فرماندار رفسنجان با اشاره به اینکه مهندسین کشاورزی و مسئولان فنی فروشگاه‌های کود و سم در قبال مردم وظیفه‌ای بالاتر از تأمین سلامت و امنیت غذایی ندارند، گفت: از ۱۴۱ فروشگاه کود و سم در این شهرستان ۲۴ مورد فاقد کارشناس فنی هستند.

هشدار درباره عرضه سموم غیرمجاز کشاورزی در رفسنجان

به گزارش قدس انلاین، حسین رضایی امروز ۱۹ تیرماه در جلسه نظارت بر نهاده‌های کشاورزی رفسنجان اظهار کرد: در تولید محصولات کشاورزی، یکی از مطالبات جدی مردم سامان‌بخشی فروشگاه‌های کود و سموم شیمیایی در این شهرستان است؛ چون با سلامتی مردم و محصول سر و کار دارند.

وی بر وجود کارشناس فنی در فروشگاه‌های کود و سم تأکید کرد و افزود: در تمام فروشگاه‌های کود و سموم شیمیایی کشورهای دیگر، کارشناس فنی وجود دارد و مسائل مربوط به نحوه و چگونگی استفاده سموم و مصرف کودها را در باغات به کشاورزان و متقاضیان توصیه‌های لازم را ارائه می‌دهند.

رضایی تصریح کرد: آن‌ها همچنین در داخل فروشگاه فضای اندکی به عنوان ویترین سموم کشاورزی دارند و به هیچ وجه سموم را داخل فروشگاه انبار نمی‌کنند.

فرماندار رفسنجان در ادامه گفت: چندی پیش برای ساماندهی بر اساس برنامه‌بندی وزارت جهاد کشاورزی، مقرر شد نام فروشگاه کود و سموم شیمیایی به داروخانه گیاه‌پزشکی تغییر یابد و علاوه بر آن حتماً باید پروانه تأسیس و پروانه صلاحیت فنی را داشته باشند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی افزود: همچنین این داروخانه‌ها باید کارشناس فنی آموزش‌دیده جذب کرده باشند تا مسائل مربوط به مصرف کود و سموم شیمیایی را به کشاورزان توصیه کنند.

رضایی بیان کرد: ۱۴۱ داروخانه گیاه‌پزشکی (فروشگاه کود و سم) در رفسنجان وجود دارد که از این تعداد ۲۴ مورد کارشناس فنی ندارند لذا در این فروشگاه‌ها باید کارشناس در رشته‌های زراعت، باغبانی و گیاه‌پزشکی جذب کنند و به آن‌ها  آموزش های لازم توسط نظام مهندسی کشاورزی ارائه شود. همه این داروخانه‌های گیاهپزشکی باید از سازمان نظام مهندسی کشاورزی پروانه تأسیس دریافت کنند و نسبت به اخذ پروانه صلاحیت فنی هم اقدام کنند.

وی تأکید کرد: در این داروخانه‌ها یا مراکز عرضه نباید سم قاچاق و غیرمجاز و تاریخ گذشته به فروش برسد که مطابق قانون با آن‌ها برخورد می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.