انجمن مشاوره در نامه ای انتقاد آمیز به عملکرد سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، دست اندرکاران سازمان را به مناظره دعوت کرد.

نامه انجمن مشاوره به مسئولان سازمان روانشناسی و مشاوره کشور

به گزارش قدس آنلاین، انجمن مشاوره ایران در نامه ای خطاب به مسئولان و دست اندرکاران نظام مشاوره و روان شناسی کشور، از عملکرد آنان انتقاد کرده که متن کامل آن به شرح زیر است.

به نام خداوند حاضر و ناظر

سلام بر مقامات عالی‌مقام و قانون مدار نظام مشاوره و روان شناسی کشور

با آرزوی توفیقات الهی برای خدمت به اعضای صنف و عاقبت بخیری.

خوب است در این ایام که به انتخابات سالم و همه جانبه سازمان در تاریخ 27 مرداد نزدیک می شویم، نکاتی چند را از باب وظیفه و هویت مندی صنفی و شغلی تذکر داده و سوالاتی را مطرح کنیم. زیرا جای تعجب است با کمال تأسف بگوییم که سالها است در این وضعیت به دنبال یافتن راه حلی اساسی  برای رسیدگی به آشوب­‌های روانیِ فراگیرِ موجود در جامعه در یک ساختار منظم و شایسته  مردمی بوده ایم؛ ولی تنها یا با سکوت مواجه شده‌ایم و یا با لابیگری‌های زشت  و سوء استفاده گری های مکرر از قانون هزار سوراخ سازمان، که کاندیدا و مجری و ناظر انتخابات را به یک مرجع واگذار کرده روبرو بوده‌ایم؛ یا  از آنها بدتر با مطالبه گری افراد بی کارنامه ای مواجه شدیم که به جای انسجام بخشی بین اعضای صنف، به دنبال تفرقه بوده اند و با ایجاد جو تلاش کرده اند با بی احترامی به شعور صنف و اعضای آن، شرایط را به نفع خود رقم بزنند! و از قاعده تفرقه بیندازه و حکومت کن بهره مند شوند.

ما سالهاست مانند مادری که فرزندش دم تیغ خودخواهی نامادری است سکوت کرده ایم تا شاید هم خاطر مردم را نگران نکنیم و هم آبروی حرفه ی یاریگر مشاوره و روانشناسی را زیر سوال نبریم ولی صبر هم اندازه ای دارد . بنابراین علی رغم میلمان مجبور به نگارش این نامه سرگشاده شده ایم، باشدکه دست آنها که عادتا از آب گل آلود کرده شان ماهی می گیرند در فضای شفاف به پستوهایشان برگردند.

مقامات عالی مقام! آنچه امروز برای هر مسئول باید روشن باشد، این است که اداره­ ی مسائل روان شناختی مردم از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است. اداره روان شناختی جامعه با اصالت­ دهی به مولفه­‌های روان شناختی، بافت فرهنگی، به ویژه  انسان­ شناختی نیازمند افرادی است که علاوه بر دارا بودن دانش روز روان شناسی با فرهنگ اصیل جامعه به خصوص دغدغه‌های هویتی ایران عزیز آشنا باشد و خود را از منفعت­‌طلبی و جاه طلبی­های سیری ناپذیر و برآوردِ هزینه فایده­‌های شخصی دور کرده باشند؛ ولی اکنون شما در شرایطی متفاوت از این قرار دارید.  لذا باید به این سوال هایی که ذهن روان شناسان و مشاوران را  در هاله ای از ابهام نگه داشته، پاسخ دهید.

- مقامات قانون مدار! توضیح دهید در طی سه سالی که به صورت غیر قانونی بر مردم و روان شناسان و مشاوران حکمرانی کرده اید، با چه مجوزی انتخابات را برگزار نکردید و عملکرد و کارنامه مفیدتان در این مدت اضافه تر و قبل از آن چه بوده است؟؟ و دنبال چه چیز بودید که پس از 40 بار تشکیل جلسه برای تعیین اعضای هیأت نظارت و هیأت اجرایی به نتیجه ای باب میلتان نرسیدید و چرا مصوبه های مختلف شورا را بهم زدید و با چه مجوزی اینهمه از اعتبار روانشناسی و مشاوره هزینه می کنید و حرمت این رشته را بازیچه قرار داده اید؟

- مقامات قانون مدار! که امروز دغدغه قانون پیدا کرده اید، توضیح دهید که چرا طی 17 سال از حکومتان نامیمون خود بر حوزه روان شناسی کشور مجمع عمومی را که از ارکان سازمان نظام است ، تشکیل ندادید . البته همه ی ما آگاهیم یکی از دستور جلسات هر مجمع عمومی گزارش عملکرد مالی و کاری آن سازمان است مثلا باید در این مجمع توضیح داده می شد موضوع خرید 180 اسپلیت برای یک ساختمان حداکثر 20 اتاق چه بوده و یا موضوع قرار داد با شرکتهایی که اصولا وجود نداشته اند چه بود و با میلیونها حق عضویت اعضا چه کار مفیدی انجام داده اید و اصولا در قبال دریافت حق عضویت از 40000 جوانی که به سختی روزگار می گذرانند چه خدماتی ارائه می دهید.شما باید در مجمع عمومی توضیح می دادید خرید و فروش ها و معاملات و گردش های مالی که با هزینه های حق عضویت جوانان مشاور و روان شناسی - که سالها در صف انتظار مجوز کار خود بوده اند و آن را دریافت نکردند- چه کردید؟؟ خب به نظر می رسد دلیل قانع کننده ای برای اغماض از بند 1- ردیف الف ماده 6  قانون سازمان داشته اید و اصولا بعضی از بخشهای هر قانونی به درد نمی خورد مثل همین ماده و موادی که در پی می آید. البته فراموش نمی کنیم شما آدمهای با هوشی هستید که  برای حل مشکل توزیع قدرت بین خودتان یک مقام و رکن به ارکان قانون اضافه کردید . خب دیگه سازمان خصوصی دلتون خواسته انجام دادید فقط این سئوال پیش می آید یک سازمان خصوصی چه حقی دارد که تکلیف کلیه شاغلین یک حرفه را در کشور تعیین کند. اگر کسی مایل نباشد عضو یک سازمان خصوصی بشود چه کسی می تواند با کار او مخالفت کند؟ کدام مرجع نظارتی می تواند او را موظف کند که قانون یک سازمان خصوصی  را اطاعت کند. واگنرها هم با آن همه تسلیحات نتوانستند.....

- مقامات به اصطلاح مبارز!ی که دیروز از قرابت با شهدای مظلوم انقلاب و با هزینه ی حکومتی که با خون ایشان امضا شده و کیسه ی  مردم بهره گرفتید و برای تحصیل به انگلستان مشرف شدید و حفظ آبرو نکرده پوست عوض کردید و امروز با مدارک به قیمت خون شهدا برگشتید تا مردم را با کلاسهای ...تراپی از زندگی سالم خود ناراضی و به انحراف فرهنگی دعوت کنید، چگونه امروز حق گرفتن ژست مبارزاتی با  همین حکومت را دارید.چرا فکر می کنید می توانید با جوسازی و بازی گردانیِ شرایط به گونه ای که در توهماتان هست، به فریب مردم و اعضای صنف بپردازید؟؟ چرا تصور کرده اید روانشناسان و مشاوران در این کشور مبارزات موقعیتی شما را تشخیص نمی دهند؟

- مقامات عالی مقام! توضیح دهند چگونه می توانند ناجی 5000 مشاور و روان شناسی باشند که پس از سالها رنج تلاش برای گرفتن مدارک تحصیلی معتبر خود از دانشگاه های معتبرکشور بدون هیچ دلیل روشنی پشت درهای بسته نگه داشته شدند و اجازه ی کار برای مردم به آنها داده نشد تا زمان باج گیری برسد این در صورتی بود که دوستان شما در رشته های مدیریت و اقتصاد هم می توانستند طی یک روز پروانه کار بگیرند.

مقامات قانون مدار ممکن است بگویید این سوز و گداز قانون مداری شما در این 20 سال حکومت شما که بعضا با مدرک آموزش کودکان استثنایی و تعلیم و تربیت جای روان شناس و مشاور نشستید و کسانی که سالها زحمت کشیدند پویایی های خانواده را یاد یگیرند سنجیدید کجا بود؟ آیا یک نفر در شورای نظارت شما در این  چهار دوره حضور نداشت که قانون سازمان را حداقل در حد تناسب مدرک رعایت کند؟

- مقامات داعیه دار مبارزه برای قانون! توضیح دهید که با چه اجازه ای سالها بیش از 5000 مشاور و روان شناس جوان را پشت درب های بسته کمیسیون ها و جلسات تشکیل نشده خود نگه داشتید و وظایف قانونی خودتان را برای ارائه مجوز قانونی اشتغال انجام ندادید تا در نهایت همان دولتی که امروز به نظر شما حق دخالت در کارهای غیرقانونی شما را ندارد، درگاه ملی مجوزها را راه اندازی کرد و شما را وادار به انجام وظایف برزمین مانده کرد.

- مقامات قانون مدار! توضیح دهید در این مدت زمانی که جایگاه عمل به قانون را داشتید و قدرت در دستان شما بود چرا وقتی یکی از اعضای فرهیخته شورای مرکزی به زندان رفت و دیگری دارفانی را وداع گفت، اجازه ورود اعضای علی البدل را به جمع خود ندادید و قانون را دور زدید ؟ و فکر نکردید خدایی ناکرده این شائبه پیش بیاید که نگران درز اخبار و اطلاعات کارها و اعمال تان به بیرون بوده اید و اینکه توازن آرائتان بهم بخورد؟

- مقامات عالی مقام! لطفا به مشاوران و روان شناسان جوانی که سالها در صف انتظار مجوز دادن نگه داشته شدند، بگویید که در آن روزها و ساعت های شلوغی که زمان برای وظایف اصلی تان پیدا نمی کردید، چه حرف و حدیث و اتفاق هایی بین تان در حال ردوبدل شدن بود که در نهایت به چاقو، چاقوکشی شما بر روی همدیگر رسید؟ آیا به همین دلایل نیست که نمی خواهید پای ناظرینی که اهل معامله نیستند و در منافع شما مشارکتی نمی طلبند به هیئت نظارت باز شود؟

- مقامات داعیه دار قانون! آشکارا برای اعضای صنف تشریح کنید چه اتفاقاتی در مدت مدیریت شما در سازمان نظام مشاوره و روان شناسی کشور رخ داد که باعث شد سازمان بازرسی کل کشور ساعت ها به بررسی اعمال و اسناد شما پرداخته و در نهایت پرونده ای بسیار قطور از رفتار غیرقانونی شما در آن سازمان باز شود؟؟

- مقامات محترم! لطفا توضیح دهید که طی زمان تصدی گری انحصار طلبانه شما در آن سازمان به اصطلاح مردمی ضد منافع مردم چه بر روانشناسان و مشاوران گذشت که از تعداد 30000  مشاور و روان شناس عضو سازمان، فقط 2500 نفر از آنها در انتخابات 7 سال !قبل سازمان شرکت کردند؟؟

- مقامات عالی مقام! مگر شما نمی دانید که دلایل امور سیستمی است و زمانی که یک سازمانی سه سال از تاریخ انتخاباتش می گذرد و همچنان به وظایف و مسئولیت های خود جامه عمل نمی پوشاند، در اصل خودش زمینه ساز ورود مسئولان در عرصه شده است تا مسئولیت و کار بر زمین مانده را انجام دهند تا حق مردم و صنف محقق شود؟؟ و به این بازی بچگانه پایان دهند؟ اظهارات شما درباره ورود مسئولان همانقدر مسخره است که اقرادی که در یک جدال خیابانی دارند دیگران را می کشند به کسانی که پلیس را مطلع می کنند اعتراض کنند که چرا پای پلیس را به میان کشیدید احتمالا شما آدم! فروش هستید!!!

مقامات قانون مدار شما که پس از پایان حکم ریاست و سه سال گذشته از دوره به اصطلاح انتخاب ده درصدیتان از اساس غیر قانونی هستید و مشخص نیست با چه رویی صحنه را ترک نمی کنید ولی هنوز یک سئوال به اضافه هزاران سئوال دیگر باقی است و آن اینکه : شما که در همین بی بنیادی هم بیش از 8 ماه است که نتوانسته اید یک جلسه ی شورای مرکزی با دو سوم اعضای غیر قانونی خود تشکیل دهید بر اساس کدام مصوبه هیئت نظارت و اجرا تشکیل دادید و الان کدام تاریخ از مصوبات قرار است از این مهلکه بی آبرویی نجاتتان دهد.اگر شما برای اجرای اهداف شوم خود خواهانه تان ژست انقلاب یون بی بنیاد را می گیرید پس چطور برای تطهیر خود به نامه های رییس مجلس و رییس دولت متوسل می شوید راستی شما که مبارزات عیر دولتی ماندن را رهبری می کنید چرا برای قانونی نمودن به نامه رییس دولت متوسل می شوید؟ الان شما دولتی نیستید!!!!؟ و اگر چیزی از قانون برایتان مفهوم دارد؛ بفرمایید چه زمانی هیئت نظارت تشکیل شد؟ که 20 مرداد انتخابات اعلان کرده اید؟ اگر مصوبات قبلی مضحکه دستتان شده  که قانونا!!!! غیر قابل قبول است_ حتی بعضی از آن هیئت نظارت اعلان شده به سفر آخرت رفته اند - چرا حالا که بیش از یک سال از آن بازی گذشته می خواهید آن را اجرا کنید و اگر جدیدا هیئت نظارت تشکیل داده اید با کدام اعضا شما در بهترین حالت مشارکت 8 نفر عضو مشارکت کننده در شورا بیشتر ندارید و چطور سه ماه (بر اساس ماده 16 قانون سازمان)  نگذشته از اعلان اعضای هیئت نظارت نداشته تان، می خواهید در 20 مرداد انتخابات بر گزار کنید و مثل دوره های قبل اسامی خودتان را از لپ لپ در بیاورید. بی آبرو کردن صنف هم اندازه ای دارد و این بازی ها بیش از این قابل تحمل نیست. کاری می کنید که اسناد و مدارک بیگانگی تان با روان شناسی و مشاوره و مردم و ایران منتشر شود.

شما که در این دنیای طوفانی از بی قایقی سوار نامه ی آنها که نزدیکی به ایشان را جرم و مقابله با ایشان را ژست مبارزاتی می دانید، برانید که نامه نهایی ایشان به درد بازی شما نمی خورد اگر صداقت دارید تصویب نامه هیئت دولت 14/4/1402 و نامه ی  65877 تاریخ 18/4/1402 را هم منتشر کنید آدم خوب است فکر نکند می تواند بازی باخته را می تواند ببرد.

- مقامات قانون طلب! در نهایت ما مشاوران و روان شناسان کشور از شما میپرسیم اگر ادعای قانونی بودن همه اعمال و تصمیمات تان در مدت تصدی انحصار طلبانه خود بر سازمان را دارید، چرا هیچ گاه قبول نمی کنید در یک مناظره رسمی و قانونی در صدا و سیما با حضور هیات نظارت، همان مجمع عمومی که هیچ گاه تشکیل ندادید را با افرادی که علیه شان صحبت می کنید، برگزار کنید و با مدارک و مستندات به دفاع قانونی از خود بپردازید؟؟ ما مجددا از همینجا شما را به مناظره در حضور مردم دعوت می کنیم.

 به نظر می رسد پاسخ همه این سوالات در بینش‌های مبنایی شما مقامات والامقام نهفته است که نه تنها هر گونه اصلاحات رویه‌ای و ساختاری را مسدود و منتفی می کنید که حتی از هر گونه اصلاحات موردی و مصداقی هم در این سالها رنجیده و غضبناک شده اید چون برخی از شما چنان غرق در بهره مندی از مزایای حضور به ناحقتان در این جایگاه هستید  و به تحکیم شبکه رانتی خود مشغولید که پاسخگویی و شفاف سازی و اصلاح امور را به نفع خود نمی دانیدو ترجیح می دهید با های و هو راه انداختن و ژستهای ناچسب به راه نا مبارک خود ادامه دهید.

پس به امید خدا و با آگاهی همه اعضای سازمان نظام مشاوره و روان شناسی کشور در 27 مرداد انتخابات همه جانبه و سالمی برگزار می شود و حامیان مردم اجازه نخواهند داد آرای روان شناسان و مشاوران که در این سالها خون دل خوردند مثل دوره های قبل مهندسی شود.

انجمن مشاوره ایران
بیستم تیرماه هزار و چهارصد و دو

پایان پیام

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.