به مناسبت عید غدیر خم در شهرستان ساوه جشن بزرگ یک کیلومتری از شب گذشته آغاز و به مدت سه شب به همت مردم و مسئولین برگزار می‌شود.

آغاز جشن بزرگ یک کیلومتری غدیر در ساوه

به گزارش قدس انلاین، ساوجی ها امسال همانند سنوات گذشته جشن‌های خود را با عید سعید غدیر خم در ۱۰ نقطه شهر شروع کردند و در سه روز منتهی به این عید در ویژه برنامه جشن یک کیلومتری در پیاده راه امام خمینی (ره) گرد هم آمده اند.

این جشن که به همت هیأت‌های مذهبی و در حد فاصل میادین امام خمینی (ره) و شهدا برنامه ریزی شده از عصر چهارشنبه ۱۴ تیر ماه آغاز شد که در آن حدود ۲۰ هیأت با برپایی غرفه‌ها و موکب ها به عاشقان امامت و ولایت ارائه خدمت کردند.

آغاز جشن بزرگ یک کیلومتری غدیر در ساوه

غرفه داران و اعضای هیأت‌های مذهبی در کنار تهیه و توزیع شیرینی و شربت کودکان را نیز فراموش نکرده بودند به گونه‌ای که در چند موکب مسابقات نقاشی کودکانه با موضوع امامت و ولایت نیز برپا شده بود و جامعه مخاطب این اقدام با شور و اشتیاق به دنبال خلق نقاشی‌هایی بودند که نشان از عشق آنان به اهل بیت عصمت و طهارت بود.

همچنین متولیان امر این جشن کودکان و نوجوانان را میدان دار این بزم کرده بودند به گونه‌ای که ۲ گروه سرود عقیق ویژه پسران و حضرت زینب (س) ویژه دختران نیز در خلال این سرور سرودهایی در مدح امام علی (ع) را می‌خواندند.

آغاز جشن بزرگ یک کیلومتری غدیر در ساوه

به گفته دبیر ستاد غدیر شهرستان ساوه این جشن عصر پنجشنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ تیرماه نیز از ساعت ۱۷ میزبان عاشقان اهل بین عصمت و طهارت (ع) است.

حجت الاسلام معین شرافتی افزود: توزیع بیش از ۵۰ هزار پرس غذای گرم و یک هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی از دیگر برنامه‌های محوری است که ساوجی ها در این دهه آن را برنامه ریزی کرده اند.

آغاز جشن بزرگ یک کیلومتری غدیر در ساوه

واقعه غدیر از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام (ص) هنگام بازگشت از حجة الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در غدیر خم، امام علی (ع) را جانشین خود معرفی کرد. حاضران در آن واقعه که بزرگان صحابه نیز در میان‌شان بودند، با امام علی (ع) بیعت کردند.

در احادیث شیعه تعابیری هم، چون عیدُاللهِ الاکبر (بزرگترین عید الهی)، عید اهل بیت محمد (ص)، و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای این روز به کار رفته است. شیعیان در سراسر جهان این روز را گرامی داشته و جشن می‌گیرند.

آغاز جشن بزرگ یک کیلومتری غدیر در ساوه

واقعه غدیر پیامبر اکرم (ص) در ۲۴ یا ۲۵ ذی‌القعده سال ۱۰ هجری، همراه با هزاران نفر برای به جای آوردن مناسک حج، از مدینه به طرف مکه حرکت کرد. از آنجا که این حج، آخرین حج پیامبر (ص) بود به حجة الوداع مشهور شد. وقتی اعمال حج پایان یافت و پیامبر (ص) همراه مسلمانان مکه را ترک و به طرف مدینه حرکت کرد، ۱۸ ذی‌الحجه به غدیر خم رسیدند، جبرئیل آیه تبلیغ را بر پیامبر (ص) نازل کرد و از جانب خداوند، به رسول خدا (ص) امر نمود تا علی (ع) را به عنوان، ولی و وصی بعد از خود، به مردم معرفی کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.