خداحافظی و غیبت ۲ بزرگ وزنه‌برداری ایران چالشی کوتاه مدت برای کادر فنی تیم ملی به شمار می‌رود.

پُرکردن خلا رستم و سهراب وزنه‌برداری با ابزار جوانی

به گزارش قدس آنلاین، فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری لیست اولیه پولادمردان حاضر در مسابقات جهانی سال ۲۰۲۳ قهرمانی جهان را منتشر کرد که نامی از ۲ مدال‌آور المپیکی ایران در این لیست دیده نمی‌شود؛ چرا که سهراب مرادی بعد از رکوردگیری تیم ملی از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد و کیانوش رستمی نیز به دلیل شرکت نکردن در رکوردگیری از اردو تیم ملی کنار گذاشته شد. کنار گذاشتن ملی‌پوش کرمانشاهی عملا به معنای غیبت وی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس است.

پایان رستم و سهراب در وزنه‌برداری ایران این نگرانی را در بین اهالی وزنه‌برداری ایجاد کرده که چه کسانی می‌توانند به جانشینانی مطمئن برای قهرمانان ملی ایران تبدیل شوند، قهرمانانی که سه مدال المپیکی و چندین مدال جهانی را در کارنامه دارند. کیانوش رستمی یک مدال طلا و یک نقره المپیک و ۲ مدال طلای قهرمانی جهان را کسب کرده و سهراب مرادی نیز یک مدال طلای المپیک و ۲ طلای جهانی را در کارنامه دارد.

اما فدراسیون چه راهبردی برای پر کردن جای خالی این قهرمانان دارد؟ یکی از مهمترین راهبردهای فدراسیون توجه ویژه به جوانان و بها دادن به نسل جدید برای قهرمان پروری است، نسلی که در ابتدای راه قرار دارد و می‌تواند در آینده قطار توسعه این رشته را به ریل موفقیت برگرداند. کیانوش رستمی که با مدال‌های جهانی و المپیک به یکی از سرشناس‌ترین وزنه‌برداران ایران و آسیا تبدیل شد اکنون در سال‌های پایانی ورزش خود قرار دارد. اما جایگزین رستمی با یک دهه اختلاف سن می‌تواند پشتوانه خوبی برای یکی از نابغه‌های وزنه‌برداری ایران باشد. میرمصطفی جوادی با کسب نایب قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۱ به وزنه‌برداری معرفی شد و یکی از امیدهای دسته ۸۹ کیلوگرم به شمار می‌رود. جوادی در ابتدای سال ۱۴۰۲ موفق شد از کیانوش عبور کند.

پُرکردن خلع رستم و سهراب وزنه‌برداری با ابزار جوانی

میرمصطفی جوادی هر چند که در جهانی ۲۰۲۲ کلمبیا موفقیتی کسب نکرد اما در رکوردگیری درون اردویی و مسابقات قهرمانی آسیا بالاتر از کیانوش رستمی ایستاد. البته جوادی هنوز در ابتدای راه است و برای رسیدن به افتخارات کیانوش زمان زیادی لازم دارد. همچنین علیرضا معینی یکی از جوانانی است که می‌تواند در دسته ۸۹ کیلوگرم به روی تخته برود. وی نخستین سال‌های حضور خود را در رده سنی بزرگسالان تجربه می‌کند و می‌تواند در آینده به پشتوانه و رقیب خوبی برای مدعیان دسته ۸۹ یا ۹۶ کیلوگرم تبدیل شود.

پُرکردن خلع رستم و سهراب وزنه‌برداری با ابزار جوانی

اما داستان سهراب مرادی و جایگزین‌ وی در دسته ۱۰۲ کیلوگرم کاملا متفاوت از کیانوش رستمی است. مرادی هر چند که در دسته ۱۰۲ کیلوگرم کمتر از سایر رقبا به روی تخته رفت اما از او به عنوان یکی از مدعیان جهانی این دسته یاد می‌شد، زیرا او در دوران اوج رکوردهایی به نام خود ثبت کرد که در این دسته هم می‌توانست به فتح سکوی جهانی و المپیکی ختم شود. رکورد یکضرب مرادی ۱۸۶ کیلوگرم و رکورد دوضرب او ۲۳۰ کیلوگرم است و در مجموع ۴۱۶ کیلوگرم را به نام خود ثبت کرد.

پُرکردن خلع رستم و سهراب وزنه‌برداری با ابزار جوانی

مرادی هر چند در جدال با مصدومیت کتف نتوانست بر این حریف غلبه کند اما وزنه‌برداری ایران در دسته ۱۰۲ کیلوگرم خالی از قهرمان نیست بلکه ۲ مدعی جدی برای رسیدن به المپیک پاریس دارد. سیدرسول معتمدی قهرمان و رضا دهدار نایب قهرمان جهان در این دسته برای کسب سهمیه تلاش خواهند کرد. سهمیه دهدار با توجه به نایب قهرمانی وی در مسابقات جهانی کلمبیا قطعی شده و او برای تایید این سهمیه باید در جهانی ۲۰۲۳ عربستان حضور پیدا کند. همچنین معتمدی که از وی به عنوان پدیده وزنه‌برداری ایران یاد می‌شود دیگر مدعی این دسته است و نام او نیز برای رقابت‌های جهانی عربستان به ثبت رسیده است. وزنه‌بردار اصفهانی تیم ملی در صورت رسیدن به شرایط نرمال می‌تواند مدعی جدی برای رقیبان جهانی و المپیکی باشد.

پُرکردن خلع رستم و سهراب وزنه‌برداری با ابزار جوانی

شاید معرفی جایگزین‌های رستم و سهراب وزنه‌برداری ایران در کوتاه مدت کار راحتی نباشد و آنان نتوانند افتخارات این ۲ قهرمان ملی را در سطح گسترده‌ای تکرار کنند اما نگاه ویژه تیم مدیریتی و فنی سجاد انوشیروانی به جوانان و هدف‌گذاری رئیس فدراسیون برای فتج سکوی تیمی جهان در سال ۲۰۲۵ نشان از آن دارد که تیم جدید فدراسیون امید زیادی به جوانان دارد و در این راستا پای هزینه‌های حذف کیانوش و خداحافظی سهراب از اردو تیم ملی وزنه‌برداری ایستادند.

پُرکردن خلع رستم و سهراب وزنه‌برداری با ابزار جوانی

اما سجاد انوشیروانی برای موفقیت در پروژه جوانگرایی نیاز به حمایت گسترده وزارت و کمیته ملی المپیک دارد زیرا لازمه رسیدن جوانان به شکوفایی و اقتدار اعزام‌های متوالی به رقابت‌های آسیایی و جهانی است. این جوانان هر چند به صورت مستمر در اردو هستند اما رقابت با بزرگان و مدعیان جهانی، می‌تواند بهترین کلاس‌ درس برای آنان باشد؛ رقابتی که هم تجربه و هم جسارت آنان را به بالاترین سطح ممکن خواهد رساند. ترکیب این تجربه و جسارت جوانان با دانش مربیانی مانند کوروش باقری مدیر تیم‌های ملی و نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی می‌تواند از جوانان ایرانی چندین قهرمان جهان و المپیک بسازد.

در تیم ملی وزنه‌برداری جوانانی مانند علی داودی نایب قهرمان المپیک، سیدرسول معتمدی قهرمان جهان، علیرضا یوسفی قهرمان جوانان جهان، آیت شریفی دارنده مدال نقره آسیا، حسین سلطانی قهرمان آسیا و میرمصطفی جوادی نایب قهرمان جهانی حضور دارند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.