شرکت فروسیلیس ایران در سمنان به دلیل آلایندگی و فرار لحظه‌ای غبار، سال گذشته و اوایل امسال به طور مکتوب از سوی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اخطار دریافت کرد.

نگرانی‌ها از ماجرای ادامه‌دار آلایندگی فروسیلیس در سمنان

به گزارش قدس آنلاین، برخی دوست‌داران محیط زیست و مردم خطه کویری سمنان نسبت به آلایندگی شرکت فروسیلیس ایران واقع در شهرک صنعتی بزرگ سمنان دغدغه‌ دارند و رفع آلایندگی و ممانعت از صدور مجوز خط توسعه برای فعالیت این شرکت تولیدی را خواهان هستند.

کارخانه فروسیلیس ایران در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در دهه ۶۰ در فاصله ۱۱ کیلومتری شهر سمنان و به دور از تراکم جمعیتی ایجاد شد و اکنون با توسعه شهر، تغییرات اقلیمی و جهت وزش باد آلایندگی این شرکت بیشتر به تراکم جمعیتی شهر سمنان نزدیک شده است که مردم سمنان نسبت به فعالیت و آلودگی این شرکت دغدغه‌مند و خواستار رفع آلایندگی و جلوگیری از صدور مجوز توسعه این واحد تولیدی هستند.

شرکت فروسلیس ایران واقع در شهرک صنعتی سمنان روزانه ۸۵ تن و سالانه ۲۵ هزارتن فروآلیاژ تولید می‌کند که ماده اولیه صنایع فولاد کشور محسوب می شود. به اذعان مسوولان شرکت فروسیلیس ایران در سمنان ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن غبار به ازای تولید هر تن فروآلیاز کوره فروسیلیس تولید می‌شود و غبار سیلیسی از آلاینده‌های خطرناک و بیماری‌زا محسوب می شود.

نگرانی مردم درباره توسعه و فعالیت شرکت فروسلیس ایران در سمنان

شرکت فروسیلیس ایران در سمنان روزانه در فرایند سوزاندن، دی اکسید کربن تولید می‌کند و از کربن دی اکسید تولیدی برای تسهیل در ذوب سنگ سیلیس بهره‌ می‌گیرد. مشکل از اینجا آغاز می‌شود که ذوب سیلیس با تولید غبار آلاینده همراه است، اما این غبار از طریق لوله‌ای قبل از دودکش و دریچه خروج مواد به واحد غبارگیر منتقل می‌شود و با کمک فیلترهای مخصوص این غبار به صورت کریستال و با عنوان میکرو سیلیکا استحصال می‌شود. تا اینجا مشکلی نیست، اما روند غبارگیری و تولید سیلیس به روش مطابق استاندارد محیط زیست و بدون آلایندگی زمان‌بر است و متاسفانه گاهی به دلیل دلایل فنی مانند افزایش ظرفیت کوره و ضرورت تسریع در تخلیه مذاب سیلیسو یا پاره شدن کیسه های غبارگیر، ناچار دودکش‌ها باز و غبار به سرعت خارج و به صورت مستقیم وارد هوای شهر می‌شود و به همین دلیل به این جریان «فرار لحظه‌ای غبار» هم گفته می‌شود.

اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان به صورت برخط آلایندگی این شرکت را پایش می‌کند و به دلیل فرار لحظه‌ای غبار و آلایندگی، به این شرکت برای رفع آلایندگی سال گذشته و اوایل امسال اخطار مکتوب ابلاغ کرد و شرکت فروسیلیس ایران در سمنان نیز با قبول آلایندگی، برنامه زمان‌بندی به محیط زیست برای رفع آلایندگی به صورت مکتوب تحویل داد که پایان شهریور امسال آخرین فرصت رفع آلایندگی است و در صورت محقق نشدن تعهد در مدت زمانی که خود شرکت زمانبندی را برنامه‌ریزی و خوداظهاری کرده است، این شرکت در فهرست صنایع آلاینده قرار می‌گیرد و برای برخورد با تخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

مسوولان فروسیلیس در نشست با اصحاب رسانه‌ چه دلایلی آوردند؟

طبق تعریف سازمان جهانی، مدت زمان آلودگی و تداوم آلودگی فاکتور تعیین کننده در سلامت است و اکنون مردم سمنان اذعان و احساس نگرانی می‌کنند و می‌گویند اخطارهایی که در سال گذشته و اوایل امسال شرکت فروسیلیس ایران در سمنان دریافت کرد، نشان می‌دهد این واحد تداوم آلایندگی خطرناک ناشی از ذوب سیلیس دارد.

بنا به شنیده ها، مسوولان شرکت فروسیلیس روز چهاردهم تیرماه در دیدار غیررسمی با حضور انتخابی برخی اصحاب رسانه سمنان گفتند «فروسیلیس ایران در سمنان مورد بی مهری و هجمه‌های رسانه‌ای قرار دارد، مگر واحدهای آلاینده دیگر در سمنان وجود ندارد که همه انگشت‌های اشاره رو به این شرکت است؟ ۹ ماه سال جهت وزش باد طوری است که غبار از شهر دور می‌شود، بقیه ماه‌های سال درست است وزش باد به سمت شهر سمنان است، اما به دلیل قطعی برق، شرکت با تمام ظرفیت فعالیت ندارد.»

اثرات خطرناک آلودگی هوا بر سلامت از نظر پزشک فوق تخصص ریه

فوق تخصص بیماری‌های ریه در استان سمنان با بیان اینکه ذرات۲ میکرومتر تا ۲۰ میکرومتر قابل نفوذ در ریه هستند، ابراز داشت: تجمع آلودگی و ذرات غبار در درازمدت در بدن انسان به دستگاه تنفس آسیب می‌زند و موجب بروز بیماری می‌شود.

فرهاد ملک با اشاره به اینکه ذرات پنج تا ۳۰ میکرومتر در انتهای راه‌های هوایی در بدن انسان انباشت می‌شود، افزود: ذرات غبار و اجرام بعد از انباشت و تجمع در دستگاه تنفسی انسان در درازمدت بسته به اینکه اجرام از چه نوعی هستند، ممکن است منجر به بروز واکنش‌های شیمیایی و بیماری‌های سخت شود و یا خنثی بماند.

فوق تخصص بیماری‌های ریه در استان سمنان تاکید کرد: بستن در و پنجره و پرهیز از فعالیت و حضور در اماکن عمومی برای گروه‌های پرخطر مانند کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری خاص، در روزهایی که آلودگی از حد مجاز فراترمی‌رود به منظور حفظ سلامت ضروری است.

مردم از آلودگی شرکت فروسیلیس چه می‌گویند؟

برخی شهروندان سمنان و کاربران در فضای مجازی مدعی هستند شرکت فروسیلیس ایران در سمنان از سال‌های گذشته آلاینده بود و این موضوع را کارگران شرکت درباره خروج لحظه‌ای غبار شهادت می‌دهند و حتی شماری از کارگران بخش تولید به دلیل آلایندگی مشمول قانون سختی کار شدند.

برخی خبرنگاران نیز اظهار می کنند در نشست‌های خبری طی سال‌های گذشته مسوولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان به صورت غیررسمی اعلام می‌کردند شرکت فروسیلیس ایران در سمنان به دلیل فرار لحظه‌ای غبار آلاینده است، اما امکان رسانه‌ای شدن موضوع وجود ندارد.

برخی مردم سمنان و مسوولان معتقدند درست است که شرکت فروسیلیس ایران در سمنان در اشتغالزایی و ارزآوری نقشی مهم دارد، اما آیا سلامت نیروی انسانی با توجه به بحران جوانی جمعیت در کشور و به ویژه در استان سمنان بر صنعت ارجحیت ندارد؟

برخی مردم سمنان می‌گویند بیکار باشیم و صادراتی وجود نداشته باشد، بهتر از آن است که بیمار باشیم و آنچه که از اشتغال در فروسیلیس درآمد داریم، در بلندمدت صرف درمان و علاج بیماری کنیم.

توسعه واحد تولیدی بدون مجوز محیط زیست خلاف قانون است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان چندی پیش در نشست خبری در پاسخ به دغدغه خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسوولان، درباره آلایندگی شرکت فروسیلیس ایران در سمنان گفت: توسعه شرکت فروسیلیس و هر شرکت دیگری طبق قانون منوط به استعلام‌ حفاظت محیط زیست است و اگر مجوز وجود نداشته نباشد، خلاف است.

یادگار احمدی افزود: اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان ضابط قضایی است و می‌تواند نسبت به صدور مجوز توسعه برای ملاحظات زیست‌محیطی موافقت یا مخالفت کند.

وی تصریح کرد: مجوز طرح توسعه شرکت فروسلیس مربوط به سال ۹۳ است و طی ۶ ماه گذشته مجوز جدیدی صادر نشده است و طبق قانون اعتبار مجوزها یکساله است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: حفاظت محیط زیست نسبت به فعالیت شرکت فروسیلیس سمنان نظارت کامل و پایش برخط دارد و اظهار نظر درباره آلایندگی این واحد تولیدی برای تصمیم‌گیری باید مکتوب اعلام شود.

مردم سمنان در انتظار اعلام نظر دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست بهار امسال در سفر به استان سمنان گفت: طرح توسعه شرکت فروسیلیس در سمنان در صورت ایجاد مشکلات زیست‌محیطی از سوی این سازمان مجوز نمی‌گیرد.

علی سلاجقه در نشست با جمعی از مطالبه‌گران سمنان در سالن اجتماعات اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: سمنان آلایندگی گرد و غبار دارد و آلایندگی صنعتی آزاردهنده ندارد، اما باید اهتمام بر استقرار صنایع پاک باشد تا در آینده نیز مشکلی ایجاد نشود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان نیز درباره مجوز توسعه شرکت فروسیلیس اظهار کرد: جمعی از مطالبه گران سمنان در دیدار اخیر با رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه سفر به سمنان، ممانعت از صدور مجوز توسعه برای شرکت فروسیلیس را به منظور حفظ سلامت جامعه خواستار شدند که اکنون وضعیت آلایندگی این شرکت از سوی مدیرکل دفتر ارزیابی و نظارت سازمان محیط زیست در دست بررسی است و به زودی نظر سازمان محیط زیست در این خصوص اعلام می‌شود.

نشستی که اهالی رسانه از آن اخراج شدند

گفتنی است، طی روزهای گذشته، نشستی با حضور محمدعلی کیپور مدیر عامل فروسیلیس سمنان، تعدادی از اهالی رسانه(با معیار انتخاب نامعلوم)، مجتبی قندالی معاون محیط زیست اداره کل و ضیایی رییس محیط زیست شهرستان سمنان برگزار شد و در نهایت و طبق روایت‌ها، مدیرعامل شرکت فروسیلیس مطالبه‌گران شهرستان سمنان را از جلسه اخراج کرد. مسوولان این شرکت اظهار داشتند آن چیزی که برخی نسبت به آلایندگی شرکت فروسیلیس اذعان می‌کنند، درست نیست؛ تمام قوانین زیست محیطی در این شرکت رعایت می‌شود و در تمام مناطق شرکت که احتمال خروج غبار وجود دارد، حتی قسمت سنگ‌شکن فیلتر وجود دارد.

به اذعان مسوولان شرکت فروسیلیس ایران در سمنان این شرکت مرغوب‌ترین نوع فروسیلیسیم ۷۵ درصد را تولید ‌می کند و مدیرعامل شرکت فروسیلیس سمنان در یک تور رسانه ای به خبرنگاران گفته بود: این واحد تولیدی از تولیدکنندگان ارزآور برای کشور محسوب می شود و ۱۰ میلیون یورو صادرات سال ۱۴۰۰ داشت.

کیپور با اشاره به فعالیت ۳۰۰ نفر در این واحد تولیدی، افزوده بود: شرکت فروسیلیس ایران سالانه ۲۵ هزارتن فروآلیاژ تولید می‌کند که ماده اولیه صنایع فولاد کشور محسوب می شود.

نقش و اهمیت تولیدات شرکت فروسیلیس

 شرکت فروسلیس ایران واقع در شهرک صنعتی سمنان سالانه ۲۵ هزارتن فروآلیاژ تولید می‌کند که ماده اولیه صنایع فولاد کشور محسوب می شود و کشورهای اروپایی مانند فرانسه، و ترکیه، ارمنستان و آذربایجان، مقصد صادراتی این واحد تولیدی هستند و برخی دوست‌داران محیط زیست نسبت به آلایندگی این شرکت دغدغه‌ دارند و خواستار ممانعت از صدور مجوز خط توسعه برای فعالیت این شرکت تولیدی هستند.

فروسیلیس یک فروآلیاژ است که خلوص سیلیس آن بالا است و به همین منظور برای افزایش سیلیس آن را به مذاب اضافه می کنند. فروسیلیس در صنعت متناسب با درجه (خلوص) و سایز از یکدیگر متمایز می شوند. هرچه میزان درصد سیلیس و عناصر جزیی در این محصول بیشتر یا کمتر باشد، خلوص آن نیز متغییر است.

همان گونه که آهن از سنگ آهن، آهن یا ضایعات فولادی به دست می آید، سیلیس نیز از کلوخه های کوارتزیت به دست می آید. به طور کلی از فروسیلیس ها در صنایع فولادی، ریخته گری و سایر تولیدات صنعتی استفاده می شود. کاربردهای آن بنا بر درجات و خلوص آن متفاوت است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.