های بزرگ جمعیتی هستند، توان پوشش تمام افراد ، جمعیت های مد نظر و حتی لایه های پنهان را دارند و از این رو قدرت تاثیرگذاری زیادی بر هنجارهای جوامع دارند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب از «توسعه و تبیین آگاهی» به عنوان دومین عامل نام برد و خاطرنشان کرد: راه های زیادی برای توسعه و تبین آگاهی در بین افراد جامعه وجود دارد. در این میان رسانه ها به عنوان ابزاری موثر و یک کارگزار فرهنگی نیرومند می توانند در حوزه‌هایی مانند «سرعت گسترش، هزینه های بسیار پایین، مدیریت غیرمتمرکز، ساختار گریزی، برجسته سازی و جذاب سازی مفاهیم مورد تاکید، اقناع سازی عمومی و تثبیت سازی مفاهیم و هنجارها در قالب تبین کلام گفتمان جهان اسلام یعنی وحدت اسلامی» اقدامات گسترده ای را به سرانجام برساند.

وی «اجرا و تاثیرگذاری» را به عنوان سومین عامل نام برد و در توضیح آن گفت: رسانه ها با توجه به توانمندی هایی که دارند یکی از عوامل بسیار مهم در دگرگونی ارزش ها و باورها و معیارهای ملی و فراملی هستند. قدرت رسانه در ساماندهی و کنترل افکار عمومی و تاثیرگذاری بر سیاست، فرهنگ و افکار ملت ها آن چنان اهمیت یافته است که می توان بدون اغراق ادعا کرد هیچ نیرویی در دنیای امروز بالاتر از آن نیست و اگر این نیروی اجتماعی به مولفه های تعهدی و اخلاقی دینی و اعتق و اعتقادی نیز مسلح باشد طبیعا از پتانسیل تاثیرگذاری شگرفی نیز برخوردار خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه دارد: عصر حاضر عصر حاکمیت رسانه ها بر افکار عمومی است و توسعه در عرصه های مادی و معنوی بدون رسانه امری سخت و تا حدودی محال به نظر می رسد. چرا که دنیای امروز دنیای شبکه اطلاعاتی است که انحصار اطلاعات را در هم شکسته و سکویی برای دسترسی همگانی فراهم آورده است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در پایان گفت: این وضعیت می تواند یک فرصت مغتنم برای کشورهای اسلامی باشد که با حفظ و بهبود و تثبیت ارزش های اسلامی بستر وحدت اسلامی و شکل گیری امت اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی را فراهم آورند که زمینه ساز تعالی بشر در عرصه‌های دنیوی و اخروی باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.