در حالی که مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، ساخت راستگرد در تقاطع میلاد را باعث افزایش احتمالی تصادف با عابران پیاده می‌داند، رئیس پلیس راهور مشهد این کار را بهترین تصمیم در جهت روان سازی ترافیک عنوان می‌کند.

اختلاف نظر مسئولان برای ساخت یک راستگرد در مشهد

به گزارش قدس خراسان، «راستگردها در تقاطع‌های پرتردد برای عابران پیاده خطرناک هستند، اگر در این تقاطع پس از عقب‌نشینی مدرسه و تعریض خیابان، راستگرد ایجاد شود جان عابران پیاده در معرض خطر قرار می‌گیرد، به خصوص وقتی راستگرد آزاد باشد و خودروها هم در حاشیه اقدام به پارک کنند دید رانندگان در مورد عابران پیاده کم و موجب تصادف می‌شود» این‌ها بخشی از گلایه‌های یکی از شهروندان دغدغه‌مند مشهد در خصوص ساخت راستگرد در تقاطع امامت- استقلال است.

احسان منصوریان که مدیر کانون هم‌رکابان شهری و یک فعال اجتماعی است و حدود یک ماه پیش یکی از بستگان نزدیک خود را در تصادف از دست داده است، در تماس با تحریریه روزنامه قدس ضمن تأکید بر مخالفت آیین‌نامه طراحی راه‌های شهری با ایجاد راستگرد در مناطق پرتردد، می‌گوید: در راستگرد یکی از تقاطع‌های نزدیک بیمارستان امام رضا(ع) دایی بنده که راکب دوچرخه بود بر اثر گردش به راست یک خودرو جان خود را از دست داد؛ این تقاطع مشابه تقاطع امامت و استقلال است و جان عابران پیاده را تهدید می‌کند.

رأی منفی سازمان ترافیک به راستگرد تقاطع میلاد

ابتدا موضوع را از مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد پیگیری می‌کنیم؛ علی سمیعی در این خصوص تشریح می‌کند: راستگردها بسته به نوع تقاطع، حجم عابر پیاده و نوع کاربران و خیابان با هم متفاوت هستند، در برخی تقاطع‌ها ممکن است راستگرد نیاز باشد و در برخی تقاطع‌ها نیز ممکن است ضرورتی نداشته باشد اما به طور کلی کاربران غالب تقاطع، نقش تعیین‌کننده‌ای در این موضوع دارند مثلاً در تقاطع‌های خودرومحور ساخت راستگرد لازم است اما در تقاطعی که داخل بافت متراکم قرار دارد و حجم عابر پیاده بالاست اولویت با عابران پیاده است و باید راستگردها حذف شوند؛ چراکه دید رانندگان به عابران کم است و احتمال برخورد و تصادف زیاد است بنابراین یک نسخه واحد برای همه تقاطع‌ها وجود ندارد. وی با بیان اینکه در راستگردها پارک وسایل نقلیه باید ممنوع باشد، می‌گوید: متأسفانه پارک خودرو در این قسمت‌ها احتمال تصادف با عابران را افزایش می‌دهد.

وقتی از مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص ایجاد راستگرد در تقاطع امامت – استقلال سؤال می‌کنم، این طور پاسخ می‌دهد: طرحی که ما برای این تقاطع ارسال کرده‌ایم بدون راستگرد است؛ چراکه این تقاطع یک تقاطع فعال و با حجم بالای عابر پیاده است و اولویت طراحی طبق آیین‌نامه جدید طراحی راه‌های شهری با عابران پیاده است البته در سه ضلع دیگر این تقاطع طبق آیین‌نامه قدیم راستگرد وجود دارد.

سمیعی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان ترافیک شهرداری مشهد برنامه‌ای برای حذف راستگردهای قدیمی در تقاطع‌های پرتردد دارد یا خیر، اظهار می‌کند: حذف راستگردها اصلاح هندسی است و به مرور این اتفاق می‌افتد. 

وی متذکر می‌شود: سال گذشته ۲۴۵ نفر در تصادفات داخل مشهد فوت شدند که ۵۲درصد از این آمار مربوط به عابران پیاده است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه صرفاً طراحی‌های شهری در این حوادث دخیل نیستند از افزایش نقش خطاهای انسانی خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: برای ساخت راستگرد از طرف شهرداری منطقه درخواستی به دستمان رسیده که باید نظر پلیس را هم در جلسه‌ای جویا شویم اما بعید می‌دانیم پلیس هم موافقت کند.

فوت ۴۰ عابر پیاده در تصادفات مشهد

رئیس پلیس راهور مشهد اما نظر دیگری دارد.سرهنگ عابدینی می‌گوید: مسئولان ترافیک شهرداری در این خصوص تصمیم‌گیرنده هستند، کسانی که نسبت به ساخت راستگرد در این تقاطع انتقاد دارند از دیدگاه خودشان درست است اما بار ترافیکی این تقاطع‌ها از طریق نرم‌افزار محاسبه می‌شود و با آینده‌نگری نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری می‌شود.

وی عنوان می‌کند: شهرداری این ملک را تملک کرده تا بتواند با تعریض و بازگشایی، ترافیک را در این تقاطع روان‌سازی کند، با توجه به مصلحت عموم مردم بهترین تصمیم همین تصمیمی است که برای ساخت راستگرد در این تقاطع اتخاذ شده است. 

طبق گفته رئیس پلیس راهور مشهد، از ابتدای امسال تعداد فوتی‌های تصادفات در این کلانشهر بیش از ۱۰۰ نفر بوده و افزون بر ۴۰ درصد کشته‌شدگان عابران پیاده هستند. 

حدود نیم قرن تأخیر برای عقب‌نشینی! 

مهدی عرفانی، شهردار منطقه ۱۱ مشهد نیز می‌گوید: تقاطع استقلال و امامت که به تقاطع میلاد معروف است طبق طرح تفصیلی خازنی که ۴۵سال پیش مصوب شد باید عقب‌نشینی می‌کرد اما حالا که با آموزش و پرورش و مالک توافق کرده‌ایم باید طرح اجرایی انجام شود و شهرداری منطقه مجری طرح است. اکنون طرحی که از سازمان ترافیک ارسال شده راستگرد ندارد ولی زمانی که برای مجوز اجرای طرح به پلیس راهور مراجعه کردیم، آن‌ها مخالفت صریح کردند و گفتند باید طرح با راستگرد اجرا شود، عین مرقومه پلیس راهور را به سازمان ترافیک تحویل دادیم و حالا منتظر تصمیم نهایی هستیم.

با توجه به اختلاف نظرهای کارشناسی بین متولیان ساخت راستگرد در این تقاطع، به نظر می‌رسد لازم است پیش از هر اقدامی که ممکن است منجر به افزایش تصادفات عابر پیاده شود یا احتمالاً اشکالاتی در محیط زیست به وجود آورد، وضعیت ترافیکی و تصادف عابر پیاده در این محل شفاف شود تا ضرورت ساخت راستگرد در این تقاطع برای شهروندان محرز و افکار عمومی همراه تصمیم نهایی مسئولان شود.

خبرنگار: معصـومـه مؤمـنیـان‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.